Grimeca System 8

Drukuj

Po prezentacji mechanicznych hamulców tarczowych nadszedł czas na systemy hydrauliczne. Bez wątpienia hydraulika zapewnia znacznie lepsze działanie całego układu.<br />

Po prezentacji mechanicznych hamulców tarczowych nadszedł czas na systemy hydrauliczne. Bez wątpienia hydraulika zapewnia znacznie lepsze działanie całego układu.
Spośród szerokiej oferty hamulców tarczowych wybraliśmy do testu model System 8 włoskiej firmy Grimeca. Są to hamulce bardzo tanie w porównaniu do produktów konkurencji. Ich konstrukcja została doceniona przez takich potentatów jak Shimano (w modelu BR-M755) czy Sram ( hamulce 9.0 disc). Zastosowanie 4 tłoczków w parach o różnej średnicy zostało docenione również przez inne firmy. Niektórzy producenci poszli dalej i wprowadzili systemy z 6 tłoczkami stosowane najczęściej w zawodach DH. Testowany hamulec to propozycja dla miłoścników turystyki, XC i enduro.

Ogólnie:
Producent w modelu System 8 zastosował tani i powszechnie dostępny płyn hamulcowy DOT4 (można stosować również płyn DOT3). Dzięki temu koszty obsługi hamulca zostały zredukowane do minimum. Opisywany model Grimeca to system czterotłoczkowy w którym zastosowano metaliczne okładziny hamulcowe identyczne (pod względem kształtu) jak w hamulcach XT czy Sram 9.0. Dzięki temu biorąc pod uwagę zamienniki firm Jagwire i BBB mamy do wyboru szeroką gamę różnych klocków hamulcowych dostępnych praktycznie wszędzie i w rozsądnych cenach. Zaciski podobnie jak w XT i Sram 9.0 ustawia się przy pomocy podkładek dystansowych co nieznacznie komplikuje procedurę instalacji zestawu. Po właściwym wyregulowaniu zacisku względem tarczy nie ma już żadnych dalszych utrudnień. Hamulce regulują się samoczynnie i skok klamki pozostaje cały czas identyczny w miarę zużywania się okładzin. Estetom na pewno spodobają się bardzo ładnie zrobione przewody hamulcowe. Poprzez przeźroczyste tworzywo widać doskonale bardzo równo wykonany oplot stalowy przewodu co daje ładny efekt wizualny. Niestety przewody hamulca nie są skracalne i zamawiając zestaw musimy dokładnie wymierzyć ich długość biorąc pod uwagę zapas na skręt kierownicy, uchwyty prowadzące itp. Klamki w modelu System 8 są wykonane z lekkiego stopu aluminium i malowane na kolor ciemnoszary. Charakterystyczną ich cechą jest poziomy, prostokątny zbiorniczek wyrównawczy oraz, co jest ważnym atutem, możliwość zdjęcia i założenia bez konieczności demontażu manetek i chwytów kierownicy dzięki dwuczęściowej obejmie. Klamki posiadają oczywiście możliwość regulacji odległości od kierownicy. Służy do tego niewielki wkręt regulacyjny typu Allen znajdujący się na ośce popychacza. Skok jałowy regulowany jest poziomem płynu w układzie. Klamki mocowane są pod kątem 45st. Producent pomyślał o możliwości stosowania hamulca w różnych rodzajach kolarstwa i kupujący może wybierać spośród kilku wielkości i rodzajów tarcz. Jako podstawowe można zakupić tarcze 9-cio segmentowe o wąskiej powierzchni hamulcowej i średnicy 160mm. Ich waga to jedynie 147g. Lżejsze, 119 gramowe, posiadają 6 segmentów ale nie zaleca się ich stosowania z przodu. Poza podstawowymi można kupić tarcze o rozmiarach 180mm (167g) i 200mm (218g). Producent oferuje również komplet adapterów umożliwiający montaż większych niż standardowe tarcz. Dostępny jest również adapter dla mocowania w standardzie Postmount. Grimeca preferuje przeciwny do konkurencji kierunek rotacji tarczy, z punktu widzenia rozkładu sił działających na ramiona rotora zaleca się ich stosowanie zgodnie ze standardem Shimano, czyli odwrotnie. Instalacja: Hamulce dostajemy już odpowietrzone i zalane płynem, więc nie będziemy poświęcać miejsca na opis całej procedury. Zajmiemy się instalacją gotowego zestawu do ramy naszego roweru. Wraz z hamulcem otrzymujemy komplet podkładek dystansowych oraz śrub mocujących zarówno zacisk jak i tarczę. Montaż tarczy jest banalnie prosty, po prostu przykręcamy 6 śrubek z podkładkami kluczem Allen. (na szczęście nie kluczem Torx jak w Shimano). Najpierw musimy zamontować klamki na kierownicy i umocować przewody. To jest banalnie proste - konstrukcja obejmy klamki jest dwuczęściowa i nie musimy nic z kierownicy demontować. Przewody mocujemy do uchwytów ramy (najczęściej opaskami Zip) i tym samym kończy się cała operacja. Instalacja zacisku jest dość czasochłonna i wymaga precyzji. Należy ustawić go tak, aby przy naciśnięciu klamki tarcza pozostawała nieruchoma i nie była wyginana przez naciskające klocki oraz nie ocierała o nie w czasie obracania się. Dokonujemy tego przy pomocy podkładek wkładanych między uchwyt ramy a zacisk. Gdy tę czynność mamy za sobą pozostaje już tylko Na koniec jedna ważna uwaga. Zarówno podczas zakładania tarczy jak i zacisku należy pamiętać o kierunku obrotu koła i sile jaka będzie działała na cały układ. Z tego względu wszystkie śruby dokręcamy z początku lekko, tak aby tarcza mogła delikatnie się poruszać. Następnie ręką przekręcamy ją zgodnie z kierunkiem siły działającej na nią w czasie hamowania (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i dopiero dokręcamy. Podobnie postępujemy z zaciskiem. Gdy już mamy podłożoną właściwą ilość podkładek luzujemy śruby i przekręcamy go przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, następnie dokręcamy. Taka czynność jest niezbędna dla bezpiecznego użytkowania hamulca i zalecana przez producentów wszystkich marek. Jazda w okresie docierania: Zaraz po zamontowaniu, naciskając na klamkę czujemy, że jest ona miękka i działa podobnie jak w hamulcach mechanicznych. Przy pierwszej jeździe mamy miłe zaskoczenie. Hamulec całkowicie niedotarty działa znacznie lepiej niż dotarte np. Deore BR-M525 czy Deore BR-M555. Specjalnie wybraliśmy trasę z długimi zjazdami, gdzie było można hamulce porządnie przepalić. Na zjazdach nie przegrzewały się i nie słabły zauważalnie przy dłuższym hamowaniu. Po powrocie klamki stały się sztywniejsze jednak siła hamowania nie wzrosła znacznie. Różnicę w działaniu można było zaobserwować dopiero po około 500km kiedy hamulce zaczęły już ładnie modulować i mocno hamować. Dopiero po przejechaniu 800km możemy ocenić, że hamulce się dotarły i pracują z normalną dla nich siłą i modulacją. Okres docierania zależy oczywiście od stylu jazdy i może się wahać w granicach 400-1000km. Ogólne wrażenia z użytkowania: Dotarte hamulce charakteryzują się dobrą modulacją oraz skutecznością. Nie mają tendencji do przegrzewania się a gorące nie słabną na tyle aby miało to jakiś wpływ na komfort jazdy. Tarcza jest dobrze wentylowana i w czasie jazdy stygnie bardzo szybko. Pozytywną cechą System 8 jest stosunkowo słabe nagrzewanie się zacisków hamulcowych nawet na dłuższych zjazdach. Oryginalne klocki hamulcowe zużywają się stosunkowo wolno, w przypadku używania z oryginalnymi tarczami nie piszczą. Tarcze hamulcowe nie odkształcają się pod wpływem temperatury i rokują długi okres użytkowania w przypadku jazdy na oryginalnych klockach. Z zamiennikami nie testowaliśmy. Konstrukcja całego układu jest stosunkowo prosta i ciężko tu o usterkę wynikającą z normalnego użytkowania. Odpowietrzanie jest proste i szybkie. Malowanie klamek i zacisków ma tendencję to złuszczania się w przypadku kontaktu z płynem hamulcowym, jednak przy umiejętnym obchodzeniu się ze sprzętem można tego uniknąć. Bardzo dobrym rozwiązaniem zastosowanym w hamulcach Grimeca jest wyprowadzenie przewodów z klamek pod kątem prostym, dzięki czemu odpada nam problem nadmiernego „spaghetti” pod kierownicą. Odległość klamek od kierownicy można dowolnie regulować w łatwy sposób. Gorzej z jałowym skokiem klamki – ten trzeba ustawić poziomem płynu, z czym jest niestety trochę zabawy metodą prób i błędów. Części zamienne: Dystrybutor oferuje w ciągłej sprzedaży akcesoria i części zamienne, w tym: Zestaw uszczelek góra zawieraja: uszczelkę do zbiorniczka wyrównawczego oraz 2 uszczelki do tłoka głównego cena 13 zł Zestaw uszczelek dół zawiera: uszczelki do tłoczków (4 szt) uszczelkę uszczelniającą centralny system zasilania zacisku oraz uszczelkę pod śrubę odpowietrzającą. Cena 13 zł Oryginalny przewód przód/tył cena w zależności od długości 140-158 zł Przewód Jag Wire przód + końcówki: 94 zł przód, 108 zł tył Dźwignia hamulcowa: 99 zł Podsumowanie: Grimeca System 8 to hamulce dość wszechstronne ze względu na szeroki wybór tarcz hamulcowych wraz z adapterami. Można stosować je do turystyki rowerowej, xc, enduro, maratonu itp. Dzięki prostocie konstrukcji i zastosowaniu płynu hamulcowego DOT3 lub DOT4 ich obsługa jest bardzo prosta i tania. Płyn można kupić na każdej stacji benzynowej a w razie zapowietrzenia wystarczy podręczny zestaw kluczy, z którym każdy biker się nie rozstaje i kawałek szmatki lub chusteczki higienicznej. Produkt wypada dobrze wagowo i estetycznie co przy niskiej cenie daje nam godny polecenia zestaw. Sprawują się doskonale w każdych warunkach pogodowych. Dystrybutor oferuje komplet części zamiennych oraz fachową pomoc techniczną oraz serwis. Aby dowiedzieć się więcej lub zamówić ten lub inne modele hamulców Grimeca polecamy odwiedzić stronę dystrybutora https://rowerowy.com Ocena: Jakość-cena: 5 Modulacja 4 Siła 4 Ogólnie 5 Redakcja pragnie podziękować dystrybutorowi Grimeca, firmie JTD Bike-Kurier z Jeleniej Góry a w szczególności panu Tomaszowi Jewtuszkowi za przekazanie sprzętu na potrzeby testu oraz fachową pomoc techniczną.

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj