Test opony Nokian Gazzaloddi Core 2

Hyv huomenta seikkailu

Drukuj

Finlandia co roku gości Rajd Tysiąca Jezior - najtrudniejszy i bardzo szybki sprawdzian dla kierowców rajdowych, samochodów i opon.

Finlandia to też kraj, w którym produkuje się jedne z najbardziej wytrzymałych opon na świecie, marki Nokian. Skoro specjaliści od opon samochodowych zabrali się również za przemysł rowerowy, to od ich produktów trzeba wymagać wiele. Aby tego dowieść, Nokian musiał wypuścić bardzo dobre gumy.

Zaczęli od mocnych opon do rowerów zjazdowych. Model Gazzaloddi 3.0 (trzy! cale szerokości) budziły respekt i szybko okrzyknięto je mianem kultowych. Aktualnie w ofercie fińskiego producenta znajdziemy opony dla wszystkich, poza szosowym, odmian kolarstwa: przełajowe XC, street, enduro, freeride oraz DH a także specjalne, zimowe opony z kolcami.

Do testów otrzymałem komplet opon Nokian Gazzaloddi Core 2.1. Zwijana, drutowana opona o agresywnym bieżniku opartym na dużych klockach. Opona zbudowana z mieszanki gumy nazwanej Carbon Silica tread compound 61A skinwall, która, wg producenta, ma zapewnić małe opory toczenie i świetną przyczepność w trudnym terenie. Na plus zaskakuje waga opony. Choć producent podaje wagę 630 gramów, a nasza redakcyjna waga wskazała ich 662, to i tak bardzo rozsądny wynik, biorąc pod uwagę cenę i przeznaczenie gumy.

Czas na test. Starałem się w miarę subiektywnie przekazać moje wrażenia z jazdy na różnych nawierzchniach. Opona dedykowana jest do enduro i technicznego freeride’u. Naturalnie wpisuje się to w mój styl kolarstwa, zatem tym bardziej surowym sędzią dla nich będę.

Pierwsze wrażenie – opona wykonana bardzo precyzyjnie, ścianki opony cieniowane (technologia skinwall), klocki bieżnika bardzo konkretne – budzi zaufanie. Zewnętrzne, boczne rzędy klocków dodatkowo wzmocnione i wydłużone. Prosto się ją zakłada i precyzyjnie siada w obręczy. Ładuje po 3 atmosfery i w drogę.

Asfalt

Nie ma co ukrywać. Taka opona musi mieć opory toczenia. Coś za coś. Rozpędzanie roweru trwa chwilę. Przy prędkości około 22 – 28 km/h opona jest dość głośna. Na gładkich odcinkach daje się odczuć lekkie wibracje. Dojechać do szlaku jednak jakoś trzeba…

Błoto, miękka ziemia, mokra trawa

Zjeżdżam z asfaltu prosto na świeże błoto. Opona pokazuje swoje prawdzie możliwości. Na miękkich przełożeniach równo ciągnie rower do przodu. Niczym motocykl enduro przecinam koleiny, kałuże i podmokłe pola. Choć dość szybko zakleja się błotem to równie szybko się z niego oczyszcza. Kilkadziesiąt metrów jazdy po suchym terenie i opona jest znowu czarna.

Szuter, mokre liście

Ta część trasy wypadła na długi monotonny podjazd. I tu pozytywne zaskoczenie. Mieszanka gumy, z której wykonane są Gazzy zapracowała na miano innowacji. Opona nic sobocie nie robi z mokrych liści, żwiru i korzeni. Klei się do ziemi i pewnie ciągnie rower do góry. Nie wpada w poślizgi, przez co biker nie traci niepotrzebnie energii. Sprawdziły się tez boczne klocki, które pewnie utrzymują rower na trawersach.

Luźne kamienie, żwir

Taka nawierzchnia trafiła mi się na zjeździe. Rozpędzony wcześniej na ubitej polnej drodze, pędząc dobrze powyżej 30 km/h wpadłem w drogę dojazdową usypaną żwirem. Bułka z masłem. To chyba ulubiona nawierzchnia Gazzy. Pochylony rower na zakręcie szedł równo swoim torem. Przednie koło słuchało ruchów kierownicy a tył przenosił całą moc z napędu. Znów zadziałały boczne rzędy długich klocków.

Podsumowanie

Jedyny kontakt roweru z nawierzchnią to dwa kawałki gumy o wielkości pudełka zapałek. Od nich zależy nasze bezpieczeństwo na drodze, pewność prowadzenia w zakręcie, przekazanie energii z napędu, stabilność zjazdu, itd. Szerokość i rodzaj bieżnika należy dobrać do stylu jazdy. Jeżeli uprawiasz enduro, agresywną turystykę górską, często przemierzasz szlaki Beskidów, Gorców czy Pienin, jeździsz od wczesnej wiosny do później jesieni to powinieneś poważnie rozważyć Nokiany Gazzaloddi Core 2.1. One właśnie do tego są Zatem hyvää huomenta seikkailu – Witaj przygodo!

Plusy:
- waga
- wygodnie się zakłada na obręcz
- łatwo oczyszcza się z błota
- pewnie trzyma się mokrego podłoża
- stabilność przy dużych prędkościach
- cena

Minusy:
- głośne i oporne na asfalcie
- dość szybko się zużywają
- nie ma więcej minusów ;)



Cena: 69 PLN
Masa: 662 g
Dystrybutor: 7Anna (www.7anna.com.pl)