W związku z tym prezentujemy test czterech sportowych modeli japońskiej firmy Sugino. Przez dwa tygodnie cztery osoby usiłowały znaleźć wszystkie możliwe zalety i wady sprzętu.
Po ok 700km jazdy w górach przedstawiamy wyniki testu.
Wykonanie: Ramiona korby zostały wykonane z kutego aluminium. Prawe ramię wraz z pająkiem stanowi jedną całość. Estetyka wykonania pozostawia jednakże nieco do życzenia. Szczególnie pająk wygląda na nie doszlifowany pomiędzy ramionami. Całość jest sprawia wrażenie lekko matowej. Blaty aluminiowe wykonane są z dobrego jakościowo materiału, hartowane i wyposażone w progi poprawiające transport łańcucha. Tarcze stalowe są wytłaczane ze stali nierdzewnej, hartowane. Producent zadbał o to, aby całość była kompatybilna z blatami shimano. Oznaczenia 400,500,600,700 odnoszą się właściwie do zamontowanej kombinacji tarcz. Modele AX400 i AX500 posiadają identyczne ramiona. Podobnie jest w przypadku AX600 i AX700 - te różnią się technologią hartowania.
Zestawienie danych technicznych wg producenta:
| MODEL | AX 700 | AX 600 | AX 500 | AX 400 | 
| System | 8s/9s | |||
| Ramiona | Kute aluminium | |||
| "HGR" anodyzowane | "HA" anodyzowane | |||
| Długość ramion | 170mm/175 mm | |||
| Liczba zębów | 44-32-22T | |||
| PCD | 104/64mm | |||
| Blat | Alu "HH" | Alu "HA" | Alu "HBK" | Alu "HA" | 
| Srodkowy | Alu "HH" | Alu "HA" | Alu "HA" | Stal AP | 
| Młynek | Alu "HH" | Alu "HA" | Stal AP | Stal AP | 
| Oś suportu | 110.5mm | |||
| "Chain line" | 47.5mm | |||
| Waga | 700g | 700g | 715g | 750g | 
| Osłona | G4XP 44 (opcja) | |||
 Sztywność: W dziedzinie sztywności niestety Sugino nie popisało się. Wszystkie cztery modele nie zachwycają sztywnością. Przy mocnym naciskaniu na pedały widać wyraźnie, że korba się ugina o ponad 1,5mm. Nie zauważyliśmy jakiejkolwiek różnicy na korzyść modeli AX600 i AX700. W efekcie pracujący już pod lekkim skosem łańcuch ociera o przerzutkę, szczególnie odczuwalne było to w rowerze z manetką bez microindexu. Zaznaczyć warto, że korby testowaliśmy na dwóch rowerach Merida Matts Sport 700, które charakteryzuje się wysoką sztywnością boczną ramy. Dzięki temu można praktycznie wykluczyć odkształcenia ramy w okolicy suportu.
 Sztywność: W dziedzinie sztywności niestety Sugino nie popisało się. Wszystkie cztery modele nie zachwycają sztywnością. Przy mocnym naciskaniu na pedały widać wyraźnie, że korba się ugina o ponad 1,5mm. Nie zauważyliśmy jakiejkolwiek różnicy na korzyść modeli AX600 i AX700. W efekcie pracujący już pod lekkim skosem łańcuch ociera o przerzutkę, szczególnie odczuwalne było to w rowerze z manetką bez microindexu. Zaznaczyć warto, że korby testowaliśmy na dwóch rowerach Merida Matts Sport 700, które charakteryzuje się wysoką sztywnością boczną ramy. Dzięki temu można praktycznie wykluczyć odkształcenia ramy w okolicy suportu.Praca: W przypadku modelu AX400, w którym dysponujemy stalowymi tarczami 32T i 22T, transport łańcucha z najmniejszej na środkową nie zawsze przebiega płynnie. Wrzucając natomiast "blat" najczęściej nie słychać nawet kiedy łańcuch zmienił tarczę. Wszystko za sprawą dobrej jakości progów umieszczonych po 4 po obu stronach "blatu". W modelach AX500-AX700 transport łańcucha przebiega płynnie również w przypadku wrzucania z małej tarczy na środkową. Niestety i tutaj dopatrzyliśmy się wady. Wszystkie testowane korby przy mocnym pedałowaniu trzeszczą. Nie pomogło rozebranie, przesmarowanie śrub i ponowne, dokładne złożenie.
Dostępność części: Jak już wcześniej wspomniano, korby są kompatybilne z systemem Shimano. Oprócz oryginalnych tarcz Sugino możemy zamontować np. tarcze Deore czy Deore LX. Jednakże wymiana kompletu tarcz w korbach Sugino, (przedział cenowy 200-300zł) biorąc pod uwagę raczej słabą sztywność ramion, jest raczej inwestycją mało opłacalną.
Podsumowanie:
 Korby Sugino z serii AX są produktami nieco tańszymi od konkurencyjnych Truvativów czy Deore. Są kompatybilne z tarczami innych producentów co jest niewątpliwie plusem. Transport łańcucha na poszczególne zębatki przebiega dość płynnie w tańszych wersjach 400 i 500. Znacznie lepiej w przypadku 600 i 700. Niestety całościowy obraz ulega znacznemu pogorszeniu, kiedy bierzemy pod uwagę sztywność i wykonanie ramion. Najwyraźniej producent zapomniał o najważniejszym. W dodatku trzeszczenie połączeń pająka może przyprawić o ciężki przypadek nerwicy (u wrażliwszych osób). Reklamowane jako sportowe, nadają się co najwyżej do turystyki i amatorskiego jeżdżenia w górach. Dobrze jeśli jadący ma mocne nerwy ;) lub kłopoty ze słuchem (wtedy trzeszczenie nie będzie mu przeszkadzać) ;)
 Korby Sugino z serii AX są produktami nieco tańszymi od konkurencyjnych Truvativów czy Deore. Są kompatybilne z tarczami innych producentów co jest niewątpliwie plusem. Transport łańcucha na poszczególne zębatki przebiega dość płynnie w tańszych wersjach 400 i 500. Znacznie lepiej w przypadku 600 i 700. Niestety całościowy obraz ulega znacznemu pogorszeniu, kiedy bierzemy pod uwagę sztywność i wykonanie ramion. Najwyraźniej producent zapomniał o najważniejszym. W dodatku trzeszczenie połączeń pająka może przyprawić o ciężki przypadek nerwicy (u wrażliwszych osób). Reklamowane jako sportowe, nadają się co najwyżej do turystyki i amatorskiego jeżdżenia w górach. Dobrze jeśli jadący ma mocne nerwy ;) lub kłopoty ze słuchem (wtedy trzeszczenie nie będzie mu przeszkadzać) ;)Dystrybutor:
Harfa-Harryson - www.harfa-harryson.com.pl
Ocena:
Dla korb AX400 i AX500:
praca - 6/10
sztywność - 2/10
estetyka wykonania - 4/10
ocena ogólna - 4/10
Dla korb AX600 i AX700:
praca - 8/10
sztywność - 3/10
estetyka wykonania - 6/10
ocena ogólna - 5,5/10
Podobne produkty: Shimano Deore, Truvativ FiveD, Suntour XCC.
 
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
      