Materiał zawiera treści reklamowe

Prezentacja: Romet Monsun 3 - carbonowy hardtail do XC

Romet Monsun 3 to najwyższy w hierarchii modelowej hardtail XC / maraton polskiego producenta. Rzucamy na niego okiem.

Drukuj
Romet Monsun 3 (2024) Michał Kuczyński

Monsun 3 to najwyższy wariant sztywnego roweru do cross-country w ofercie polskiego producenta. Carbonowa rama, dobre wyposażanie i konkurencyjna cena to jego niewątpliwie mocne strony.

Ktoś mógłby zapytać: "Ale jak to, topowy model do cross-country i sztywniak?". Jeśli w przypadku najbardziej wymagających tras XCO znanych z Pucharu Świata czy ciężkiego i długiego maratonu w górach wybór wydaje się prosty, tak na pozbawionych olbrzymich głazów czy metrowych dropów trasach wybór wcale nie jest taki oczywisty. Szczególnie, gdy dodamy do niego jeszcze aspekt finansowy. Analogicznie wyposażone rowery z pełnym zawieszeniem kosztują o wiele więcej niż hardtaile. Bardziej czasochłonne i kosztowne jest również utrzymanie "fulla" - wszak tylne zawieszenie wymaga regularnej konserwacji i serwisów aby prawidłowo pracować. Także jeśli ktoś nie może (lub nie chce) wydać kilkunastu i więcej tysięcy złotych na rower, naszym zdaniem dobrej klasy sztywniak może być lepszym rozwiązaniem niż podstawowy rower w pełni zawieszony.

Gdy spojrzymy na linie startów amatorskich wyścigów MTB w Polsce rzeczywiście zdecydowana większość rowerów to "poczciwe" sztywniaki, nawet zawodnicy walczący o czołowe lokaty często wybierają hardtaila stawiając niską masę i dynamikę ponad komfort i możliwości zjazdowe.

 

 

 

 

Tym tropem podążył nasz rodzimy Romet, który co prawda posiada w swojej ofercie fulle (model Dagger), ale są one przeznaczone do cięższych odmian MTB. W segmencie rowerów XC producent z Podgrodzia koło Dębicy​ oferuje dwa modele rowerów - opartego na ramie z włókna węglowego Monsuna, dostępnego w trzech wariantach wyposażenia oraz zbudowanego, w zależności od konfiguracji, na ramie aluminiowej bądź carbonowej Mustanga. W przypadu tego drugiego w sezonie 2024 dostępnych jest aż 18 wariantów. Dzięki temu niezależnie od budżetu i przeznaczenia każdy powinien znaleźć sprzęt odpowiedni dla siebie. Zarówno do przysłowiowej wycieczki po parku, jak i do całkiem ambitnego ścigania. Rower, który trafił do naszej redakcji na testy, czyli najwyższy w hierarchi model Monsun 3, został stworzony zdecydowanie z myślą o tym drugim, sportowym zastosowaniu.

 

 

 

 

Rama

Sercem roweru jest znana już z poprzednich kolekcji rama z włókna węglowego, na której swego czasu Romet zbudował zdecydowanie najtańszy rower carbonowy na rynku. Rama ta sama, ale wyposażenie zgoła inne - o tym w dalszej części tekstu.

Jeśli chodzi o aspekty konstrukcyjne, to oczywiście znajdziemy tu praktycznie wszystkie "współczesne" rozwiązania, jak choćby sztywne osie w standardzie boost, poszerzaną główkę sterową, wewnętrzne prowadzanie przewodów hamulcowych i tylnej przerzutki (rama jest przystosowana tylko do napędów 1x) czy możliwość założenia regulowanej sztycy zarówno z pełnym prowadzeniem pancerza wewnątrz ramy, jak i wspornika z prowadzaniem pancerza na zewnątrz i schowanie go tylko w dolnej rurze ramy (gumowa zaślepka ukryta jest pod koszykiem na bidon). Brakuje w zasadzie tylko haka UDH, który powoli staje się standardem, co bardzo cenimy, bo nie tylko pozwala założyć najnowszy napęd Sram Transmission, ale przede wszystkim znacząco ułatwia znalezienie zamiennika w przypadku awarii.

 

 
 

 

Trzeba przyznać, że rama naprawdę dobrze prezentuje się wizualnie. Zarówno spłaszczona górna rura z lekkim "garbem" przy główce sterowej, która ma aerodynamiczne przetłoczenia, jak i płynne przejście tylnej widełek w przedni trójkąt w połączeniu ze stonowaną szatą graficzną podkreślają sportowy charakter roweru i mogą się podobać.

 

 

 

 

Geometria Monsuna należy zdecydowanie do tych bardziej "klasycznych". Kąt główki w Monsunie wynosi 71,5 stopnia, z kolei rury podsiodłowej 73,5 stopni, rama jest też stosunkowo krótka - reach w rozmiarze L wynosi jedynie 414 mm. Mimo tylnych widełek o długości 440 mm, takie kąty powodują stosunkową krótką bazę kół. Warto jeszcze dodać, że Monsun dostępny jest w 4 rozmiarach - S, M, L, XL. 

 

 

 

 

Bogate wyposażenie

Jak na najwyższy w kolekcji model przystało, wyposażenie Monsuna 3 stoi na bardzo wysokim poziomie. Za amortyzację odpowiada "kultowy" RockShox SID SL ze 100 mm skoku, czyli synonim niskiej masy i świetnej pracy, którego chyba nie trzeba szerzej przedstawiać. Producent wybrał wariant z blokadą skoku przy pomocy pokrętła na koronie. Z jednej strony lżej i nie zabiera miejsca na kierownicy, z drugiej manetka jest jednak wygodniejsza w obsłudze. Naszym zdaniem oprócz ramy widelec to najważniejszy element roweru, także dobrze, że producent nie szukał w tym miejscu oszczędności. 

 

 
 

 

Na napęd (oczywiście w konfiguracji 1x12) składają się głównie komponenty z drugiej najwyższej grupy Shimano - XT. Jakością pracy nie ustępuje ona topowej XTR, od której różni się zastosowanymi materiałami, a co za tym idzie nieznacznie wyższą masą. To z niej pochodzą manetka, przerzutka oraz korba, uzupełnione kasetą z grupy SLX (zakres 10-51) oraz łańcuchem Deore. Z grupy XT pochodzą również hamulce, współpracujące z tarczami 180mm z przodu i 160mm z tyłu. Warto dodać, że producent wybrał wariant czterotłoczkowy, który zapewnia większą siłę hamowania i lepsze chłodzenie całego układu w stosunku do zacisków dwutłoczkowych, nie dodając praktycznie nic na wadze.

Rower toczy się na kołach włoskiego producenta Ursus, konkretnie modelu Spark 25 ubranych w agresywne opony Michelin Force XC2 o szerokości 2.25", które zapewniają dobrą trakcję na podjazdach, fajne trzymanie w zakrętach, a jednocześnie całkiem przyzwoicie się toczą. Warto dodać, że koła są też gotowe na system tubeless.

 

 
 

 

Wyposażenie roweru uzupełnia popularne offroadowe siodło Selle Italia X1 oraz komponenty sygnowane logo Rometa. Warto zwrócić uwagę, że zarówno kierownica (o słusznej szerokości 760mm), wspornik siodła jak i mostek są wykonane z włókna węglowego.

 

 

Specyfikacja

Romet Monsun 3
  •  
  • RAMA Carbon, rozmiary S/M/L/XL
  • WIDELEC Rock Shox SID SL 100mm
  • PRZERZUTKA TYLNA Shimano Deore XT M8100
  • ILOŚĆ BLATÓW I KORONEK '1x12
  • MECHANIZM KORBOWY Shimano Deore XT M8100 32T 170/175mm
  • KASETA Shimano SLX M7100 10-51T 12rzędów
  • PEDAŁY FP-971 aluminiowe
  • PIASTA PRZEDNIA Ursus MTB SPARK 25 15 mm / 110 mm
  • PIASTA TYLNA   Ursus MTB SPARK 25 12 mm / 148 mm
  • OBRĘCZE Ursus MTB SPARK 25
  • OPONY Michelin Force XC2 29×2,25
  • MANETKI Shimano Deore XT M8100 12
  • TYP HAMULCÓW Tarczowe hydr.
  • HAMULEC PRZEDNI Shimano Deore XT BL-M8100/BR-M8120 180mm
  • HAMULEC TYLNY Shimano Deore XT BL-M8100/BR-M8120 160mm
  • KIEROWNICA  Romet Carbon 760 mm/31,8mm
  • MOSTEK Romet Carbon 90 mm/31,8mm
  • SIODEŁKO Selle Italia X1
  • WSPORNIK SIODEŁKA Romet Carbon 27,2 mm 350 mm
  • CENA 12.999 PLN

 

 

Producent: Romet