Zwarta budowa i wyścigowa geometria
Węglowa rama Meridy to model Big.Seven CF Team, który zaskakuje stosunkowo niską masą (ok. 1000g) oraz znakomitą sztywnością. Potwierdzają to parametry ramy: mufa suportu (85 N/mm) oraz stożkowa główka (95 N/mm). Dzięki wysokiej sztywności tych najważniejszych punktów ramy rower prowadzi się znakomicie i chętnie podąża wytyczoną ścieżką. Całość osiągnięto dzięki zastosowaniu mieszanki włókien Bio Fiber Damping Compound.
Dużym atutem ramy, pomimo zwartego charakteru, jest dość wysoki komfort jazdy, przynajmniej jak na wyścigowy rower XC/maraton. Rury tylnego widelca to konstrukcja z lnianymi biowłóknami wplecionymi w strukturę karbonu. Pochłaniają one część drgań wysokiej częstotliwości pochodzących z podłoża (poprzez elastyczność płaszczyźnie pionowej), dzięki czemu oszczędzany jest kręgosłup użytkownika. Dodatkowo w trakcie pedałowania w pozycji siedzącej rury górne widelca tylnego wspomagają elastyczność sztycy. Taperowana główka sterowa w rozmiarze 1 1/8” i 1,5” pozwala na usztywnienie przedniej części ramy, co zwiększa precyzję sterowania.
Wewnętrzny system prowadzenia pancerzy wygląda bardzo estetycznie, a oprócz tego zapewnia długotrwałe i niezawodne działanie. Uwagę zwracają również dość szerokie przekroje rur, które dodatkowo zwiększają sztywność boczną Meridy. Ciekawostką jest także pancerz prowadzący linkę przerzutki przedniej do jej mechanizmu, który zapobiega zapchaniu się tego newralgicznego połączenia. Sztywność i stabilność rower gwarantuje również sztywna oś tylna DT Swiss RWS. W przedniej piaście znajdziemy standardowy zacisk.
Geometria w Big.Seven CF Team została podyktowana jednym czynnikiem - jak najlepszym dopasowaniem do wyścigowego charakteru sprzętu. Jednym z zawodników korzystających z tego modelu jest José Hermida, który m.in. z racji wzrostu (172cm) zdecydował się na przesiadkę z 26" na rower 27,5-calowy zamiast twentyninera (którego używał wyłącznie w wyścigach długodystansowych). Rura górna (rozm. 17") to 585mm, które gwarantują wyciągnięta, wyścigową pozycję za kokpitem. W napędzaniu roweru pomagają klasyczne i sprawdzone kąty: 71 stopni rury sterowej oraz 73 stopnie rury podsiodłowej. Widelec tylny w rozmiarze 425mm nie grzeszy długością, przez co rower zachowuje się bardzo zwinnie i łatwo uzyskuje duże przyspieszenie. Stack w rozm. 17" wynosi 597mm, a reach 403mm.
Szybka i pewna jazda
Jak przystało na rower brązowego medalisty mistrzostw świata XC (Pietermaritzburg 2013), Merida jest niezwykle zwinna i agresywna. Początkowo nie daje się łatwo okiełznać, szczególnie użytkownikom przyzwyczajonym do rozmiaru 29". Z czasem jednak odkrywa przed chętnym poznania zawodnikiem wszystkie swoje najlepsze cechy.
Jedną z nich jest znakomita kontrola nad rowerem w trakcie zjazdu. Abstrahując już od dodatkowego komfortu (który faktycznie działa!), rower jedzie wszędzie tam gdzie chcemy, nawet przy ostrych wybojach i ciasnych zakrętach. Śmiało możemy powiedzieć, że czuliśmy się na nim bardziej jak na 26- niż 29-calowcu. 27,5-calowa Merida świetnie sprawdza się na ostrych singlach, w górę i w dół, gdzie potrzebna jest szybka reakcja i dynamiczne wyjście z zakrętu. Podczas przyspieszenia wyraźnie czuć ekstremalną sztywność ramy - każdy wat pedałującego idzie prosto w napęd.
Kontrolę wybitnie ułatwia zastosowany w Big.Seven Team osprzęt oraz komponenty. Pełna grupa SRAM XX w zestawieniu 2x10 znakomicie radzi sobie w wyścigowych (i nie tylko) warunkach. Zestawienie napędu w rozmiarach 39-26 i 11-36T jest zrobione z myślą o zawodnikach, ale taki jest też charakter roweru. Bezkompromisową moc hamowania gwarantuje również zestaw najwyższych Avidów XX. Dwutłoczkowy zacisk świetnie radzi sobie w każdych warunkach. Zastosowane w modelu klocki (organiczne) są dość żywotne w terenie suchym, ale po wjeździe w błoto szybko kończą swój żywot - wszystko jak przystało na wyścigowy zestaw, można powiedzieć. Na długich zjazdach efekt fadingu czy puchnięcia był oczywiście niezauważalny.
Zestaw kół Fulcrum Red Metal XRP w wersji 27,5-calowej spełnił oczekiwania w nim pokładane. 1525-gramowe koła pozwalają szybko przyspieszać i łatwiej pokonywać wzniesienia. Mamy tutaj na myśli nie tylko masę, ale również znakomitą sztywność zestawu, idealnie skomponowaną z właściwościami ramy. Poszerzony kołnierz karbonowej piasty dodatkowo zwiększa zdolność kół do szybkiego i pewnego przemieszczania się w każdym terenie.
Zestaw aluminiowych Fulcrumów uzupełniają opony Maxxis Crossmark w rozmiarze 2.1. Gumy są przeznaczone typowo do użytku XC. Opony są bardzo szybkie, a kontrolę w zakrętach umożliwia podwyższenie profilu klocków bocznych. Co by nie mówić, gumy nadają się jednak idealnie do warunków suchych, a w mokre polecamy coś bardziej sprawdzonego, chyba że dysponujemy umiejętnościami zawodowców.
Amortyzacją w Meridzie zajmuje się Rock Shox SID XXS. 100-milimetrowy widelec pokryty jest tworzywem Black Gold. 1572-gramowy wideł był oczywistym wyborem w Big.Seven CF Team. Charakterystyka praca nie zostawia wątpliwości - SID XXS to topowa półka amortyzatorów do XC i maratonów. 32-milimetrowe golenie gwarantują sztywność i wytrzymałość, a tłumienie Motion Control DNA wyłapują każdą nierówność pozwalając gnać przed siebie. Zdalna blokada skoku widelca kontrolowana jest poprzez wygodną manetkę PushLoc.
Nasze dłonie spoczywają w 27,5-calowcu Meridy na kierownicy PRC Team Flatbar. Węglowy komponent o szerokości 660mm pozwala na agresywną jazdę, szczególnie w połączeniu z ujemnym kątem mostka (-7°) PRC Team OS. Siedzisko położymy tutaj na modelu Prologo Nago X-Zero, który jest typowo wyścigowym siodłem, choć stosunkowo wygodnym. Siodło ma kształt płaski, idealny do jazdy na krótkich i średnich dystansach. Dobre podparcie daje szeroka powierzchnia Prologo, która również pomaga w trakcie częstego zmieniania pozycji (jak to w XC). Pokrycie wykonano z wytrzymałego na obtarcia i warunki atmosferyczne materiału Microfibra.
Podsumowanie
Merida Big.Seven CF Team to znakomity rower dla wyczynowych zawodników XC/Maraton czy też bardzo wymagających amatorów. Rower w rozmiarze kół 650B najlepiej spisuje się w terenie, gdzie najważniejsza jest szybkość przyspieszenia, mocna jazda pod górę i kontrolowany, szybki zjazd. Big.Seven CF Team to z pewnością nie jest rower dla początkujących, nawet tych z zasobnym portfelem. Zaskoczy ich wyścigowa geometria i bezkompromisowy charakter działania sprzętu, które z kolei dla doświadczonych użytkowników są największymi atutami.
Specyfikacja techniczna
Rama: Big. Seven Carbon Superlite R12
Rozmiary: 15", 17", 19", 20", 21,5"
Widelec: Rock Shox SID XXS 27, 100 mm
Stery: tapered
Środek suportu: BB30
Przerzutka tylna: Sram XX long
Przerzutka przednia: Sram XX HD double
Kaseta: Sram XX 11-36
Manetki: Sram XX
Dźwignie hamulcowe: Avid XX
Hamulce: Avid XX 180/160 mm
Korby: Sram XX 39-26
Koła: Fulcrum Red Metal 27 XRP FQR-R12
Opony: Maxxis Crossmark 27,5 x 2.1 Exception
Mostek: PRC Team OS -7°
Kierownica: PRC Team Flatbar 660mm
Siodło: Prologo Nago X-Zero
Sztyca: PRC Double carbon superlite 27.2 mm
Waga: 8,8kg
Cena: 29 990zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.rowerymerida.pl