Test: Rowerki dziecięce Puky - Cyke 18” i LS-PRO 20”

Zobacz nasz test rowerków dziecięcych Puky - modelu Cyke 18-3 na kołach 18” oraz LS-PRO 20 na kołach 20” (kolekcja 2022).

Drukuj
Michał Kuczyński

Puky jest jednym z najbardziej cenionych producentów rowerów dziecięcych. Mieliśmy okazję sprawdzić dwa ciekawe modele z ich kolekcji - wygodnego Cyke na kołach 18” i bardziej sportowego LS-PRO na kołach 20”. Zobaczcie, jak wypadły w jeździe?!

Galeria
Galeria: Rowerki dziecięce Puky - Cyke 18” i LS-PRO 20” Zobacz pełną galerię

Jako eksperci w dziedzinie rowerów i jednocześnie rodzice, których dzieci przerobiły już kilka rowerków, możemy przyznać, że sprzęt dla najmłodszych riderów to jeden z najciekawszych i jednocześnie najmniej dopracowanych segmentów rynku. Wśród rowerów dla dorosłych pochodzących od renomowanych producentów powyżej pewnej kwoty ciężko doszukiwać się realnych wad, bowiem zwykle można wskazać jedynie różnice między różnymi markami. Tymczasem w rowerach dla dzieci często najlepsze światowe firmy mają zwyczajnie kiepskie, ciężkie, nieprzemyślane i nerwowe ,,w rękach” dziecka rowery. Z tym większą przyjemnością wzięliśmy na testy dwa modele Puky - marki, która od wielu lat jest jednym z liderów rynku jednośladów dla najmłodszych. Można by rzecz - renomowanego producenta rowerków dla dzieci. Konkretnie do redakcji trafiły trzy rowery, ale do jazdy wybraliśmy z nich dwa. Pierwszym z nich był Puky Cyke 18-3 - sprzęt o bardziej łagodnym charakterze na kołach 18’. Ten model trafił w ręce Antka o wzroście 112 cm. Drugim Puky był lżejszy (mimo, że większy) LS-PRO - bardziej sportowy w kontekście pozycji i prowadzenia rowerek na kołach 20”. Na nim jeździła Lenka o wzroście 122 cm. Mieliśmy jeszcze Cyke z kołami 16”, czyli sprzęt, który teoretycznie pasowałby na naszego mniejszego testera, bowiem zakres jego zastosowania to przedział 105 do 125 cm, jednak seria Cyke ma wyjątkowo niskie i dość krótkie ramy, więc spokojnie mogliśmy pójść w rowerek na większych kołach. Podejrzewamy, że większość z Was zrobiłaby podobnie, aby Wasza pociecha miała go na dłużej, co pozwoli lepiej zwrócić się poniesionemu wydatkowi. 

 

Puky Cyke 18: rama, pozycja i geometria

Podstawą modelu Cyke jest aluminiowa rama o rekreacyjnej i komfortowej geometrii. Dziecko na rowerze siedzi w mało pochylonej pozycji, a rama sama w sobie nie jest długa. Można więc bez obaw kupić większy rowerek, gdy dziecko ,,łapie się” na dwa rozmiary. Prowadzenie - co widać po manewrach dziecka - zdaje się być łatwe do opanowania. Cyke jest stabilny w jeździe, trzyma się obranego toru jazdy. Zarówno podczas poruszania się na wprost, jak i w zakrętach. Podoba nam się niski przekrok, który jest bezpieczny podczas awaryjnego zeskakiwania z siodła do przodu. Warte podkreślenia jest też zastosowanie proporcjonalnej kierownicy, której gięcie jest ergonomiczne, a szerokość dopasowana do budowy ciała dzieci jeżdżących na Cyke 18. Ewidentnie widać, ze dziecko na Cyke czuje się pewnie - jest mu komfortowo i stabilnie. Poza wygodną pozycją i właściwie zestrojonymi kątami ramy dużo daje długi tylny trójkąt, który (tak podejrzewamy) dodaje sporo zdolności absorbujących wstrząsy i oczywiście czyni jazdę wyraźnie bardziej stabilną. 

 

 

 

 

 

 

Poza tym ogólne wrażenia na temat Cyke stoją na wysokim poziomie - jakość lakieru i ogólnego przygotowania ramy stoi na wysokim poziomie. Do tego wygodnie i bezkolizyjnie dla dziecka poprowadzono pancerz do tylnej piasty. Wreszcie rower jest lekki - to ułatwia dziecku ruszanie, podjeżdżanie pod wzniesienia, podnoszenie roweru pod krawężniki oraz zawracanie w miejscu. Rodzicom z kolei masa nie uprzykrza życia, gdy rower trzeba zanieść do domu czy jakiegoś schowka. Warto dodać, że Cyke to oczywiście cała seria rowerów - dostępne są też wersje z mniejszymi i większymi kołami. 

 

Puky LS-PRO 20: rama, pozycja i geometria 

 

 

Model LS-PRO 20 to przedstawiciel bardziej sportowej linii w kolekcji Puky. Rowerek jest bardzo lekki (20” w LS-PRO waży mniej, niż 18” w Cyke), ma wyraźnie mocniej pochyloną i wyciągniętą sylwetkę. Do tego - co wykazują obserwacje dziecka podczas jazdy - geometria zdaje się być bardziej dynamiczna i wrażliwa na ruchy dziecka. Lenie - która nim jeździła - się to podobało, twierdziła, że ,,jazda jest super”. Warto tutaj dodać, że fabryczne opony są dość wąskie - to fajnie, bo są szybkie, ale ich niewielka powierzchnia styku również wpływa na to dynamiczne sterowanie. Mniej siły potrzeba do inicjacji skrętu. Bez wątpienia LS-PRO 20 to rowerek, który spodoba się dzieciom mającym dobrze opanowaną jazdę na rowerze. Jeśli we wcześniejszych latach dużo się już nauczyły, na tym rowerku będzie im się świetnie jeździło. LS-PRO jest zwinny w zakrętach, przy zawracaniu, a do tego - dzięki swojej lekkości - pozwala dziecku mniej się męczyć przy wyższych prędkościach i dłuższych dystansach. 

 

 

Rama tu również jest aluminiowa, ale widzimy, iż dość wysoki przekrok sprawia, że dziecko często szura butem o górną rurę podczas wchodzenia na rower i schodzenia z niego. To żaden kłopot, ale widać już rysy na powłoce lakierniczej. W zasadzie w obrębie ramy widzimy tu jeden mały mankament - po bokach górnej rury biegną pancerze z linkami od przerzutki i hamulca. Nie są i nigdy nie będą idealnie zlicowane z ramą i dziecku zdarza się zahaczać o nie podczas przekładania nogi nad ramą. Zerwaliśmy nawet butami fabryczne plastikowe uchwyty do pancerzy. Całość spięliśmy tzw. trytytkami (plastikowe opaski zaciskowe) i rowerek jeździ, ale szukając minusów można wskazać właśnie to.

 

Wyposażenie Puky Cyke 18-3

 
 

 

W Cyke na liście wyposażenia znajdziemy 3-biegową piastę planetarną obsługiwaną obrotową manetką. Do tego jest tu hamulec torpedo (tylny w pedałach) oraz przedni v-brake. Uzupełnienie stanowią opony sygnowane marką Puky o uniwersalnym bieżniku, dość szerokie (wydaje się, że za bardzo) siodło oraz chwyty z bezpiecznymi grubymi zakończeniami po bokach. Cyke ma też kilka praktycznych dodatków. Przede wszystkim są tu skuteczne błotniki, które przydają się przy dzieciach lubiących dla zabawy jeździć przez kałuże. Jest też wygodna nóżka oraz mały ochraniacz na mostku. Praktyczna okazuje się też osłona na łańcuch, ponieważ mamy spokój z brudzeniem łydek i skarpet przez odciśnięty smar z łańcucha. To wszystko sprawia, że choć Cyke wygląda przy LS-PRO nieco emerycko, to faktycznie jest doskonale przygotowany na dziecięcych użytkowników. 

 

Wyposażenie Puky LS-PRO 20

 
 

 

LS-PRO - jak przystało na sportową konstrukcję - ma gołą ramę, bez dodatkowych elementów wyposażenia. Jest jedynie podpórka, a pozbawienie go błotników itp. rzeczy sprawia, że rower jest bardzo lekki. Mamy tu również więcej biegów - napęd to 1x7, który ma dość ciasno zestopniowane biegi oraz całkiem spory zakres przełożeń. Całość obsługuje się obrotową manetką, która jest najlepszym systemem dla dziecka. Bardzo intuicyjnym w obsłudze oraz działającym lżej, aniżeli manetki cynglowe. Lena ma w swoim prywatnym rowerze cynglowe i zmiana biegów graniczy z cudem, bowiem ,,tanie” podzespoły wymagają dla dziecka zbyt dużej siły. System obrotowy na tym polu po prostu wygrywa. Puky o tym wie, a my ten wybór oczywiście doceniamy. 

 

 

Przerzutka jest tu bardzo podstawowa, a jej precyzja działania niska. Wystarcza do wymagań juniorskiej jazdy, ale aż szkoda, że tak dobry rower skalany jest komponentem, który poziomem znacząco odbiega od całości. Producenci mają jednak bardzo ograniczony wybór - nikt nie robi przerzutek czy manetek dedykowanych do rowerów dziecięcych. Korzystają więc z tego, co jest na rynku… Drugim słabym ogniwem jest niskiej klasy tylna piasta, w której łożyska są strasznie hałaśliwe. Miejcie na uwadze, że oba wymienione elementy bez problemu zniosą obciążenia wywierane przez dzieci, ale zaniżają świetną ocenę reszty elementów w LS-PRO. Poza tym znajdziemy tu skutecznie działające hamulce v-brake, szybkie opony, dobre na twarde i suche nawierzchnie, jak również komfortowe siodełko i kierownicę. Na liście wyposażenia - podobnie jak w Cyke - jest sztywny widelec. To świetne rozwiązanie. Obniża masę całkowitą i usuwa z roweru do niczego niepotrzebny dziecku amortyzator. 

 

 

Plusy Cyke oczami rodzica

  • Stabilna i wygodna geometria
  • Niski przekrok ułatwia wchodzenie
  • Dziecko czuje się pewnie podczas jazdy, rowerek jest łatwy do opanowania
  • Pełne wyposażenie dodatkowe jest bardzo praktyczne
  • 3-biegowa piasta zapewnia dziecku przełożenia bez ryzyka uszkodzenia przerzutki przy upadku
  • Wysoki poziom działania całego roweru, a przede wszystkim 3-biegów w piaście
  • Lekko obracająca się manetka obrotowa
  • Dźwignia hamulca pracuje bez oporu
 

 

Minusy Cyke oczami rodzica

  • Hamulce działające w dwóch różnych systemach powodują u dziecka dezorientację i problem z koordynacją przodu z tyłem
  • Siodło jest nieproporcjonalnie szerokie
  • Pedały są bardzo śliskie podczas jazdy w mokre dni
 

 

Zalety LS-PRO oczami rodzica

  • Sportowa geometria i dynamiczne prowadzenie
  • Dobry na szybsze jazdy i dłuższe dystanse
  • Świetny dla dobrze jeżdżącego dziecka
  • Sprawdza się na ubitych drogach i trudniejszych ścieżkach
  • Bardzo lekki
  • Hamulce nie wymagające dużej siły
  • Dobrze działająca manetka obrotowa
 

 

Wady LS-PRO oczami rodzica

  • Wysoki przekrok utrudnia wchodzenie
  • Lakier bardziej podatny na rysowanie, aniżeli ten w Cyke
  • Odstające pancerze przy górnej rurze
  • Niskiej klasy tylna przerzutka oraz piasta
 
 

 

Podsumowanie: który wybrać?

Testowane rowery dziecięce Puky to górna półka w segmencie sprzętu dla małych riderów. Oba są świetnie wykonane, mają przemyślane ramy, rozwiązania i w ogólnej ocenie są to bardzo dobre konstrukcje. Każdy ma drobne minusy, o których pisaliśmy w tekście. Oba są jednak lekkie i ewidentnie sprawiły dzieciom dużo frajdy podczas jazdy. W naszej opinii model Cyke można polecić szczególnie bardziej początkującym rowerzystom, którzy jeszcze nie czują się tak pewnie. Ciężej go uszkodzić, będzie łatwiejszy w opanowaniu oraz mniej uciążliwy w obsłudze. Z kolei Puky LS-PRO to szybki i dynamiczny - można by powiedzieć sportowy - rowerek dziecięcy. Zdecydowanie świetny wybór dla dziecka, które ma dobrze opanowaną jazdę, rozpędza się do większych prędkości, nie boi się i generalnie jest chętne do pokonywania coraz trudniejszych i dłuższych tras. Ewidentnie widać, że Puky Cyke będzie bardziej przyjazny początkującym, a LS-PRO zaawansowanym dzieciom.

 

 

 

 

Ceny:

  • Puky Cyke 18-3 - 1 599 zł
  • Puky LS-PRO 20 - 2 159 zł

 

Strona internetowa: www.puky.pl