Test: Opony Continental Trail King 2.4 29"

Testujemy opony do enduro / AM - Continental Trail King 2,4 29” z linii Performance

Drukuj
Szymon Wołdziński

Opony Continental Trail King w świecie all mountain, enduro, a nawet DH znane są od dawna. Na rynku dostępnych jest jednak kilka wersji tychże opon, w gąszczu których łatwo się pogubić. W nasze ręce wpadł jeden z podstawowych wariantów - Continental Trail King Performance pod koło 29" o szerokości 2,4". Jak tańszy wariant słynnego "Króla szlaku" spisuje się w praktyce?

Continental na rynku oponiarskim to jeden z najmocniejszych graczy – niemiecki producent ma w swoich katalogach modele uznane zarówno przez szosowców, jak i osoby jeżdżące w terenie. Jednym z takowych popularnych modeli jest Trail King, a więc opona dedykowana do ciężkich, grawitacyjnych zastosowań, które dziś określilibyśmy jako all mountain i enduro – jak to określa Continental: opony odnajdą się idealnie w rowerach o skoku większym niż 140 mm.

Jeśli jednak w temacie opon jesteście „świeżakami”, to na wstępie musicie odnotować jedną ważną kwestię: Continental ma to do siebie, że flagowe modele opon rowerowych często dostępne są w wielu różnych wariantach. Szczerze? Nietrudno się w tym pogubić nawet kiedy w temacie siedzicie od dłuższego czasu, szczególnie jeśli lawirujecie pomiędzy oponami z różnych roczników.

W nasze ręce wpadły opony Trail King 2,4 z serii Performance i rozmiarze 29” - rozmiarze, który na bardziej wymagających szlakach zyskuje coraz większy szacunek. Wariant Performance nie jest topowym wariantem Trail Kinga – na szczycie znajduje się cieszący się bardzo dobrą sławą model Trail King Protection Apex (dodatkowe wzmocnienie ścianek bocznych) z flagową mieszanką gumy Continentala, a więc BlackChili. Jak to zwykle bywa z produktami z półki „top”: za wszystkie najlepsze technologie Continentala trzeba sporo zapłacić (w przypadku modelu TK Protection Apex to cena około 280 zł za sztukę).

Opona Trail King Performance, którą poznacie po charakterystycznym boku o strukturze plastra miodu, jest bardziej przystępną cenowo opcją – katalogowo opona wyceniona jest na 154 zł, natomiast realnie powinniśmy znaleźć ją na rynku o kilkanaście złotych taniej. Na czym poleca więc różnica względem topowych wariantów Trail Kinga, za które zapłacić trzeba prawie dwa razy tyle?

 

 

 

 

Trail King Performance – najważniejsze dane

Opony Trail King Performance o szerokości 2,4” i średnicy 29” cechuje waga około 880 g – nie jest to więc opona bardzo ciężka, ale pamiętać też trzeba, że nie jest zbudowana tak pancernie jak topowy Protection Apex. Opony są oczywiście zwijane i polecane do zastosowania systemu bezdętkowego. W sprzedaży dostępny jest też wariant o szerokości 2,2”, ale my z zasady jesteśmy wyznawcami doktryny: szerzej = lepiej.

Co do samej budowy opony z serii Performance – jej wierzch zbudowany jest z trzech warstw materiału o gęstości zwoju 180 TPI, natomiast boki to 2 warstwy po 120 TPI każda. W testowanej przez nas oponie zastosowano mieszankę gumy nazwaną przez Niemców PureGrip Compound – nazwa, nazwą, ale w praktyce chodzi po prostu o to, że względem topowego BlackChili mieszanka jest nieco twardsza (z czym wiąże się pogorszenie trakcji), ale i bardziej wytrzymała na ścieranie. Rekomendowane ciśnienie: 45-58 PSI (czy jak kto woli – maks. 4 bar).

Bieżnik opon „Króla Ścieżek” jest wspólny dla wszystkich modeli z tej linii i stanowi naszym zdaniem esencję uniwersalności, o czym nieco niżej.

 

 
 

 

 

Trail King w praktyce

Opony wylądowały w naszym przypadku na obręczach Bontragera o szerokości wewnętrznej 28mm – było więc wystarczająco szeroko, by opona nie pływała na zakrętach i optymalnie osiadła na rantach obręczy. Trail Kingi mają opinię jednych z „łatwiej zakładalnych” opon, jednak w kombinacji z naszymi obręczami musieliśmy się trochę napocić (nie zrozumcie nas źle – tragedii przy zakładaniu nie było). W przypadku Conti trzeba się natomiast postarać jeśli chodzi o odpowiednie ułożenie opon – w przypadku naszych Trail Kingów minęło trochę czasu, zanim uzyskaliśmy zadowalające nas ułożenie opony na obręczy. Warto w tym wypadku, poza standardowymi czynnościami i układaniem opony ręką, zastosować trik z zastosowaniem mydlin czy płynu do mycia (należy zaaplikować środek wewnątrz rantu obręczy, dzięki czemu opona swobodniej wskoczy na właściwe miejsce i lepiej się ułoży).

 

 

 

 

 

 

Czas na jazdę – po pierwsze bieżnik. Ułożenie klocków nie jest tutaj ani gęste, ani bardzo luźne i to właśnie w tym elemencie upatrujemy największej dawki uniwersalności. Potwierdzają to odczucia z jazdy zarówno nasze, jak i innych użytkowników (a i oficjalne rozpiski Continentala są zgodne z prawdą) – Trail King to opony idealne do agresywnej jazdy w warunkach suchych, gdzie trakcja opon jest na wzorowym poziomie. Opony dobrze spisują się na nawierzchniach mieszanych i nieco luźniejszych, ale i bardziej wymagające trasy z korzeniami (najlepiej suchymi) nie są im straszne i niemieckie gumy "idą jak złe". Co prawda nie mamy tutaj słynnej mieszanki BlackChili, która za sprawą swojej miękkości winduje trakcję opon Continentala na jeszcze wyższy poziom także na nawierzchniach bardziej śliskich i kamienistych, ale nie zmienia to ogólnego odczucia, że Trail King w wersji Performance również jest uniwersalną oponą enduro.

 

 
 

 

 

W tym miejscu dochodzimy do zasadniczej przewagi najdroższych wariantów opon Trail King nad testowaną przez nas opcją Performance – w naszych oponach zabrakło dodatkowego zbrojenia boków opony i chociaż podczas naszej przygody z tymi gumami nie mieliśmy problemów z przebiciem, to jednak trudno polecić tę wersję na typowe kamieniste ścieżki. Boki opony Trail King Performance nie są pancerne i to da się wyczuć pod palcem (a także znajduje odzwierciedlenie w niższej wadze opon serii Performance).

Na koniec trzeba wyróżnić Trail Kingi za opory toczenia – są naprawdę bardzo niskie, opony podjeżdżają wyśmienicie i to stanowi niepodważalny atut tego modelu. Trail King pomimo tego, że jest dobrą pod względem trakcji oponą bez problemu naszym zdaniem nadaje się także jako opona tylna. To kolejny punkt na korzyść uniwersalności „ścieżkowego króla”.

Niższa cena opon Performance związana jest nie tylko z brakiem mieszanki BlackChili (przypomnijmy: słynąca z perfekcyjnej trakcji jest jednak nieco bardziej miękka i szybciej będzie się ścierać) czy wzmocnień w postaci technologii Protection Apex – opony z testowanej przez nas linii produktowej produkowane są w Azji, a nie tak jak w przypadku topowych produktów Conti ręcznie w Niemczech. To zasadniczo zmniejsza koszty produkcji i chyba wyjaśnia w 100%, dlaczego Trail King Performance to opony 2 razy tańsze niż modele topowe.  

 

Continental Trail King 26"/650B/29"

Continental Trail King 29"
  • Wersja: Performance / Zwijana
  • Mieszanka gumy: PureGrip Compound
  • Technologia RTR: Revolution Tubeless Ready
  • Oplot wierzchu: 3x 180 TPI
  • Oplot boku: 2x 120 TPI
  • Maksymalne ciśnienie: PSI 45-58
  • Rozmiar: 29x2.4"
  • Waga: 880g
Opony Continental GDZIE KUPIĆ

 

 

Dystrybutor: bikegear.cc

Fot. Szymon Wołdziński