Model SLR powołano do życia 9 lat temu i od początku stał się hitem w kolarskim świecie. Jak na udaną wersję przystało przeszedł on niewiele modyfikacji, ale regularnie poszerzano ofertę i dziś mamy aż 16 różnych odmian do wyboru. Począwszy od ultralekkiego modelu C64 (89 g) do klasyka w wersji TT (135g). Wybierając do testu jeden model SLR musieliśmy się na którąś opcję zdecydować. Ostatecznie padło na Kit Carbonio w białym kolorze. Dlaczego? Otóż siodło to stanowi świetne rozwiązanie zarówno dla kolarzy szosowych jak i górskich i jest chyba najbardziej uniwersalne spośród wszystkich pozostałych odmian.
Słów kilka o budowie. Testowany Kit Carbonio zbudowany jest z kompozytowej skorupy z 30% zawartością włóka węglowego. Druga warstwa, która odpowiedzialna jest za komfort, to wyściółka z cienkiej pianki EVA. Na zewnętrzną powierzchnię składa się dobrze znana i powszechnie stosowana, bo odporna na ścieranie LORICA. W tylnej części znajduje się karbonowy panel pełniący przede wszystkim funkcję estetyczną i będący znakiem rozpoznawczym siodła. Jak sugeruje nazwa stelaż Kit Carbonio w całości wykonano z karbonowych rurek o dość nietypowym (o nieco większym obwodzie) owalnym przekroju gwarantującym niską wagę i wytrzymałość. Dlatego warto upewnić się, czy sztyca obsłuży pręty siodełka. Najlepsze będą rury podsiodłowe, których jarzmo nie obejmuje dookoła prętów np. FSA, KCNC lub Easton. Należy też zwrócić uwagę na powierzchnię podparcia prętów, w takim siodełku producent sugeruję aby była trochę większa. Zakres regulacji na prętach wynosi zaledwie 2 cm.
W trakcie jazdy wiele osób minimalistyczny wygląd siodełka przyprawia o ból… niech będzie ból głowy - jednak wbrew pozorom siodło jest naprawdę wygodne, głównie dzięki temu, że podczas jazdy cały czas pracuje w pionie. Płaski profil tego modelu bardzo sprzyja na technicznych zjazdach, gdzie niejednokrotnie trzeba się zsunąć i wsunąć z powrotem na siedzenie.
Reasumując, nasz SLR to lekkie, siodełko dla profesjonalisty, ale na tyle uniwersalne, że będzie odpowiednie zarówno na godzinną przejażdżkę jak i kilkudniową etapówkę. Oficjalna masa podana przez producenta wynosi 125g i jest o 3 g mniejsza od wskazanej przez naszą redakcyjną wagę. Prezentowany model sprawdził się na kilku maratonach MTB i mimo intensywnego użytkowania od przeszło 3 miesięcy, nie wykazuje żadnych śladów eksplotacji (oprócz delikatnego przetarcia napisów), mimo że zamocowany został na niewielkim podparciu. Dla wielu z nas cena będzie niestety zaporowa, jednak Kit Carbonio należy do tych produktów z tak zwanej górnej półki, a swoim wyglądem, wygodą i wagą zrekompensuje nam wydane złotówki.
Długość: 275mm
Szerokość: 131mm
Pręty: Carbon
Waga: 125g (producent), 128g (test)
Kolor: Czarne i białe
Cena: 689 PLN
Dystrybutor: www.bdc-bike.com