W czerwcu wybrałem się na tygodniowy wypoczynek do Augustowa, miejsca kojarzonego głównie z jeziorami, lasami, Doliną Rospudy oraz ... a jakże niedokończoną obwodnicą ;) Na taką okazję przydałby się jakiś specjalny rower, najlepiej coś komfortowego, szybkiego, ale też w rozsądnej cenie. Padło na Authora Zenitha…
Dlaczego Zenith?
Author w swojej ofercie posiada wiele rowerów crossowych. Owszem karbonowe Synergy czy Avion wyglądają świetnie, niestety rowery te głównie za sprawą ceny były dla mnie poza zasięgiem. Porządna rama, sprawdzone komponenty oraz cena były głównymi wyznacznikami przy wyborze Zenitha. Przyglądając się specyfikacji doszedłem do wniosku, że powinien sprostać nie jednemu, a miłe skojarzenie z moim starym poczciwym aparatem fotograficznym utwierdziło mnie w przekonaniu że to właśnie ten rower.
Rama
Na pierwszy rzut oka rama sprawia wrażenie lekkiej i zwiewnej i to pomimo jej sporych rozmiarów. Dobrze skomponowana z naprawdę ładną głęboką czernią, nadaje rowerowi powagi i elegancji. Wykonana jest z aluminium 6061, które dodatkowo jest utwardzane w procesie zwanym T6. Producent umieścił dużej wielkości wzmocnienie pomiędzy główką ramy, a główną rurą przedniego trójkąta.
Amortyzacja
Za amortyzację roweru odpowiada RST Vita TnL, który najlepiej sprawdza się dla osób ważących powyżej 80kg. Dla lżejszych użytkowników może okazać się trochę za twardy, a regulacja niestety niewiele tutaj pomoże. W oko od razu wpada śliczne aluminiowe pokrętło blokady, które działa wyjątkowo lekko. Ot mała rzecz a cieszy ;)
Toczymy się
Korba Suntorur XCR-t418 (48-38-28) jest nieco toporna z wyglądu, ale jej działaniu nie ma czego zarzucić, w połączeniu z przednią przerzutką Suntour FD8 tworzy zgrany zespół. Tylna przerzutka, kaseta i łańcuch to już dobrze pracująca klasa Deore. Koła obracają się na czarnych piastach marki... Author, 32 szprychy zaplecione na xxx. krzyże łączą się z obręczami niewiele znanej marki Jalco. Opony, to Panaracer Silk Road Cross 700C x 35, szybkie na asfalcie z symbolicznym bieżnikiem, który pozwala zapuścić się w las.
Jazda
Z jednej strony komfortowy, z drugiej o zacięciu sportowym. Przyspiesza w rewelacyjnym tempie, a szybka jazda to sama przyjemność. Kiedy zechcemy, doskonale sprawdzi się podczas długich spokojnych podróży. Na duży plus zasługują elementy podnoszące wygodę użytkownika takie jak profilowane chwyty kierownicy, gumowe wstawki w potężnych klamkach hamulcowych, czy naprawdę wygodne siodło z wkładką żelową sygnowane logo Authora. Praktyczne komponenty jak regulowany mostek kierownicy UNO, czy amortyzowana sztyca tej samej marki, mimo iż w tego typu rowerze jak najbardziej mają sens to nie budzą mojego zaufania oraz nieco psują estetykę roweru.
Na koniec
Author’owi udało się stworzyć dobry i stosunkowo nie drogi rower crossowy. Elegancka i pewna rama, dobrze dobrane komponenty, nie wysoka cena to na pewno cechy które dostarczą wiele radości z jazdy jego nabywcom. Można na nim pojeździć spokojnie i komfortowo robiąc zdjęcia starym analogowym Zenithem jak i szybko i ambitnie dookoła jezior w okolicy Augustowa.
Informacje ogólne: Cena: 1959,00 PLN Waga: 13,10 (20") Rama (materiał): podwójnie cieniowana alu 6061T6 Rozmiary: 18", 20", 22", 24" Amortyzacja: Widelec: RST Vita TnL (60 mm) blokada skoku Napęd: Przerzutka przednia: SUNTOUR FD8 (34,9 mm) Przerzutka tylna: SHIMANO Deore Korba: SUNTOUR XCR-T418 48-38-28 (170/175 mm) Środek suportu: SHIMANO UN-26 Kaseta: SHIMANO HG-50-9 (11-34) Łańcuch: SHIMANO HG-53 Pedały: AUTHOR aluminiowe |
Koła: Piasta przednia: AUTHOR 32 otwory Piasta tylna: AUTHOR 32 otwory Obręcze: JALCO ATB 220 dwuścienne 32 otwory Opony: PANARACER Silk Road Cross 700C x 35 Kontrola: Manetki: SHIMANO Deore (27 biegów) Dźwignie hamulca: TEKTRO CL-530 Hamulec przedni: TEKTRO 57AL Hamulec tylny: TEKTRO 57AL Kierownica: AUTHOR aluminiowa profilowana 15 mm Mostek: UNO aluminiowy regulowany 31,8 mm Stery: RITCHEY Zero Logic Integ 1-1/8" (ahead) Siodełko: AUTHOR Ergo Gel Sztyca: UNO aluminiowy amortyzowany 31,6 mm |