Test: Lekka szosa dla kobiet - Liv Langma (2022)

Sprawdź naszą opinię na temat nowej generacji wyścigowego roweru szosowego dla kobiet - testujemy Liv Langma Advanced

Liv Langma Advanced Disc 1 (2022) Michał Kuczyński

Kurtyna z nowej generacji wyścigowej szosówki Liv Langma spadła na początku czerwca. Jak zapewnia producent ma być jeszcze szybsza, lżejsza i sztywniejsza. Jak jest w rzeczywistości? Na to pytanie odpowiada Iza, której udało się przetestować Langmę w wersji Advanced Disc 1 (2022).

Galeria
Galeria: LIV LANGMA ADVANCED DISC 1 (2022) Zobacz pełną galerię

Liv to marka, której w damskich peletonach, zarówno tych profesjonalnych jak i amatorkich, przedstawiać nie trzeba. Wyróżnia sie tym, że wypuszczane produkty są przeznaczone dla kobiet, ale również projektowane i testowane są przez kobiety - projektantki, zawodniczki i zdolne panie inżynier od spraw aerodynamiki - między innymi one budują zespół Liv. Dlatego też podczas jazdy na Liv-ach zdecydowanie czuć, że rowery są przystosowane pod kobiecą anatomię i zaspokajają damskie potrzeby. Inna geometria oraz kąty ramy, w połączeniu z głodną przygód i szosowych wrażeń zawodniczką, tworzą idealny duet, gdzie zaawansowana technologia podnosi jakość każdego treningu i często przyczynia się do zajmowania najwyższych stopni podium na wyścigach.

Ciekawostką jest, że nazwa LANGMA pochodzi od tybetańskiej nazwy Mount Everest czyli "Czomolungma". Już po pierwszych hopach i podjazdach czuć, że nazwa jest przemyślana i nieprzypadkowa, a wręcz dopełnia cały projekt, którego rezultatem są jedne z najsztywniejszych, najlżejszych i najbardziej dynamicznych rowerów świata. Wszystkie wersje modeli Langma możecie zobaczyć sobie pod tym linkiem: liv-cycling.com

Rower odebrałam w trakcie mojej kontuzji, także z bólem serca i ścięgna piszczelowego, jedynie patrzyłam na karbonową maszynę, która przez kilka dni stała niejeżdżona i była jedynie ozdobą pokoju. Jednak dzięki temu miałam chwilę czasu, aby się na nią napatrzeć i zaobserwować, co tym razem twórcy marki Liv udoskonalili, aby rower zachwycił odbiorców. Przechodzimy do szczegółów!

Zacznijmy od ramy

Najwyższej jakości włókna węglowe i żywice to już standard fabryki GIANT, z której wypuszczane są także damskie modele Liv. To, o czym warto wspomnieć, to opatentowana technologia budowania ramy (Modified Monocoque Construction), która polega na wykonaniu głównego trójkąta ramy jako jednego, spójnego elementu. Dodając do tego większy przekrój mufy supportu, sztywne osie 12mm oraz masywną główkę ramy, otrzymujemy naprawdę zwartą, sztywną i lekką ramę roweru, które daje fenomenalną podstawę do zbudowania niezawodnej wyścigowej maszyny.

Jeśli jesteś dziewczyną, której nie w głowie ściganie się z wywieszonym językiem, bez obaw - czytaj tę recenzję dalej - ten rower oferuje wiele przyjemności również podczas niedzielnych, słonecznych cofferideów bez spinania się o średnią na stravie! Tak jak wspominałam we wstępie - rowery budowane są pod kobiecą anamatomię i wsiadając na Langmę to czuć. Rower jest wygodny, stabilny i przewidywalny podczas jazdy. Warto wspomnieć, że oprócz specjalnie zaprojektowanej ramy pod damskie potrzeby, również kokpit szybko okaże się bardzo komfortowy. Konstrukcja i szerokość kierownicy uwzględnia budowę damskiej sylwetki, co daje się odczuć w perfekcyjnym gięciu i kątach zastosowanych zarówno w dropie jak i reachu. Komfort jazdy zdecydowanie podnoszą opony w systemie tubeless oraz szeroki prześwit widelca, który umożliwia zamontowanie opon aż do 32mm, co sprawi, że krótkie i długie przejażdżki będą przyjemne, a dyskomfort jazdy po bruku czy nierównym asfalcie będzie wręcz niezauważalny.

Frameset domyka widelec SYMMETRIC AERO, który jak cała rama również jest wykonany z włókna węglowego. Ma on zupełnie nowy, bardziej opływowy kształt. Jest wizualnie smuklejszy, co bezpośrednio przekłada się na jego niższą wagę, przy jednoczesnym zachowaniu sztywności. 

 

 

 

Osprzęt i wyposażenie

Rower jest na mechanicznym osprzęcie ULTEGRA R8000 o zakresie kasety 11-30, która daje idealny zakres przełożeń zarówno na płaski jak i górzysty teren. Osobiście uważam, że wspomniana grupa ma najwygodniejsze pod względem wielkości klamkomanetki z całego asortymentu SHIMANO, które idealnie leżą w kobiecej dłoni. Efektywne hamowanie i pełną kontrolę dają hydrauliczne hamulce, których mocowanie jest zintegrowane z ramą.

Ponadto na wyposażeniu roweru są aluminiowe koła R2 i opony Giant Course 1 w systemie tubeless. Opony w systemie bezdętkowym dają niesamowity komfort na zjazdach i w zakrętach! Minimalny bieżnik nie spowalnia na asfalcie, a w zakrętach wręcz dodaje przyczepności. Myślę, że delikatne szutry nie sprawią im problemu. Jedynym do czego można się delikatnie przyczepić, jest to, że zestaw kół nie należy do najlżejszych i to podczas jazdy czuć, ale z drugiej strony mamy oczywiście świadomość, że nie testowaliśmy topowej wersji modelowej - osoby z nastawieniem typowo zawodniczym i tak będą zainteresowane albo włożeniem tu kół carbonowych, albo od razu skierują swoją uwagę w kierunku topowej Langmy.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły