Test: Kask fullface 100% Aircraft 2 i gogle Armega do enduro / DH

Sprawdź naszą opinię o kasku full-face Aircraft 2 oraz goglach MTB Armega od amerykańskiego producenta 100%.

Drukuj
Gogle 100% Armega Szary Szum

Fullface 100% Aircraft 2 oraz gogle Armega to zestaw, który zwykliśmy widywać na trasach Enduro World Series czy na Pucharach Świata DH - sprawdziliśmy w praktyce kask i gogle amerykańskiej marki, stworzone do najbardziej wymagających zastosowań.

Marki 100% (czy jak kto woli 100percent) na pewno nie trzeba przedstawiać fanom wszelkiej maści kolarstwa grawitacyjnego - produkty amerykańskiej firmy, której korzenie sięgają 1982 roku i są ściśle związane ze światem motocrossu, a w dzisiejszych czasach są jednymi z bardziej rozpoznawalnych na trasach zarówno Enduro World Series, jak i Pucharu Świata DH. Zresztą pewnie i Ci, którym bliżej jest do świata MTB XC czy nawet szosy, również 100% kojarzą - wystarczy wspomnieć, że z marką byli lub są związane takie nazwiska jak Neff, Sagan, Van der Poel, Hill, Bruni czy cały team szosowy Movistaru. 100% jest zatem specjalistą w tworzeniu zaawansowanych gogli i okularów, ale także kasków typu fullface. Ich produkty wykorzystywane są na naprawdę różnych frontach - od motocrossu, przez praktycznie wszystkie odmiany kolarstwa górskiego, po sporty zimowe i bieganie. Logotyp 100% ma już dziś znamiona kultowości i to nie tylko przez charakterystyczną nazwę, ale i dużą widoczność na pierwszej linii zawodowego kolarstwa.

 

 

 

 

W naszych rękach znalazł się typowo wyścigowy (czyt. zaawansowany) zestaw z kaskiem full-face 100% Aircraft 2 dopełniony o gogle 100% Armega. O tym, że Aircraft 2 zaprojektowany został z myślą o zawodniczych zastosowaniach przypomina już jego dość agresywny wygląd naszpikowany otworami wentylacyjnymi oraz... prześwitujące spod warstwy lakieru włókna carbonowej skorupy, która stanowi zewnętrzną warstwę kasku. Naprawdę "PRO" wygląd to jednak tylko zapowiedź tego, co Aircraft 2 kryje pod skorupą, także przechodzimy do szczegółów. W drugiej części tekstu znajdziecie też nasze wrażenia z używania gogli Armega.

 

 

 

 

Dopasowanie i komfort noszenia

Warto zacząć od tego, że Aircraft 2 dostępny jest w czterech rozmiarach (S, M, L oraz XL), a w każdym przypadku w zestawie z kaskiem dostajemy też drugi komplet wkładek (wkładkę potyliczną, policzkowe oraz te przylegające do góry czaszki) o mniejszej grubości - w ten sposób jesteśmy w stanie wpływać na dopasowanie kasku, czyli element najbardziej istotny w kontekście komfortowego użytkowania. W moim przypadku zwykle wybieram rozmiary kasków M i podobnie było w przypadku Aircrafta 2, natomiast dopiero po wymienieniu wkładek policzkowych na cieńsze (24 mm vs seryjne 28 mm) Aircraft 2 idealnie dopasował się do mojej głowy i twarzy.

W takiej formie Aircraft 2 naprawdę wygodnie spoczywa na głowie, w żadnym miejscu nie generuje nieprzyjemnego ucisku, a po całym dniu spędzonym w bikeparku nie wywołał czegoś w rodzaju bólu głowy czy dyskomfortu. Po protu nie przestajemy się z nim lubić, bo chociaż mamy wrażenie, że spoczywa na głowie głęboko, to nadal jest komfortowo - to też jest pewnie częściowo zasługa bardzo przyjemnego w kontakcie ze skórą materiału, z jakiego wewnątrz wykonano inserty. Jednocześnie czujemy się w nim mocno zabudowani, co wzmacnia poczucie bezpieczeństwa - szczęka kasku jest tu dość blisko naszej szczęki, ale jednocześnie nie generuje klaustrofobicznego poczucia. 

Kask posiada klasyczne zapięcie z klamrą w kształcie litery D. Pozostałą część paska po zapięciu zabezpieczamy jeszcze poprzez zatrzask.

 

 
 

 

 

Bezpieczeństwo i masa

Aircraft 2 ma naprawdę złożoną i solidną budowę, a wykonanie kasku stoi na wysokim poziomie, co czuć już podczas trzymania tego kasku w rękach - od razu wiadomo, że mamy do czynienia nie z lekkim fullfacem enduro, tylko z pancernym modelem pomyślanym zarówno o wykorzystywaniu w DH / FR, jak i w najbardziej ekstrmealnym enduro. O powyższym przypominają nam certyfikaty ASTM (F1952-15), CPSC (16 CFR 1203) oraz CE (EN 1078:2012+A1:2012). Aircraft 2 w rozmiarze M osiąga wynik 1045 g.

Zewnętrzna skorupa tak jak wspominaliśmy zbudowana jest z włókna węglowego, pod którym znajdziemy warstwę tworzywa sztucznego EPS o różnych gęstościach. 

 

 

 

 

W tym miejscu trzeba wspomnieć o dodatkowym systemie ochrony naszej główy w postaci technologii Smartshock - otóż w naszym Aircrafcie główna wkładka otulająca większą część naszej czaszki jest do wnętrza kasku przymocowana za pośrednictwem 14 elastomerów, dzięki którym wkładka może obracać się rotacyjnie względem skorupy w momencie kolizji. Działa to w sposób bardzo podobny do tego, co znamy z popularniejszej technologii MIPS czy stosowanej przez Leatt 360° Turbine Technology (tu nawet wygląda podobnie) i ma rzecz jasna pomóc chronić mózg przed wstrząstem w momencie upadku. Elastomery poprzez ich elastyczność mają wytracić część energii uderzenia. Wygląda to na całkiem solidnie wykonany system, w którym można doszukać się tylko jednego delikatnego minusu - gumowe główki Smartshocka sporadycznie lubią pociągnąć za włos w momencie ubierania, co nie było bardzo irytującym problemem występującym przy każdym zakładaniu kasku, jednak należy o tym wspomnieć. Co ważne Smartshock nie generuje żadnych dziwnych dźwięków kiedy pracuje, co zdarza się w przypadku kasków z MIPS-em. 

 

 

 

 

Wentylacja

Tym elementem Aircraft 2 punktuje chyba najmocniej na tle innych kasków z jego segmentu - zarówno w obszarze szczęki, jak i czoła znajdziemy ogromne otwory wentylacyjne, które znajdują ujście w tylnej części kasku. Konstrukcja otworów wentylacyjnych Aircrafta 2 pozwala na swobodny przepływ powietrza, co daje zauważalne uczucie chłodzenia na zjeździe. Szczerze mówiąc jeszcze w żadnym kasku typu fullface nie czuliśmy takiego komfortu w kontekście chłodzenia. 

 

 
 

 

 

Warto wspomnieć, że w zestawie z kaskiem dostajemy też zaślepki z mniejszymi otworami, które możemy zainstalować w otworach na szczęce (poprzez zatrzaski) - w przypadku gdybyście mieli jechać w bardzo błotnistych i chłodniejszych warunkach mogą one się przydać, zapobiegając dostawaniu się błota do wnętrza kasku, natomiast nawet i bez nich nie mieliśmy sytuacji, w których coś do wnętrza by nam wpadło. 

 

 

 

 

Gogle 100% Armega

W zestawie z kaskiem dostały nam się też do testu gogle Armega w wersji kolorystycznej Tzar (z czarnym paskiem oraz cieniowanym, czerwonym logotypem) oraz z lustrzaną soczewką kategorii 2. Pomimo tego, że gogle są naprawdę sporych rozmiarów, to nie są ciężkie - osiągają masę 199 g. Ich zdecydowanie najważniejszym elementem jest szyba z zaawansowaną optyką, która nie tylko pozwala naszym oczom nie męczyć się, ale i poprawia jakoś widzenia - podbija kontrasty i czyni kolory bardziej żywymi. To w jaki sposób soczewka 100% podbija kontrast widzenia przywodzi na myśl kontakt z produktami optycznymi najbardziej uznanych rynkowych graczy jak Oakley czy Rudy Project. Szyby 100% "Ultra HD" uformowano wtryskowo, a producent chwali się, że taki sposób produkcji czyni je bardzo odpornymi na uszkodzenia.

 

 

 

 

Szyby w goglach 100% Armega są oczywiście wymienne, a sam producent posiada film instruujący, jak zabieg wymiany przeprowadzić poprawnie - do tego celu musimy odblokować boczne klamry, a następnie odblokowac szybę z górnej i dolnej ramki - chwilkę ten zabieg zajmuje, ale nie jest bardzo problematyczny czy nie wymaga dużego "siłowania się" z goglami. Wszystkie gogle Armega są oczywiście kompatybilne ze zrywkami Tear Off od 100%, które musimy zakupić osobno. 

 

 

 

 

Konstrukcja gogli Armega sprawia, że szyby są stosunkowo daleko od naszych oczu - pomiędzy znajduje się gruba warstwa gąbki, która przylega bezpośrednio do twarzy i czyni noszenie gogli naprawdę komfortowym. W ramce Armega znajdują się jeszcze otwory wentylacyjne, zaślepione cienką warstwą siateczki, aby umożliwić przepływ powietrza i zapobiec dostawaniu się do wnętrza kurzu - działa to bardzo dobrze, bo szyba nie ma tendencji do parowania, a noszenie gogli jest komfortowe. Spore odsunięcie szyby od oczu ma jednak też swój minus - pole widzenia staje się nieco węższe, bo po prostu zakrawa je nieco ramka okularów.

 

 
 

 

 

W tym miejscu trzeba w ogóle dodać, że Armega to gogle pomyślane o zastosowaniach w motocrossie, natomiast ich świetne spasowanie z Aircraftem 2 sprawiło, że są również bardzo popularne w świecie DH i enduro. Warto mieć jednak na uwadze, że nie z każdym innym niż 100% kaskiem będą one dobrze współpracować, bo są po prostu duże. W parze z testowanym przez nas full-facem 100% Aircraft 2 współpracują jak jeden system - gogle za sprawą solidnego paska z szerokim, silikonowym printem spoczywają na kasku solidnie, nie przesuwają się, nie skaczą, są naprawdę stabilne i wygodne w noszeniu. No a poza tym w pakiecie z kaskiem wyglądają kosmicznie szybko i po prostu "PRO". Niestety za powyższymi cechami idzie też stosunkowo wysoka cena - na rynku znajdziecie je za trochę ponad 400 pln. 

 

 
 

 

 

Podsumowanie

Kask 100% Aircraft 2 to świetnie wykonany produkt dla najbardziej wymagających - jego najmocniejszymi cechami jest pancerna budowa i stosunkowo nieduża masa jak na kask do najbardziej hardcorowych zastosowań, ale przede wszystkim wzorowa wentylacja i wysoki komfort noszenia. Trudno się tu do czegokolwiek przyczepić, szczególnie że Aircraft 2 daje się dobrze dopasować do naszej głowy dzięki wkładkom o różnej grubości. Aircraft 2 zdecydowanie nie należy do tanich, bo na polskim jego ceny zaczynają się od około 1700 PLN, jednak trzeba mieć na uwadze jego wyczynowy potencjał - mamy tu po prostu do czynienia z topowymi technologiami i jakością wykonania. Warto pamiętać, że w zestawie z kaskiem dostajemy też dedykowany do jego transportu pokrowiec, zaślepki do otworów wentylacyjnych oraz komplet wkładek do kasku o mniejszej grubości, które pozwalają na postawienie kropki nad i w idealnym dopasowaniu kasku do naszej głowy.

 

 

 

 

Podobnie moglibyśmy ocenić gogle Armega, które testowaliśmy w pakiecie z kaskiem - naszym zdaniem najlepiej te gogle spisza się właśnie w pakiecie z kaskiem 100%, bo ich duże rozmiary mogą sprawić, że nie będą współpracowały z każdym fullfacem na rynku. Ich mocne strony to zdecydowanie świetna optyka, która przekłada się na świetną jakość widzenia oraz oszczędza nasz wzrok przed zmęczeniem, a także wysoki komfort noszenia i udany system wentylacji. Minusy to nieco ograniczone pole widzenia, spowodowane sporym odstępem szyby od oczu. 

Dystrybucja 100% w Polsce: www.levelsportkoncept.pl

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj