Non-Shimano bike VI Schlumpf High Speed Drive

Drukuj

Czy pamiętacie cykl artykułów, w których omawialiśmy różne systemy zmiany przełożeń w układzie napędowym rowerów, konkurencyjne wobec typowych przerzutek zewnętrznych Shimano?

Czy pamiętacie cykl artykułów, w których omawialiśmy różne systemy zmiany przełożeń w układzie napędowym rowerów, konkurencyjne wobec typowych przerzutek zewnętrznych Shimano?Dotychczas pisaliśmy o tylnych przerzutkach - temat nie został jeszcze wyczerpany, ale niedługo (wiosną 2003) na rynku ma pojawić się nowość - przednia przerzutka wewnętrzna High Speed Drive, więc jej będzie poświęcony kolejny tekst z cyklu Non-Shimano bike.

Osoby, które przynajmniej kilka lat interesują się szeroko pojętą tematyką rowerową z pewnością znają szwajcarskie przerzutki Schlumpf Mountain-Drive i Speed-Drive. Przerzutki zapewniają dwa przełożenia (odpowiednio 1 i 1:2,5 oraz 1,6:1 i 1). Przełożenie bezpośrednie po załączeniu wewnętrznego układu z przekładnią planetarną było zastępowane spowalniajacym 1:2,5 (w Mountain-Drive) lub przyspieszającym 1,6 (w wersji szosowej). Trzecia wersja przerzutki dysponuje przełożeniem bezpośrednim oraz przyspieszającym 2,5:1.

High Speed Drive, łączy w sobie cechy obu wcześniejszych wersji a ma także nowe zalety:

- jest łożyskowana na łożyskach igiełkowych dla zapewnienia niskiego oporu toczenia,

- zapewnia szerszy zakres przełożeń, niż możliwy do uzyskania z przednią przerzutką zewnętrzną - dla przykładu: mała przednia zębatka 24z na biegu przyspieszającym High Speed Drive daje przeliczeniowe 60zębów!

- kompaktowa konstrukcja: przednia zębatka 27z razem ze zintegrowaną osłoną łańcucha ma zewnętrzną średnicę około 140mm,

- przednia zębatka i osłona łańcucha stanowią część obudowy przekładni, co zmniejsza masę całości,

- producent zapewnia zębatki do piast Shimano i SRAM zapewniające odpowiednie zakresy przełożeń uzytkowych dla kół o średnicach od 12 do 29 cali.


Dane techniczne:

1. Układ: przerzutka wewnętrzna z układem planetarnym o dwóch przełożeniach: 1 i 2,5 (przyspieszające). Przekładnia planetarna jest zamknięta wewnątrz obudowy, stanowiącej równocześnie pająk zębatki przedniej.

2. Sterowanie: przez naciśnięcie stopą (piętą) przycisków "easy-shift" umieszczonych na końcach osi korb, bez potrzeby stosowania manetek i linek. Opcjonalnie dostępne są dźwignie sterujące montowane zamiast przycisków, wzdłuż korb, ułatwiające zmianę przełożenia bikerom używającym pedałów zatrzaskowych.

3. Obudowa przekładni: w pełni zamknięta, zapewnia ochronę przekładni planetarnej i sprzęgła przed pyłem i wodą, odporna na korozję

4. Łożyska: maszynowe, o trwałości ok. 40000 km

5. : o długości 136mm dla rur suportowych 67-74mm. Dostępna także oś 146mm dla rur suportowych 84mm

6. Linia łańcucha: 43, 45 lub 50mm. Możliwe jest zastosowanie dwóch zębatek przednich i przedniej przerzutki zewnętrznej

7. Korby: strandardowe, montowane na kwadrat. Producent proponuje aluminiowe korby o ramionach 152mm, 170mm i 175mm oraz stalowe korby 170mm

8. Przednie zębatki: aluminiowe, montowane na pięć śrub

9. Sprawność: 95-97% to sprawność mechaniczna wcześniejszych wersji przerzutki. Dzięki lepszemu łożyskowaniu można się spodziewać większej sprawności.

10. Osłony łańcucha: dostępne w różnych rozmiarach dostosowanych do różnych zębatek przednich

11. Smarowanie: co 4-6 tys. km, zwykłym lekkim smarem rowerowym, producent oferuje także specjalne smary redukujące tarcie, np. z teflonem

12. Masa: wcześniejsze wersje ważyły ok. 890g (cały zespół: oś, łożyska, przekładnia w obudowie, pająk do zębatki 46z), masa najnowszej, kompaktowej wersji będzie mniejsza

13. Kompatybilność: przerzutka może być stosowana w układach napędowych z przerzutkami zewnętrznymi lub z piastami wielobiegowymi, także z tymi wyposażonymi w hamulec typu torpedo

14. Montaż i regulacja: w zależności od rodzaju roweru należy wybrać wersję z dźwignią blokującą obrót jednego z elementów przekładni planetarnej (np. przykręcaną do dolnych widełek hardtaila) lub wersję ze stożkowymi pierścieniami rozporowymi (np. przy rowerach z amortyzacją tyłu). Po kilku tysiącach kilometrów należy sprawdzić i skasować ewentualne luzy

15. Cena: ok. 355 Euro

Dokładny opis techniczny i manual wersji Mountain-Drive znajdziecie tutaj.


Tysiące przerzutek Schlumpfa jest stosowanych w wielu rowerach w Europie. Ta mało znana u nas konstrukcja w nowej, lżejszej wersji, być może pojawi się także w naszym kraju?

Cena jak na nasze warunki wysoka, nie zachęca wprawdzie do eksperymentowania, ale tego rodzaju niszowe produkty zawsze znajdują swoich odbiorców.

Na zakończenie warto dodać ciekawostkę: przerzutki Schlumpfa są stosowane nie tylko w rowerach ale także w przemyśle lotniczym. Niemiecka firma Fresh Breeze Gmbh - producent paralotni i napędów do nich ma w swojej ofercie trójkołowy amortyzowany wózek do motoparalotni "Fyke".

Wózek może po odłączeniu skrzydła i zespołu silnikowego pełnić funkcję "zwykłego" roweru poziomego. Sterowane przednie koło jest równocześnie kołem napędowym a funkcję przedniej przerzutki pełni właśnie przekładnia Schlumpfa. Więcej na temat "Flyke" znajdziecie w najbliższych dniach na www.bikeworld.pl.

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj