Test: Romet Monsun LTD - XC carbon za 4500 zł

Romet Monsun LTD, czyli carbonowy hardtail XC / maraton za 4500 zł - sprawdź naszą opinię, poznaj jego mocne i słabe strony!

Drukuj
Romet Monsun LTD (2022) Michał Kuczyński

W przypadku Rometa Monsun LTD polska marka postawiła sobie zadanie wręcz niewykonalne. Otóż w sezonie 2022 Romet postanowił zbudować rower MTB z segmentu XC / maraton, który oparty jest o ramę z włókna węglowego i... kosztuje tylko 4,5 tys. zł. Jakim cudem im się to udało?

Galeria
Galeria: Romet Monsun LTD (2022) Zobacz pełną galerię

Romet przyzwyczaił nas już do tego, że od dobrych kilku lat znajduje się w czołówce producentów, którzy oferują bardzo dobry stosunek cen nie tylko do poziomu wyposażenia ich rowerów, ale także do bardzo przyzwoitego poziomu samych zestawów ram i widelców. Dowodów szukać możecie wśród ich graveli czy MTB ze średniej półki cenowej, które są rokrocznie rynkowymi bestsellerami. Tym razem jednak polski producent postanowił pójść o krok dalej i rozbić swojego rodzaju bank - w sezonie 2022, którego początek jak niestety wiadomo obfitował w globalne wzosty cen w branży rowerowej, stworzył carbonowego hardtaila gotowego do jazdy, który kosztuje 4500 zł. W tym roku brzmi to jak science-fiction, jednak... jest prawdą.

Oczywiście zaproponowanie tak niskiej ceny było możliwe głównie przez kompromisy poczynione na polu wyposażenia. Zasadniczo moglibyśmy ten materiał rozpocząć od pytania "czy to się w ogóle opłaca?", ale odpowiedź znajdujemy błyskawicznie. Tak, nawet z czysto matematycznego punktu widzenia opłaca się, bo obecnie za samą carbonową ramę zapłacicie najmniej około 3000 - 3500 zł, a kiedy dodacie sobie na szybko pozostałe komponenty to szybko dojdziecie do wniosku, że zamknąć się w budżecie 4,5 tys. zł jest rzeczą niemożliwą. W każdym razie jednak mając z tyłu głowy starą kolarską prawdę, że to rama jest najważniejszym elementem roweru i swojego rodzaju inwestycją, nie zamierzaliśmy rozebrać naszego Monsuna LTD na części, tylko sprawdzić go w praktyce i odpowiedzieź na pytanie: dla kogo jest ten rower i do jakich konkretnie zastosowań będzie odpowiedni?

Jeszcze tytułem wstępu warto dodać, że Monsun LTD jest dostępny w aż 3 opcjach malowania - jak na limitowaną serię to sporo. Wszystkie modele znajdziecie na romet.pl. Teraz czas na szczegóły!

Rama

Rama Monsuna jest nam dobrze znana i uznajemy ją za bardzo udaną konstrukcję, która świetnie wpisuje się w potrzeby ambitnego kolarza amatora. Po pierwsze Monsun po prostu wygląda bardzo dobrze, poszczególne profile rur są ładne, wyglądają agresywnie, wyścigowo, lakier naniesiony jest starannie, nie ma się do czego przyczepić. 

W Monsunie spotkamy gwintowaną mufę suportu, co na pewno doceni każdy amator ścigania – standard bezproblemowy i łatwy we własnoręcznej wymianie. Tu zdecydowanie duży plus. Mamy na pokładzie oczywiście stożkową głowę sterową, która wspomaga sztywność boczną przodu roweru. I w ogóle trzeba Rometowi oddać, że ze sztywnością boczną tego roweru jest bardzo dobrze – na tym polu Monsun dorównuje nawet o wiele droższym konstrukcjom. 

Monsun LTD seryjnie nie posiada tylnej sztywnej osi koła, natomiast biorąc pod uwagę cenę roweru – nie wypominamy tego jako duży minus - tymbardziej, że Romet ma w swojej ofercie haki, które pozwalają na konwersję na sztywną oś (takie są już dostępne w modelach wyższych). Prawda jest jednak taka, że zdecydowanie mocniej benefity płynące z zastosowania sztywnej osi koła odczujemy w przypadku przodu roweru. 

Trzeba w ogóle doprecyzować, że właśnie komfort jazdy i sztywność boczna to są dwa obszary, na których ramy carbonowe zyskują względem aluminiowych. Często mówi się też o niższej masie, ale akurat w przypadku Monsuna LTD schodzi ona na dalszy plan i to wspomniane powyżej parametry są odczuwalne przede wszystkim. Jeśli zatem postrzegacie Monsuna LTD przez pryzmat jedynie masy, warto pamiętać, że rama z włókna węglowego zyskuje względem aluminium jeszcze na innych polach. I to już realnie w Monsunie LTD odczuwamy.

 
Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Geometria

Mamy tu do czynienia z klasyczną dla rowerów XC geometrią, która pozwala zająć sportową pozycję, a dzięki temu lepiej kontrolować rower na zjazdach, pozwala agresywnie wklejać się w zakręty, trzymać dobrą trakcję przedniego koła, a na stromych podjazdach wyklucza problem podnoszącego się przedniego koła. To zasługa niewysokiej rury sterowej, która w Monsunie jest typowo sportowa. Idąc dalej mamy kąty - nie są wypłaszczone tak mocno, jak w obecnych rowerach XC zbliżających się do tzw. "down-country". Są raczej tradycyjne - 70,5 stopnia kąta głowy ramy to minimum, żeby mówić o zjazdowej pewności, ale tylko w określonych sytuacjach można określić go jako nerwowy. Kąt podsiodłowy wspomaga nas w efektywnym kręceniu, dlatego sumarycznie na Monsunie podjazdy są bardzo przyjemne.

Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński
Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Wyposażenie

Napęd Monsuna stanowi układ 1x10 złożony na grupie Shimano Deore serii M4100 i korbie M5100. Konsekwencja w doborze podzespołów na duży plus, zresztą i działanie nowego Deore również nie rozczarowuje – biegi zmieniane są z wystarczającą prędkością i precyzją, żeby myśleć o wykorzystaniu nawet w warunkach amatorskiego ścigania. Zasadniczo jedynym co można wskazać jako minus to trochę gorszy poziom stabilizacji łańcucha niż w przypadku modeli ze sprzęgłem uruchamianym dźwigną. Na bok odłożymy sobie dywagacje na temat tego, że manetka jest bardziej plastikowa niż w SLX czy indeksowanie nieco nieco mniej zaakcentowane (chodzi o klik manetki) - tutaj takie niuanse schodzą naprawdę na dalszy plan, a najważniejsze jest, że po prostu wszystko działa solidnie. 

Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Warto natomiast mieć na uwadze, że w Monsunie LTD biegi mamy zestopniowane dość twardo. Mówiąc inaczej – na stromych podjazdach może nam brakować miękkich przełożeń, bo kaseta ma rozpiętość jedynie 11-34. Warto jednak pamiętać, że na rynku są o wiele bardziej łaskawe w miękkie biegi kasety 10-biegowe (nawet 11-46). Przełożenia seryjnie montowane w Monsunie LTD wystarczą z kolei spokojnie na większość rodzimych, tych szybszych maratonów rozgrywanych nie w terenie górskim. 

Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński
Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Nie przesadzimy pisząc, że pierwszym elementem, jaki pewnie w Monsunie LTD będziecie chcieli wymienić, będzie amortyzator. Tak jak wspominaliśmy na wstępie – kupno Monsuna LTD i tak się opłaca, jakie nie byłoby jego wyposażenie, jednak… SR Suntour XCT to bardzo podstawowy widelec sprężynowy, który jest w naszej ocenie odpowiedni raczej do prostych rowerów górskich, które można klasyfikować jako ATB. Tu XCT po prostu nie pasuje, a jego poziom działania i masa jest po prostu nieadekwatna do wysokiego poziomu całej reszty. Podejrzewamy, że wielu z Was (tak jak i my) wolałoby by tu widzieć chociażby najtańszy widelec powietrzny, pojeździć na nim chwilę i dopiero później wymienić. Nawet na brak sztywnej osi z przodu trudno byłoby nam kręcić nosem, mając na względzie finalną cenę całości. Szczególny problem z widelcem sprężynowym mogą mieć osoby cięższe, bo nie uda im się tak jak w przypadku amortyzatorów powietrznych, dostosować charakteru pracy amortyzatora pod ich wagę.

Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński
Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Dalej warto wspomnieć o kołach – w budżetowych rowerach ten element zawsze jest również mocno podstawowy i często także znajduje się na liście elementów, które chętnie wymienimy w pierwszej kolejności. Podobnie jest w tym przypadku, bo seryjnie zamontowany jest tu dość ciężki zestaw, który nie jest też tubeless ready. W rekreacyjnym zastosowaniu da radę, jednak jeśli mielibyśmy go porównywać do potencjału samej ramy, to także nieco mu brakuje – może nie tak bardzo jak w przypadku widelca, ale jednak. Koła i opony to są te elementy roweru, które mają ogromny wpływ na odczucia z jazdy, a seryjnie zamontowany zestaw w Monsunie LTD po prostu hamuje dynamiczny potencjał ramy. 

Na koniec hamulce – te pochodzą z podstawowej grupy hydraulicznych produktów Shimano, czyli doskonale nam znane MT200. Hamulce pomimo tego, że są entry-levelowe, działają dobrze i są doceniane przez mechaników za sprawą łatwości serwisowania. Zawsze marudzimy w ich przypadku jedynie na długą klamkę hamulcową, która pogarsza nieco kontrolę nad rowerem w terenie, ale znamy mnóstwo droższych (i zbudowanych na aluminiowych ramach) modeli, które takową także posiadają, więc po raz kolejny – nie sposób tu cokolwiek Rometowi wypominać. 

Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Pozostałe wrażenia

Naprawdę trudno recenzuje się tego typu rowery… Już na wstępie wiadomo, że i tak jego kupno się opłaca i chociaż lista wyposażenia ma kilka znaczących minusów, to przy każdej próbie ich wypunktowania powraca do testera myśl: „no dobra, ale przecież to jest carbonowy rower za 4,5 tys. zł i mamy rok 2022!”. I właśnie na tym warto się w przypadku Monsuna LTD skupić. 

Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Do najważniejszego jego elementu, czyli carbonowego szkieletu, nie ma prawa się przyczepić. Jest sztywny bocznie i komfortowy, na powyższych obszarach lepszy niż przeciętne ramy z aluminium. Do tego mamy w nim standardy, które doceni nawet ambitny amator XC, serwisujący rower ze swojej kieszeni – mamy tu na myśli chociażby suport mocowany do mufy przez gwint, co gwarantuje banalną wymianę tego elementu w przyszłości. Nie przeszkadza nam tu nawet brak sztywnej osi koła, bo ten element zdecydowanie bardziej doceniamy w przypadku przodu roweru. I na koniec co jest mniej lub bardziej ważne – mówcie co chcecie, ale ten rower wygląda po prostu bardzo dobrze!

Na Monsunie LTD jeździ się naprawdę wygodnie - zarówno w kwestii pozycji, jak i zdolności do pochłaniania nierówności. Tego typu charakter docenią zarówno osoby, które planują na Monsunie się ścigać, jak i Ci, którzy będą go używać do codziennych treningów czy nawet luźniejszych wycieczek po lesie.

W internetowej dyskusji na temat Monsuna LTD większość wypomina mu wysoką masę – 13,8 kg to owszem dużo jak na carbonowego hardtaila, ale każdy świadomy rowerzysta wie, że masa ta wynika z ciężkich podzespołów – przede wszystkim widelca i kół. Nie zmienia to faktu, że te 13,8 kg w carbonie i tak jest bardziej dynamiczne, niż większość nawet nieco lżejszych rowerów z aluminium. Tu oczywiście nie ma reguły, bo znamy też sporo zaawansowanych ram aluminiowych, które napędzają się niczym carbonowe bolidy – sygnalizujemy tylko, że masa to nie wszystko, a zyski z carbonowej ramy i tak odczuwamy na polu przyspieszeń, ogólnej sztywności bocznej i pochłaniania drgań. 

 
Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński

Podsumowanie

Romet oddaje w nasze ręce rower, w który chętnie w niedalekiej przyszłości będziemy inwestować. Myślisz o pierwszym ściganiu? Śmiało możemy Ci go polecić, bo jeśli złapiesz zajawkę, to szybko zlikwidujesz jego słabe strony i zyskasz naprawdę solidny rower do ambitnego ścigania. Żeby z Monsuna wykrzesać prawdziwie wyścigowy potencjał zasadniczo wystarczy wymienić amortyzator i koła. Jeśli wyścigi okażą się nie Twoją bajką, to bez inwestowania masz naprawdę fajny (i komfortowy!) rower do rekreacji i wycieczek – i to w całkiem niezłym tempie. Bez względu jednak na to, do czego Monsun LTD będzie Wam służył – jego rama jest naprawdę bardzo przyjemna, ma nieco konserwatywną w obliczu dzisiejszych standardów geometrię, ale w terenie prowadzi się bardzo przyzwoicie, tak jak oczekujemy tego po hardtailu z segmentu XC / maraton. Rama jest sztywna bocznie i komfortowa, co doceniamy najbardziej. No i na koniec – kupno Rometa Monsuna LTD najzwyczajniej się opłaca - nie uda się złożyć taniej roweru MTB XC / XCM na carbonowej ramie. Byłoby to trudne mając nawet stertę niepotrzebnych części w warsztacie...

Specyfikacja

Romet Monsun LTD (2022)Michał Kuczyński
  • Rama 29" / Carbon
  • Widelec SUNTOUR XCT30-DS-HLO 29" SKOK 100 MM
  • Manetki tył SHIMANO DEORE SL-M4100-R
  • Przerzutka tył SHIMANO DEORE / 10 biegów
  • Mechanizm korbowy SHIMANO DEORE FC-M5100-1, 175mm, 32 zęby
  • Hamulce SHIMANO BL-MT200/BR-MT-200
  • Tarcze SHIMANO SM-RT10, 160MM CENTER LOCK
  • Opony XTRA ACTION 29" x 2,1"
  • Obręcze ALUMINIOWE DWUKOMOROWE
  • Piasta przód SHIMANO HB-TX505
  • Piasta tył SHIMANO FH-TX505-8
  • Kaseta/wolnobieg SHIMANO CS-HG500-10 11-34T
  • Kierownica ALUMINIOWA 31,8MM / 720 MM
  • Mostek kierownicy ALUMINIOWY 90 MM
  • Sztyca ALUMINIOWY 27,2 / 350 MM
  • Siodło VADER
  • Waga 13,85 Kg
romet.pl gdzie kupić?

Strona producenta: www.romet.pl

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj