Budowa i geometria
780-gramowa rama (w rozm. M) została wykonana z modyfikowanych włókien węglowych o zróżnicowanej odporności na nacisk (60, 40 i 30 ton). W konstrukcji użyto także specjalnych materiałów żywicznych - nanorurki mają dodatkowo poprawiać sztywność ramy. W budowie rur zdecydowano się na wykorzystanie profilu oversized, dzięki któremu rama Helium SL dodatkowo uzyskuje poprawę sztywności bocznej. Warto dodać, że waga poprzedniego modelu Helium wynosiła aż 950g, co stało niejako w sprzeczności z podkreślaną przez producenta lekkością. Tym razem masa rzeczywiście jest niska.
Ultra cienki widelec tylny skonstruowano z myślą o komforcie jazdy - użyte w nim rury wykonano w bardzie elastycznym układzie włókien, które w niewielkim stopniu amortyzują drgania przenoszone na użytkownika. Widelec przedni z kolei został zaprojektowany pod kątem jak największej sztywności, niskiej wagi i równoczesnego utrzymania komfortu. Uzyskaniu takiego efektu mają służyć specjalnie wyprofilowane ramiona, które również posiadają opływowy kształt skutkujący poprawą właściwości aerodynamicznych.
Inżynierowie Ridleya zadbali również o estetyczny design. Oprócz samego sposobu malowania i wykończenia ramy zdecydowano się także na w pełni wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Co ciekawe, zarówno wersja mechaniczna jak i elektroniczna korzysta z tych samych otworów - w ramie nie znajdziemy więc dodatkowych wierceń, niezależnie od używanej aktualnie wersji.
Tylne haki ramy wykonano z karbonu, który został dodatkowo wzmocniony wewnętrznymi wstawkami ze stali nierdzewnej dla zwiększenia wytrzymałości. Środek suportu w standardzie BB30 Press Fit został wstawiony w poszerzoną mufę sterową, co w połączeniu ma skutkować optymalnym transferem mocy generowanej przez użytkownika.
Atutem ramy jest również stożkowa główka sterowa w rozmiarze 1-1/8" do 1-1/4". Taperowana konstrukcja poprawia sztywność kokpitu i zwiększa stabilność prowadzenia Ridleya.
Geometria Ridley Helium SL została dostosowana do wyczynu i zajmujemy na niej typowo sportową pozycję. Kąt główki wynosi tutaj ponadstandardowe 73°, które w połączeniu z 175-milimetrową główką sterową (wszystko w rozm. M) skutkują szybkoskrętną maszyną, która chętnie jedzie po obranej linii. Pod warunkiem oczywiście, że będziemy w stanie ją opanować. Kąt rury podsiodłowej wynosi również 73°, które są standardem w większości rowerów szosowych.
Tylny widelec o długości 405mm to nieco mniej niż zwykle, co poprawia szybkość wychodzenia z zakrętów i podjeżdżanie na stojąco. Popularne ostatnio parametry "reach" (pozioma odległość pomiędzy środkiem BB a szczytem główki sterowej) i "stack" (pionowa odległość pomiędzy tymi samymi punktami) wynoszą odpowiednio 575 i 390mm. Parametry te pozwalają w szybki sposób zorientować się, czy rama w danym rozmiarze będzie się zachowywać podobnie do innego roweru, którego reach&stack jest nam znany.
Jazda i wyposażenie
Po testowych jazdach na Helium SL można powiedzieć jedno - lekka i szybka maszyna, która jednocześnie jest zwrotna i daje się gładko prowadzić. Filozofia Ridleya (form follows function) sprawdza się również i w tym przypadku. Budowa odzwierciedla właściwości jezdne i nie jest mieszanką super-wygiętych rur, ale prostą konstrukcją. W tym przypadku zrezygnowano nawet ze zintegrowanej sztycy i zdecydowano się na staromodne 27,2mm. Wszystko w celu oszczędzenia wagi i poprawy komfortu użytkownika.
Ten ostatni jest odczuwany wyraźnie podczas jazdy. Na nierównościach Helium SL wybiera w niewielkim stopniu drgania, ale bezpośrednio przekłada się to na jakość jazdy. Szczególnie odczuwalne jest to po dłuższym treningu, gdzie jazda nadal pozostaje dużą przyjemnością. Oprócz tego jednym z najważniejszych atutów tego modelu Ridleya jest gładkość prowadzenia. Pomimo ostrej, sportowej geometrii daje się okiełznać bez większych problemów. Szybkie wchodzenie w zakręty, mocna jazda na stojąco pod górkę czy sprinty po płaskim to sama przyjemność, której nie ogranicza nerwowość sprzętu. Na uwagę zasługuje również bardzo duże przyspieszenie, które uzyskujemy przy niskich prędkościach.
Oprócz samej ramy wpływ na to ma również zastosowany zestaw kół. W tym przypadku są to Fulcrum Racing 0. Koła są dość lekkie (1435g) i niezwykle sztywne. Aluminiowe obręcze to najwyższa jakość możliwa do uzyskania z tego materiału. Kołnierze piast zostały powiększone w celu zwiększenia sztywności oraz poprawy transferu mocy. Wysokość obręczy jest zróżnicowana - 26mm z przodu ułatwia kontrolę, a 30mm z tyłu zwiększa poziom przenoszenia energii pedałującego. Piasty kręcą się na ceramicznych łożyskach Fulcrums USB. Uniwersalne opony Continental Grand Prix 4000S (23mm) dodają zestawowi Fulcruma pewności w prowadzeniu i stabilności w każdych warunkach.
Grupa osprzętu zastosowano w Helium SL to kompletny Sram Red. Przy oszczędzaniu na wadze ciężko było o lepszy wybór. W tym przypadku zdecydowano się na zestaw z korbą kompaktową (50-34T) i kasetą 11-26T, które pozwalają na szeroki dobór przełożeń. Ciekawostką jest zamontowanie ogranicznika łańcucha przy przedniej przerzutce, które zapobiega jego spadnięciu na mufę suportową podczas jazdy. Całość działa bardzo sprawnie, a poziom wykonania grupy (wersja 2013) budzi niekłamany podziw. Na uznanie zasługują wg nas nowe klamki, których ergonomia bardzo przypadła nam do gustu. Chwyt jest nieco większy i pewniejszy niż w poprzedniej wersji. Przełożenia również wskakują szybciej.
Kierownica, mostek, sztyca i siodło to komponenty z grupy 4ZA Cirrus Pro. Części pochodzące ze stajni 4ZA (marki Ridleya) stanowią bardzo przyzwoity i lekki zestaw komponentów.
Podsumowanie
Nowy Ridley Helium SL to sprzęt dla wymagających. Bardzo niska masa, najwyższej jakości osprzęt i koła i świetnie wykonana rama to najważniejsze zalety tego modelu. Polecamy go wszystkim szukającym lekkiego i dobrze prowadzącego się roweru szosowego, która sprawdzi się w każdych warunkach.
Specyfikacja
- Rama: Helium SL high modulus carbon
- Rozmiary: XS (750g), S (760g), M (780g), L (830g), XL (850g)
- Widelec: 4ZA Helium SL
- Stery: tapered 1-1/8" do 1-1/4"
- Środek suportu: BB30 Press Fit
- Korby: Sram Red 50/34
- Przednia przerzutka: Sram Red
- Tylna przerzutka: Sram Red
- Manetki: Sram Red
- Kaseta: Sram Red 10s 11-26
- Hamulce: Sram Red
- Koła: Fulcrum Racing 0
- Opony: Continental Grand Prix 4000S 23mm
- Kierownica: 4ZA Cirrus Pro
- Mostek: 4ZA Cirrus Pro
- Siodło: 4ZA Cirrus Pro 145mm
- Wspornik siodła: 4ZA Cirrus Pro 27,2mm
- Waga: 6.5 kg
- Cena: 23.399zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.bocar-parts.com