Testując na co dzień wyścigowe szosy czy wyspecjalizowane MTB czasem zdarzy nam się zapomnieć, że istnieje jeszcze inne, pozasportowe oblicze rowerów. Ba... oblicze to dla zdecydowanej większości ludzi jest zupełnie normalne, więc wychodzi na to, że zazwyczaj jesteśmy nieco oderwani od rzeczywistości... O czym mówimy? O użytkowym charakterze dwóch kółek, bo chociaż często nie posiada sportowego charakteru, to także dba o nasze zdrowie.
O powyższej użytkowo-rekreacyjnej funkcji rowerów przypomniał nam producent rowerów ZASADA Bikes, prezentując jeden ze swojej oferty rowerów elektrycznych - Medano Battery. Przy okazji testowania elektryków jak bumerang powraca zawsze kwestia finansów. Wiele osób podkreśla, że e-rowery na polską kieszeń są po prostu zbyt drogie, dlatego też konstrukcje z elektrycznym silnikiem o wiele bardziej popularne są na zachodzie. Sytuacja ta jednak nieco się zmienia, m.in. dzięki takim firmom jak ZASADA Bikes. Cena e-roweru Medano Battery na tle innych konstrukcji z elektrycznym wspomaganiem wypada korzystnie – rower dostać możemy w 3 konfiguracjach: wariant z 3 biegami i diodowym wyświetlaczem, kosztując 4199 zł, to wariant najtańszy, w środku drabinki z ceną 4499 zł plasuje się wersja 7-biegowa z diodowym wyświetlaczem, natomiast nam do testów trafiła się wersja 7-biegowa z wyświetlaczem cyfrowym, za którą w sklepie zapłacimy 4699 zł.
To oczywiste, że elektryki posiadają dość konkretne grono odbiorców – na tego typu rozwiązanie decydują się osoby dojeżdżające do pracy czy używające rowerów w innych typowo użytkowych celach. Uściślając, e-bike świetnie odnajduje się w szeroko rozumianym „commutingu”. Rowery elektryczne sprawdzają się również w zastosowaniach rekreacyjnych – cenią je osoby starsze oraz te, którym zdrowie nie pozwala cieszyć się w pełni jazdą na tradycyjnym rowerze. A my na ten przykład w końcu mogliśmy zabrać nasze piękniejsze połówki na niedzielną wycieczkę bez obaw, że usłyszymy „zwolniiiij...”.
Silnik i bateria
Na początek warto poznać kilka obowiązkowych faktów związanych z silnikiem oraz zasilaniem Battery. Flagowy damski e-rower firmy ZASADA Bikes w wariancie dostępnym w sprzedaży posiada silnik własnej konstrukcji i produkcji, zamontowany w miejscu przedniej piasty (ponieważ na nasze testy trafił egzemplarz testowy, spotkaliśmy w nim gotowy już silnik innego producenta - marki 8Fun). Silniki montowane z przodu cechuje korzysta względem innych rozwiązań waga. Moc jednostki w Medano Battery to 250W, które mogą wspomagać nasze kręcenie do 25 km/h. Podkreślamy – mogą wspomagać, bo na rowerach elektrycznych trzeba pedałować, aby silnik zadziałał (i bardzo dobrze, bo to w końcu nie jest elektryczny motocykl).
Do jednostki napędowej zasilanie dostarcza 36 Voltowa bateria Li-Ion, którą cechuje brak tzw. efektu pamięci - znaczy to tyle, że możemy ładować ją także wtedy, kiedy nie jest całkowicie rozładowana. Bateria posiada pojemność 10 amperogodzin – jednostka ta ma bezpośrednie przełożenie na zasięg roweru jadącego na wspomaganiu. Podczas jednego cyklu ładowania w przypadku Medano Battery pokonamy od 60 do 90 km. Skąd takie różnice? Na zasięg wpływ ma przede wszystkim program na jakim jedziemy, a więc moc z jaką silnik wspomaga nasze kręcenie – w Medano Battery mamy do dyspozycji 5 programów pracy. Nie bez znaczenia jest jednak również ukształtowanie terenu w jakim się poruszamy oraz warunki pogodowe, a dokładniej mówiąc siła i kierunek wiatru.
No dobra... ale gdzie jest ta bateria? Na bagażniku? Zimno... Na ramie? Cieplej! Otóż Bateria w testowanym przez nas Medano zamontowana została wewnątrz ramy! Pokaźnych rozmiarów główna rura skrywa baterię, którą ładujemy poprzez specjalne gniazdo położone niedaleko rury sterowej. Czas jednego pełnego ładowania to około 4,5 h - jak powiedział nam producent, koszt takiego ładowania wynosi zaledwie około 0,80 zł! Dzięki niecałej złotówce możemy zatem pokonać dystans nawet 90 km. Spróbujcie porównać tę kwotę do kosztów paliwa zużytego na tym dystansie przez Wasz samochód. Żywotność baterii określona została na poziomie od 700 do 900 ładowań. Po tym okresie baterie można rzecz jasna wymienić i nie powinniśmy napotkać problemu z jej dostępnością - pamiętamy, że mamy do czynienia z polskim producentem.
Całością steruje kontroler, czy jak kto woli sterownik, który zmienia nie tylko program pracy silnika, ale również obsługuje cyfrowy wyświetlacz. Na wyświetlaczu z kolei znajdziemy takie informacje jak: aktualnie zużywaną moc w watach oraz podstawowe dane licznika rowerowego – prędkość czy pokonana odległość. Kontroler to również projekt i wykonanie producenta ZASADA Bikes.
Rama i pozostałe wyposażenie
Jasnym jest, że pisząc o Medano Battery mija się z celem opisywanie geometrii roweru. Ma być wygodnie i komfortowo – to wystarczy. Medano Battery jest propozycją skierowaną głównie do Pań, chociaż jak podpowiada nam doświadczenie, e-rowery typu „damka” wybierane są chętnie również przez Panów, gdyż na taką konstrukcję łatwiej wsiąść, nie mówiąc już o sytuacji, kiedy na bagażniku zamontowany jest fotelik dla dziecka.
Battery oparte zostało na aluminiowej ramie ze stalowym, sztywnym widelcem. Połączenie aluminiowej ramy, zintegrowanej baterii oraz silnika zamontowanego z przodu dało bardzo lekką całość. Waga zawsze była mankamentem e-rowerów, a w tym wypadku masa 20,8 kg jest jedną z najlżejszych, jakie mieliśmy okazję spotkać. Ma to wyjątkowo wielkie znaczenie dla płci pięknej, szczególnie kiedy mowa o wniesieniu roweru po schodach lub manewrowaniu nim, kiedy go prowadzimy.
Jak przystało na mieszczucha spotkamy tutaj przerzutki planetarne wewnątrz tylnej piasty – znane i powszechnie stosowane Shimano Nexus oferujące 7 biegów (lub 3 w wersji ekonomicznej). Medano zamontowało w Battery także kompletne wyposażenie roweru miejskiego – dobrej jakości oświetlenie AXA, solidny bagażnik oraz stopkę marki Atran Velo, a także miejskie błotniki znanego niemieckiego SKS-a – model Esa-Vario. Wszystko to stoi na 28” kołach z obręczami Ryde X-PACE.
Wrażenia z jazdy
To co jako pierwsze rzuca się w oczy to niska waga Medano Battery – rower dzięki lekkiemu silnikowi zamontowanemu z przodu jest łatwy w manewrowaniu, kiedy na nim nie siedzimy, np. podczas wyciągania go i przygotowywania do jazdy, podczas parkowania czy w końcu wnoszenia do mieszkania. Waga jest wyższa od klasycznych rowerów, ale w tym konkretnym przypadku jest naprawdę dobrze - bardzo duży plus, szczególnie dla kobiet.
Kierownicę jak przystało na rower miejski do zastosowań rekreacyjnych możemy ustawić w wygodnym dla nas położeniu dzięki regulowanemu mostkowi. Jeśli chodzi o komfort, wspomaga go także wygodne i miękkie siedzisko, plasujące się po drugiej stronie tych, na których jeździmy na co dzień w rowerach sportowych – tutaj można poczuć się jak w domowym fotelu! ;-)
Każdy z rodzajów silników elektrycznych w rowerach daje nieco inne wrażenia z jazdy – inaczej czujemy się kiedy silnik jest z przodu, a inaczej, gdy zamontowany jest z tyłu lub centralnie. W Medano Battery jadąc ze wspomaganiem mamy wrażenie, jakby ktoś ciągnął nas z przodu. Szczególnie odczuwalne jest to na podjazdach – tak jakbyśmy się zaczepili o mały wyciąg.
Do dyspozycji mamy 5 programów wspomagania. Pierwszy program jest najsłabszy i generalnie ogranicza się do tego, aby podczas jazdy nie czuć nieco większej wagi roweru. Na najsilniejszym 5. programie wspomaganie jest znaczne, ale także mocniej eksploatuje baterię, zmniejszając automatycznie nasz zasięg. Jednak bez obaw – jazda na Medano Battery bez wspomagania dzięki niskiej wadze całej konstrukcji również jest przyjemna. Używając najsilniejszego wspomagania wyraźnie odczuwamy, kiedy silnik zaczyna swoją pracę – po rozpoczęciu pedałowania czujniki przekazują do komputera informację i jednostka napędowa, wydając cichy dźwięk, rozpoczyna swoją pracę. Wyświetlacz pełniący funkcję licznika i komputera pokładowego obsługującego silnik jest czytelny (w wersji dostępnej w sprzedaży sterujemy nim dotykowo). Sterowanie jest wygodne i intuicyjne, jak zresztą cała obsługa roweru. Przez chwilę mieliśmy problem ze znalezieniem gniazda ładowania baterii, ale przypomnieliśmy sobie, że przecież bateria została schowana w ramie! Do ładowania służy małe gniazdo zakryte gumową zaślepką.
Planetarne przerzutki Shimano Nexus to sprawdzone w wielu miejskich rowerach rozwiązanie. Po wstępnych ustawieniach działały bez zarzutu, a w razie konieczności ich serwisu w całej Polsce czeka na nas sporo wyspecjalizowanych w serwisie przerzutek Nexus serwisów.
W codziennym użytkowaniu bardzo doceniliśmy tak proste dodatki jak pełne błotniki czy solidny bagażnik. Warto wspomnieć, że to nie byle jakie komponenty – firmy takie jak SKS, AXA czy AtranVelo.
Podsumowanie
Osoby bez sportowego zacięcia, które traktują rower czysto rekreacyjnie podczas weekendowych wycieczek lub osoby, wykorzystujące rower jako środek transportu do pracy powinny docenić Battery – tym pierwszym Medano daje możliwość przejechania ze wspomaganiem do 90 km, co w przypadku używania tradycyjnego roweru nie w każdym przypadku byłoby możliwe. Tym drugim z kolei Battery pozwoli dojechać do pracy w komfortowych warunkach, nie męcząc się nadmiernie, a jednocześnie dając odrobinę ruchu i dobrego samopoczucia. Jeśli więc szukacie miejskiego e-bike'a, Medano Battery od ZASADA Bikes powinien spełnić Wasze wymagania i przy okazji nie dokonać spustoszenia na koncie w banku.
Specyfikacja
- rama Alloy 6061
- widelec Hi-ten
- przerzutka tył Internal hub Nexus 7-s
- manetki Shimano Nexus 7-s
- korby Samox alloy 38T
- pedały VP-809
- wkład suportu Thun X-Cell R
- łańcuch KMC Z-410
- hamulec przód Shimano Rollerbrake
- hamulec tył Shimano Nexus 7-s
- dźwignie hamulca Tektro CL530-TS
- piasta przód E-bike Motor 250W
- piasta tył Shimano Nexus 7-s
- obręcze Ryde X-PACE
- opony Kenda K935 700x40C
- kierownica Zoom TR-AL28
- wspornik kierownicy TranzX JD-ST17-2 Ahead
- chwyty Herrmans DD00
- łożysko kierownicy Neco H142
- siodło Selle Royal Freedom
- wspornik siodła Zoom SP-65
- oświetlenie przód Axa Sprint
- oświetlenie tył Axa Ray
- bagażnik Atran Velo Active
- błotniki SKS ESA-VARIO
- podpórka Atran Velo REX
- rozmiary ram 18"
- ilość biegów 7
- sterownik ZASADA Bikes
- silnik ZASADA Bikes 250W
- bateria WAMTECHNIK, Li-Io 36V 10Ah
- waga 20,8kg
- Cena 4699 zł
Dystrybutor: zasada-rowery.pl
Fot. Szymon Wołdziński