Filigranowa budowa w zwartej geometrii
Flagowy model szwajcarskiego producenta w ostatnim czasie został nieco zepchnięty na boczny tor. Stało się tak za sprawą aerodynamicznego wyścigu wielkich rowerowego światka, w którym Scott stawał w szranki ze swoim modelem Foil. Obecnie firma powróciła do Addicta rozwijając swój najlżejszy model w kolekcji. I to od razu z wielkim rozmachem - masa seryjnego roweru poniżej 6kg? Proszę bardzo! Rama nowego Addicta SL waży zaledwie 985g (rozm. M), podczas gdy poprzednia odsłona tego modelu to całe 1120g.
Sercem węglowej konstrukcji jest monolit zbudowany w technologii HMX SL. W skrócie polega ona na wdrożeniu nano-technologii, który zawiera nanorurki węglowe wzmocnione żywicą epoksydową oraz włóknem T1000G. Ten ostatni materiał to najbardziej odporne na rozciąganie włókna na świecie. Wykorzystywany jest głównie w branży militarnej i kosmicznej. Ile by jednak nie mówić o materiałach użytych do budowy ramy, robi ona wrażenie. Z bliska faktura rur zdaje się być filigranowa i delikatna. Podczas jazdy jednak wszelkie wątpliwości są rozwiewane - na tym rowerze można jechać i szybko i daleko.
W najnowszym modelu zdecydowano się wdrożyć technologie, których zabrakło w poprzednim Addictcie, a które obecnie są światowym standardem w szosach wysokiej klasy. Za zwiększenie sztywności i efektywności przenoszenia energii odpowiada więc środek suportu Sram PF86 Ceramic GXP. Szeroka mufa została zestawiona z równie obszerną główką sterową, co w połączeniu skutkuje rowerem sztywnym i responsywnym.
Stożkowa główka sterowa opiera się na łożyskach w rozmiarze 1,25" do 1,5". Stosunkowo nietypowy układ wydaje się być podyktowany chęcią uszczknięcia kilku dodatkowych gramów na masie ramy. W badaniach sztywności Addict SL wypada znakomicie, ale inżynierowie SCOTT przyznają, że było to priorytetem w budowie tego modelu. Komfort zszedł na dalszy plan, ale wyczynowcy raczej nie powinni mieć im tego za złe. Dla miłośników wygody jest stworzony m.in. model Solace. W tym przypadku zdecydowano się na pełne poświęcenie wyczynowi i przeznaczenie do użytku wyścigowego.
Zaklęta w węglowym monolicie moc jest ożywiana dopiero poprzez właściwą geometrię. W testowanym przez nas rozmiarze M (54cm) kąt główki sterowej to agresywne 72.5°, które nie wybacza wielu błędów niewprawnemu szosowcowi. W połączeniu z 73,6-stopniowym pochyleniem rury podsiodłowej zestawienie jest wymagające, ale po okiełznaniu rower odwdzięcza się z nawiązką. Znakomita zwrotność, łatwość przyspieszenia oraz aerodynamiczna sylwetka gwarantują sportowe sukcesy. Oczywiście pod warunkiem odpowiedniego wytrenowania nogi i głowy.
Idąc dalej w budowie geometrycznej ramy, warto zwrócić uwagę na długość rury górnej. 555 milimetrów nakazuje nam posłusznie wyciągnąć się nad kierownicą, przyjmując opływową sylwetkę. Z pewnością nie jest to pozycja dla tych, którzy wagarowali po treningach zamiast robić stretching. 405-milimetrowe rury dolne tylnego widelca pozwalają na zachowanie dużej zwrotności oraz błyskawiczne napędzanie roweru. Stack w rozmiarze M wynosi 547,5mm, a reach - 388,9mm.
Od profesjonalistów dla ścigantów
Całość znakomicie sprawuje się na szosie, jeśli oczywiście lubimy rowery agresywne, zwrotne, dynamiczne i sztywne. Taki właśnie jest bowiem Addict SL. Topowa szosówka od SCOTT`a zaskakuje responsywnością - rower reaguje na każdy ruch kierownicy i pochylenie ciała, przez co kontrolowanie go może początkowo sprawiać problem. Wkrótce jednak doświadczeni użytkownicy z łatwością przyzwyczajają się do nowych standardów.
Podczas przyspieszania, szczególnie pod sztywne pagórki, wyraźnie czuć lekkość i dynamikę SCOTT`a. Addict reaguje bardzo szybko na każde mocniejsze depnięcie pedałami, wprost uciekając nam spod nóg.
W całym zestawieniu dobrym rozwiązaniem są koła Syncros RL1.0. Karbonowy model o 32-milimetrowej grubości obręczy zorientowany jest na uniwersalność użytkowania przy jednocześnie niskiej masie (575g + 735g). Obracające całością piasty DT Swiss z technologią ratchet system są komponentem, któremu niewiele można zarzucić. Koła toczą się lekko i gładko, szybko przenosząc energię z napędu na efektywne napędzanie Addicta. Koła przyobleczone są w gumy Continental Grand Prix 4000 S. Opony wyposażone są w pokrycie Black Chili, które ma skutkować niższymi oporami toczenia i lepszą przyczepnością. W naszym odczuciu są to w dalszym ciągu stare dobre GP 4000, które są znakomitym wyborem na większość szosowych tras.
Najnowszy Addict SL wyposażony jest w pełną grupę osprzęt SRAM RED 22. Najwyższy model szwajcarskiego producenta sprawuje się znakomicie. Do użytku mamy 22 biegi, które naprawdę gwarantują komfort jazdy, szczególnie jeśli poruszamy się w terenie górskim. Zestawienie korby kompaktowej 50x34T z 11-rzędową kasetą 11-28T daje bardzo szerokie spektrum możliwości każdemu średnio wytrenowanemu szosowcowi. Dla mocnych zawodników wybór standardowej korby w połączeniu z aktualną kasetą będzie świetnym rozwiązaniem na większość tras, łącznie z górskimi.
Bardzo wygodna w trakcie jazdy jest kierownica Ritchey WCS Carbon EVO. 220-gramowy model ma wygodne gięcie i gwarantuje znakomitą sztywność, szczególnie odczuwalną podczas mocnych sprintów w dolnym chwycie. Jeśli już mowa o punktach stycznych z ciałem, to dobre podparcie daje też siodło Fizik Arione 00 Carbon. 135-gramowa konstrukcja jest jedną z najbardziej zaawansowanych z kolekcji Fizika, ale w pełni odwdzięcza się podczas wyczynowego użytkowania.
Podsumowanie
SCOTT Addict SL 2014 to znakomity model dla najbardziej wymagających miłośników szosy, którzy nie szczędzą grosza na swój wymarzony sprzęt. 5,88-kilogramowy rower nie może teoretycznie brać udziału w wyścigach UCI (obowiązuje limit 6,8kg), ale żadnemu amatorów nie będzie to przeszkadzało. Wręcz przeciwnie - niska masa jest naprawdę odczuwalna i przyspieszenie roweru po płaskim czy równa jazda pod górę przychodzą wyraźnie lżej. SCOTT Addict SL 2014 to kolejny przełom szwajcarskiego producenta w budowie rowerów szosowych. Czuć to po każdym nadepnięciu pedałów.
Specyfikacja
- Rama: Addict SL karbonowa, włókna HMX-SL, technologia IMPB
- Rozmiary: XXS/47, XS/49, S/52, M/54, L/56, XL/58, XXL/61
- Widelec: karbonowy, włókna HMX-SL, karbonowa rura sterowa
- Stery: Ritchey WCS Integrated
- Środek suportu: Sram PF86 Ceramic GXP
- Korby: Sram Red22 50x34T
- Przednia przerzutka: Sram Red22
- Tylna przerzutka: Sram Red22
- Kaseta: Sram Red22 11-28T
- Łańcuch: Sram Red22
- Manetki: Sram Red22
- Hamulce: Sram Red22
- Koła: Syncros RL1.0
- Opony: Continental Grand Prix 4000 S 700 x 23
- Kierownica: Ritchey WCS Carbon EVO Curve 31.8 Carbon Oversize Anatomic
- Owijka: Scott
- Mostek: Ritchey C260 Carbon Superlogic OS 1-1/8" four Bolt
- Siodło: Fizik Arione 00 Carbon
- Wspornik siodła: Ritchey C260 Carbon Superlogic OS 1-1/8" four Bolt
- Waga: 5.88 kg (rozm. M)
- Cena: 31 990zł
Katalog 2014 Specialized Rowery szosowe
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.scott.pl