Budowa i geometria
Modus jest jednym z modeli Authora, które w tym sezonie przeszły znaczące zmiany. Węglowa konstrukcja została wykonana w technologii monocoque, dzięki czemu zwiększono jej sztywność oraz wytrzymałość. Czesi charakteryzują nową ramę Modusa jako jeden z produktów trzeciej generacji ich systemu produkcji ram. Z poprzedniej pozostawiono czter rozmiary (16", 17,5", 19", 20,5") oraz podobną sekwencję włókien węglowych A, B i C. Reszta uległa zmianom.
Najbardziej charakterystycznym elementem nowego Modusa jest spłaszczona górna rura oraz łukowaty, mocno slopingowy kształt przechodzący płynnie w tylny widelec. Górna część rur tego ostatniego została dodatkowa połączona masywnym mostkiem, tuż za sztycą, w celu poprawy sztywności łączenia. Taperowana główka ramy kompatybilna jest z widelcami o zmiennej średnicy rury sterowej (1-1/8" – 1,5"). Szeroka i krótka główka zwiększa sztywność kokpitu oraz pozwala na uzyskanie lepszej zwrotności sprzętu.
W budowie ramy wykorzystano cztery główne technologie stosowane przez Authora. Zastosowanie żywic o zwiększonej odporności (High Toughness Resin) zapewnia od 10 to 15% zmniejszenie wagi przy utrzymaniu tej samej wytrzymałości i sztywności. Siatka termoplastyczna (Thermoplastic Mesh) zapobiega delaminacji i strzępieniu włókien poszczególnych warstw materiału, a szkielet poliestyrenowy zmniejsza obszary naprężeń w najbardziej obciążonych rejonach ramy. Każda konstrukcja przychodząca z fabryki poddawana jest testom wytrzymałościowym przy użyciu Metody Elementów Skończonych (FEA). Sprawdzają one właściwości ramy w zakresie sztywności główki oraz wytrzymałości połączeń rur w okolicy mufy suportu.
W ramie zdecydowano się na umieszczenie aluminiowych wstawek w mufie sterowej i suportowej w celu poprawy połączenia tych elementów oraz zwiększenia ich wytrzymałości. Uwagę zwracają pancerze przewodów przerzutkowych, które zostały estetycznie poprowadzone wewnątrz ramy. Przewody hydrauliczne wiedzione są na zewnątrz Modusa. Same hamulce montowane są w systemie Post Mount. Ciekawostką jest również zastosowanie stalowych płytek w miejscu, gdzie łańcuch może zniszczyć dolną rurę tylnego trójkąta, gdy spadnie z zębatki.
Stylowa rama została zaprojektowana przez znanego europejskiego designera, Pavela Sajtáka który brał już czynny udział przy tworzeniu ram z grup FSX, Cross i Touring. Czarno-białe malowanie z fluorescencyjno-zielonymi elementami budzą skojarzenie z agresywnością sprzętu, a białe części opon Mezcal, siodełko i kokpit podkreślają ten charakter. Warto dodać, że w nowej technologii (trzeciej generacji) konstruowane są także modele: Magnum, Introvert, Sector, Revolt i Master.
Geometria Modusa nakazuje sądzić, że sprzęt został stworzony do ambitniejszej jazdy niż coniedzielne wycieczki do lasu. 70,5-stopniowa główka sterowa w połączeniu z 73,5-stopniową rurą podsiodłową tworzą klasyczne połączenie do uniwersalnych zastosowań sportowego MTB. W testowanym przez nas rozmiarze 17,5" tylny widelec ma długość 420mm, dzięki czemu rower jest bardziej zwrotny i chętniej przyspiesza. Wymaga jednak nieco większej uwagi podczas jazdy pod strome podjazdy, gdzie tylnej koło może czasami wymagać większej stabilizacji. W okiełznaniu sprzętu nieco pomaga nieco dłuższa niż zwykle baza kół, która tutaj wynosi 1072mm. Realna długość rury górnej wynosi 590mm, co sprawia że w tym rozmiarze rower jest stosunkowo długi i pozwala na zajęcie dość pochylonej pozycji.
Jazda i wyposażenie
Podczas pierwszego treningu na Modusie szczególnie zwróciliśmy uwagę na dość agresywny charakter sprzętu. Wynika on po części z geometrii, ale dużym atutem roweru jest węglowa rama, której sztywność zasługuje na pochwałę. Mocne przyspieszenia czy jazda po płaskim nie sprawiają problemów. Minusem sprzętu jest oczywiście nieco zbyt duża masa (11,9kg z pedałami), wymuszona jednak przez zastosowanie kompromisu w stosunku dobrej jakości ramy i optymalnego doboru komponentów.
Te ostatnie to mieszanka osprzętu Shimano Alivio/Deore. Na początek części tych grup są wystarczająca, ale chcąc odchudzić nieco sprzęt warto zastanowić sie nad wyższą grupą komponentów. Podobnie sytuacja ma się z kierownicą, mostkiem i sztycą - aluminiowymi częściami ze stajni Authora. Są one wytrzymałe i wystarczająco sztywne, ale w perspektywie dalszej modernizacji sprzętu zasługują na uwagę pod kątem wymiany.
Zestawienie przełożeń wydaje się nam rozsądne: 3-rzędowa korba 44-32-22T w połączeniu z 9-biegową kasetą 11-34T daje w rezultacie zestaw, którym podjedziemy na większość wzniesień.
Jednym z mocniejszych elementów sprzętu, świadczących o przemyślanej polityce doboru części, jest widelec 100-milimetrowy widelec RST First 30-15 Air SRL. Powietrzno-olejowy system amortyzacji i olejowe tłumienie pozwalają na czerpanie dużej przyjemności z jazdy - widelec skutecznie wybiera zarówno mniejsze jak i większe nierówności. Po zablokowaniu manetką umieszczoną na kierownicy RST usztywnia się na tyle, że niemal niewyczuwalne są lekkie luzy blokady. Maksymalnie widelec przyjmuje tarczę 180-milimetrową. Jego waga wynosi 1,75kg.
Hamulce Tektro Draco Pro to ekonomiczny zestaw hydraulików, które jednak sprawdzają się dostatecznie dobrze. Podwójny tłoczek i dobrej jakości olej mineralny gwarantują dobrą siłę hamowania, a modulacja klamkami Tektro Draco WH jest dobra i nie wzbudza większych zastrzeżeń. Modusa wyposażono w tarcze 2x 160mm, co wydaje się rozsądnym wyborem w rowerze tego typu i gwarantuje wystarczającą siłę hamowania. Poza wszystkim hamulce są dość ciężkie i nieco trudne w obsłudze (szczególnie regulacja zacisku). Materiał tarcz powoduje, że dość szybko się nagrzewają, co skutkuje głośniejszymi dźwiękami wydawanymi przy mocnym hamowaniu.
Na pochwałę zasługują z kolei mocne i wytrzymałe koła oparte na piastach Author Xenon Disc i obręczach Neon Pro, również pochodzących ze stajni producenta. Zestaw nie jest co prawda najlżejszy, ale nadrabia sztywnością. Koła wyposażono w sprawdzone opony Geax Mezcal Kevlar White Black o szerokości 2.10". Gumy charakteryzują się niskim profilem bieżnika i przeznaczone są głównie do szybkiej jazdy w łatwiejszym terenie. Z pewnością ich domeną nie jest błoto czy piasek. Klocki boczne zostały rozstawione w sposób, która sprzyja utrzymaniu szybkości w zakrętach. Kierunkowo ułożone, wieloboczne lamele w środkowej części skutecznie wbijają się w podłoże, a jednocześnie nie zwiększają drastycznie oporów toczenia.
Podsumowanie
Author Modus to interesująca propozycja dla średnio zaawansowanych użytkowników, którzy szukają sprzętu do XC i maratonów, a jednocześnie są wielbicielami 26-calowych modeli. Hardtail jest zwrotny, dobrze przyspiesza, a jego karbonowa rama stanowi odpowiednią bazę do dalszej rozbudowy sprzętu. Geometria Modusa jest sportowa, ale nie wymusza aż tak pochylonej pozycji jak wybitnie wyścigowy sprzęt. Polecamy wszystkim, którzy szukają dobrego i ciekawie wyglądającego hardtaila w przystępnej cenie.
Specyfikacja
- Rama: AUTHOR carbon monocoque
- Rozmiary: 16", 17,5", 19", 20,5"
- Stery: FSA Orbit 1.5B 1.5" taper
- Widelec: RST F1RST 30-15 Air SRL 100mm
- Środek suportu: Shimano M542 BB unit
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Przerzutka przednia: Shimano Alivio
- Kaseta: Shimano CS-HG-50, 9 biegów, 11-34T
- Łańcuch: Shimano HG-53
- Manetki: Shimano Deore
- Dźwignie hamulcowe: Tektro Draco WH
- Hamulce: Tektro Draco Pro 160/160mm
- Korby: Shimano M542 44-32-22T
- Piasty: Author Xenon Disc
- Obręcze: Author Neon Pro
- Opony: Geax Mezcal Kevlar White Black 26" x 2.10"
- Mostek: Author alu 80mm
- Kierownica: Author alu 620mm
- Gripy: Author Grip Lock
- Siodło: Author Navigator
- Sztyca: Author alu 31,6 mm
- Zacisk sztycy: Author alu
- Pedały: Shimano M520
- Waga: 11.9kg
- Cena: 5899zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.velo.pl