Cukierkowy Cube Reaction XT - test

Cukierkowa wyścigówka czyli wilk w owczej skórze

Drukuj

Stoi swobodnie, a Ty nie jesteś w stanie oderwać od niego oczu. Wszystko zrobione jest z rozmachem, nawet detale są precyzyjnie dobrane. Reaction zdaje się dopominać o ostrą jazdę... no cóż nie będę się mu dłużej opierał, zobaczymy na co go stać!

Zacznę jednak od wyglądu. Reaction XT dzięki biało-czerwonemu malowaniu ramy oraz komponentów jest niesamowicie widowiskowy... być może trochę za bardzo - szala przechyla się nieznacznie w stronę lansu.  Jednak nie dajcie się zwieść, ta maszyna absolutnie nie jest na pokaz... a prawdę mówiąc najlepiej wygląda cały uwalony błotem.

Budowa ramy
Masywna, ale lekka, producent obiecuje 1480gr. przy rozmiarze 20”. Wykonana z potrójnie cieniowanego aluminium HPA 7005 Advanced Hydroform. Dolna rura przedniego trójkąta w okolicach główki ramy ma około 51mm średnicy, przy suporcie lekko spłaszczona osiąga w przekroju poziomym już 68mm. I wreszcie cecha charakterystyczna Cuba – rurki tylnego trójkąta o przekroju kwadratowym. Konstrukcja oparta jest o technologię hydroformowania, która ujawnia się zwłaszcza w okolicach węzła podsiodłowego. Ciekawym rozwiązaniem jest budowa suportu, w który wciśnięte są łożyska korby Shimano XT Hollwotech II. Większa szerokość suportu umożliwia poszerzenie rozstawu dolnych rurek tylnego trójkąta, co bezpośrednio przekłada się na sztywność. Panowie z CUBE nazwali tę technologię „press fit BB”. Jest jednak mały szkopuł, mianowicie między młynkiem, a główną rurą zostaje tylko 8mm. W momencie gdy spadnie łańcuch, rama zostaje bezlitośnie porysowana.



Widelec
Reba Race wyjmuje wszystkie nierówności, jak leci, małe i duże, podłużne i poprzeczne. Płynność pracy jest wręcz fenomenalna. Biały kolor Rock Shox’a świetnie komponuje się z resztą. Design goleni dolnych raczej surowy, w miejscu gdzie ulokowane są ślizgi, uwagę zwracają przetłoczenia z 39mm do około 40mm średnicy. W środku znajdziemy system tłumienia Motion Control, z którym współpracuje blokada „Floodgate”. Jest to jakby pewien rodzaj zaworu bezpieczeństwa, najechanie na przeszkodę czy uderzenie wznawia pracę widelca. Próg czułości regulowany jest pokrętłem „gate”.

 



U-Turn daje duże możliwości. Regulacja skoku w zakresie 90-120mm dość istotnie zmienia charakterystykę roweru, kiedy ją modyfikujemy, twardość Reby dostosowuje się sama! Na Górnych goleniach o średnicy 32mm naniesiona została przydatna podziałka z wartością skoku. W lewym goleniu RS chowa dwie komory powietrzne: pozytywną i negatywną. Producent umieścił też tabelkę z sugerowanymi wartościami ciśnienia dla poszczególnych przedziałów wagowych bikerów. RS’a można precyzyjnie ustawić do własnych upodobań, stylu jazdy i trasy. Raz może mieć 120mm i być super czułym amorem, który zadowoli nas w czasie wyprawy w góry, a raz może mieć 90mm i zachowywać się jak prawdziwy wyścigowy widelec.

 

 

 



Osprzęt
Jak sama nazwa wskazuje w modelu Reaction XT dominuje... XT, niestety nie wszędzie. Kaseta i łańcuch pochodzą z dwie klasy niższej grupy Deore. A szkoda! Najwięcej och’ów i ach’ów wywołały hydrauliczne hamulce tarczowe. Niedawno zachwycałem się Avidami Juicy, ale XT równie miło mnie zaskoczyły! Ba, nawet uważam że są jeszcze mocniejsze, a naciskanie na klamki to sama przyjemność ;)

Koła i Opony
Koła DT Swiss XPW 1800 zastosowane w tym rowerze to model dedykowany dla Cuba. Nie znajdziemy ich w sprzedaży detalicznej. Ważą nieco powyżej 1800gr. Jak na szwajcarskiego producenta przystało i ten model charakteryzuje się wysoką jakością wykonania. Aż miło popatrzeć na precyzyjnie wycięte kołnierze w piastach do mocowania tarcz. Fabrycznie zaplecione koła, części od jednego producenta zapewniają dobre parametry: wysoką sztywność boczną i trwałość. Gumy jakie założono na koła również świadczą o najnowszych trendach. Balonowe 2,25 obecnie nie są już niczym nadzwyczajnym. Za napędzanie odpowiedzialny jest znany Racing Ralph (szerokość 55mm), a za kierowanie Rocket Ron (57mm). Z białymi paskami po bokach i z logiem Cuba wyglądają bardzo przyjmenie.

 

 



Doznania empiryczne
Kąt główki ramy o wartości 70° jest dobrze wyczuwalny, dzięki czemu Cube stabilnie się prowadzi. Sztywność ramy jest powalająca... poważnie! Nie spodziewałem się takiego efektu przy tak niskiej masie. Kiedy skrócimy skok, lepiej skręca i staje się bardziej nerwowy, ale tym samym lepszy do jazdy po krętych trasach. W czasie zjazdów Reba fantastycznie wygładzała drogę, opony nie robiły niemiłych niespodzianek, a hamulce XT zapewniały spokój umysłu i pomagały odblokować się „psychicznie”. W czasie jazdy pod górę rower fantastycznie reagował na każde mocniejsze depnięcie na pedała…

 

 



Jaki jest Cube Reaction?
Porządny i zwracający na siebie uwagę! 10,7kg to wprawdzie nie kategoria super-lekka... ale właśnie taki typ spisywał się wyśmienicie w ciężkim terenie. Lightbikerzy pokręcą głową i powiedzą, że można lżej. Owszem, około 0,5kg mniej byłoby jeszcze racjonalne, ale za kwotę nieco ponad 6500 zł wynik jest zadowalający. A ja… osobiście wolę jechać bezstresowo na pewnym rowerze.

 

 




Foto: Bartosz Twaróg

 

 

 
Informacje ogólne:
Cena: 6799,00 PLN
Waga: 10,70 kg
Rama (materiał): HPA 7005 Advanced Hydroform
Rozmiary: 14", 16", 18", 20", 22"

Amortyzacja:
Widelec: ROCK SHOX Reba Race U-turn 90-120mm,

Napęd:
Przerzutka przednia: Shimano Deore XT Top Swing
Przerzutka tylna: Shimano Deore XT Shadow
Korba: Shimano Deore XT FC-M770 Hollowtech II
Środek suportu: Press-Fit BB
Kaseta: Shimano Deore CS-HG50 11-32T, 9-speed
Łańcuch: Shimano Deore CN-HG53 108 ogniw
Pedały: Fasten Alu
Koła:
Piasta przednia: DT Swiss XPW1800
Piasta tylna: DT Swiss XPW1800
Obręcze: DT Swiss XPW1800
Opony: Schwalbe Rocket Ron / Racing Ralph

Kontrola:
Manetki: Shimano Deore XT SL-M770 Rapidfire-Plus
Hamulec przedni: Shimano Deore XT BR-M775 tarczowe hydrauliczne 180mm
Hamulec tylny: Shimano Deore XT BR-M775 tarczowe hydrauliczne 160mm
Kierownica: Syntace Duraflite 2014 z rogami RFR
Mostek: Syntace F139
Stery: FSA Orbit Z półzintegrowane
Siodełko: Fi'zi:k Tundra MG
Sztyca: RFR Prolight 31,6mm Setback