Test porównawczy korb Sugino

Modele AX400 oraz AX500

Drukuj

Ostatnio pojawiło się dużo pytań na temat wyboru korbowodu. Chodziło głównie o modele tańsze, jednakże w pełni rozbieralne z możliwością wymiany zużytych tarcz.<br />

Ostatnio pojawiło się dużo pytań na temat wyboru korbowodu. Chodziło głównie o modele tańsze, jednakże w pełni rozbieralne z możliwością wymiany zużytych tarcz.
W związku z tym prezentujemy test czterech sportowych modeli japońskiej firmy Sugino. Przez dwa tygodnie cztery osoby usiłowały znaleźć wszystkie możliwe zalety i wady sprzętu.

Po ok 700km jazdy w górach przedstawiamy wyniki testu.

Wykonanie: Ramiona korby zostały wykonane z kutego aluminium. Prawe ramię wraz z pająkiem stanowi jedną całość. Estetyka wykonania pozostawia jednakże nieco do życzenia. Szczególnie pająk wygląda na nie doszlifowany pomiędzy ramionami. Całość jest sprawia wrażenie lekko matowej. Blaty aluminiowe wykonane są z dobrego jakościowo materiału, hartowane i wyposażone w progi poprawiające transport łańcucha. Tarcze stalowe są wytłaczane ze stali nierdzewnej, hartowane. Producent zadbał o to, aby całość była kompatybilna z blatami shimano. Oznaczenia 400,500,600,700 odnoszą się właściwie do zamontowanej kombinacji tarcz. Modele AX400 i AX500 posiadają identyczne ramiona. Podobnie jest w przypadku AX600 i AX700 - te różnią się technologią hartowania.

Zestawienie danych technicznych wg producenta:

MODEL AX 700 AX 600 AX 500 AX 400
System 8s/9s
Ramiona Kute aluminium
"HGR" anodyzowane "HA" anodyzowane
Długość ramion 170mm/175 mm
Liczba zębów 44-32-22T
PCD 104/64mm
Blat Alu "HH" Alu "HA" Alu "HBK" Alu "HA"
Srodkowy Alu "HH" Alu "HA" Alu "HA" Stal AP
Młynek Alu "HH" Alu "HA" Stal AP Stal AP
Oś suportu 110.5mm
"Chain line" 47.5mm
Waga 700g 700g 715g 750g
Osłona G4XP 44 (opcja)


Sztywność: W dziedzinie sztywności niestety Sugino nie popisało się. Wszystkie cztery modele nie zachwycają sztywnością. Przy mocnym naciskaniu na pedały widać wyraźnie, że korba się ugina o ponad 1,5mm. Nie zauważyliśmy jakiejkolwiek różnicy na korzyść modeli AX600 i AX700. W efekcie pracujący już pod lekkim skosem łańcuch ociera o przerzutkę, szczególnie odczuwalne było to w rowerze z manetką bez microindexu. Zaznaczyć warto, że korby testowaliśmy na dwóch rowerach Merida Matts Sport 700, które charakteryzuje się wysoką sztywnością boczną ramy. Dzięki temu można praktycznie wykluczyć odkształcenia ramy w okolicy suportu.

Praca: W przypadku modelu AX400, w którym dysponujemy stalowymi tarczami 32T i 22T, transport łańcucha z najmniejszej na środkową nie zawsze przebiega płynnie. Wrzucając natomiast "blat" najczęściej nie słychać nawet kiedy łańcuch zmienił tarczę. Wszystko za sprawą dobrej jakości progów umieszczonych po 4 po obu stronach "blatu". W modelach AX500-AX700 transport łańcucha przebiega płynnie również w przypadku wrzucania z małej tarczy na środkową. Niestety i tutaj dopatrzyliśmy się wady. Wszystkie testowane korby przy mocnym pedałowaniu trzeszczą. Nie pomogło rozebranie, przesmarowanie śrub i ponowne, dokładne złożenie.

Dostępność części: Jak już wcześniej wspomniano, korby są kompatybilne z systemem Shimano. Oprócz oryginalnych tarcz Sugino możemy zamontować np. tarcze Deore czy Deore LX. Jednakże wymiana kompletu tarcz w korbach Sugino, (przedział cenowy 200-300zł) biorąc pod uwagę raczej słabą sztywność ramion, jest raczej inwestycją mało opłacalną.

Podsumowanie: Korby Sugino z serii AX są produktami nieco tańszymi od konkurencyjnych Truvativów czy Deore. Są kompatybilne z tarczami innych producentów co jest niewątpliwie plusem. Transport łańcucha na poszczególne zębatki przebiega dość płynnie w tańszych wersjach 400 i 500. Znacznie lepiej w przypadku 600 i 700. Niestety całościowy obraz ulega znacznemu pogorszeniu, kiedy bierzemy pod uwagę sztywność i wykonanie ramion. Najwyraźniej producent zapomniał o najważniejszym. W dodatku trzeszczenie połączeń pająka może przyprawić o ciężki przypadek nerwicy (u wrażliwszych osób). Reklamowane jako sportowe, nadają się co najwyżej do turystyki i amatorskiego jeżdżenia w górach. Dobrze jeśli jadący ma mocne nerwy ;) lub kłopoty ze słuchem (wtedy trzeszczenie nie będzie mu przeszkadzać) ;)

Dystrybutor:
Harfa-Harryson - www.harfa-harryson.com.pl


Ocena:

Dla korb AX400 i AX500:
praca - 6/10
sztywność - 2/10
estetyka wykonania - 4/10
ocena ogólna - 4/10

Dla korb AX600 i AX700:
praca - 8/10
sztywność - 3/10
estetyka wykonania - 6/10
ocena ogólna - 5,5/10

Podobne produkty: Shimano Deore, Truvativ FiveD, Suntour XCC.

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj