Test: Błotnik MTB z lampką - SKS-Germany Nightblade

Sprawdź nasze wrażenia z użytkowania tylnego błotnika do roweru górskiego - SKS-Germany NIGHTBLADE z wbudowanego lampką ostrzegawczą.

SKS-Germany NIGHTBLADE Michał Kuczyński

Integracja dwóch akcesoriów, które montujemy na sztycy, czyli połączenie błotnika i lampki to całkiem bystry pomysł. Na powyższy wpadł specjalista w tworzeniu błotników, czyli SKS-Germany - w praktyce sprawdziliśmy nowy błotnik do rowerów MTB, czyli model Nightblade.

SKS-Germany jest uznaną przez rowerzystów firmą, produkującą wysokiej klasy akcesoria, które są przydatne w codziennym użytkowaniu rowerów i zwyczajnie ułatwiają nam życie. Jedną z ważniejszych gałęzi działalności SKS-a jest produkcja błotników. Szczególnie ciekawe rozwiązania powstają w obszarze produktów, które są dedykowane do rowerów fabrycznie pozbawionych otworów montażowych dla błotników. Najczęściej jest tak w przypadku rowerów sportowych - szosówek, przełajówek, czy rowerów górskich. Wówczas cały kunszt polega na stworzeniu zgrabnych i łatwych w montażu błotników, które - co najważniejsze - w trakcie jazdy nie przesuwają się. Nie ma co ukrywać, że SKS-Germany jest jedną z najlepszych na świecie firm oferujących tego typu rozwiązania. Tym chętniej przystąpiliśmy do testu ich nowego produktu - błotnika tylnego do rowerów górskich z wbudowana lampką ostrzegawczą, który montowany jest do wspornika siodła,

 

 

 

 

Budowa i główne cechy 

Konstrukcja NIGHTBLADEa zawiera rozwiązania, które znamy już z innych błotników SKSa. Za kontakt i stabilne trzymanie się sztycy odpowiada regulowana obejma, wykonana z podgumowanego, sztywnego paska. Po ustawieniu odpowiedniej długości mocowanie zamyka się plastikowym zatrzaskiem. Pomiędzy sztycą, a błotnikiem znajduje się przegub, który ma dwa regulowane punkty. Zarówno w miejscu kontaktu z obejmą, jak i samym błotnikiem są śruby, których poluzowanie pozwala regulować NIGHTBLADEa do konstrukcji swojego roweru. Do samej regulacji przejdziemy za moment. 

Błotnik jest dość lekki - konstrukcja z plastikowego tworzywa realnie waży 282 gramy. Na większości powierzchni plastik jest sztywny, natomiast szeroka część na jego końcu oraz odcinek w pobliżu rury podsiodłowej zostały wykonane z bardziej miękkiego gumowego tworzywa. Jego wielkość została dostosowana do dużych kół i szerokich opon, a my testowaliśmy wariant do kół 29” i 27,5 Plus, który jest zdolny chronić przed rozbryzgiem z opony aż do 3 cali szerokości. W ofercie producenta jest też wersja 26”-27,5”.

Ochrona przed wodą i błotem to jednak tylko połowa omawianego produktu. Znajdziemy w nim też wbudowaną lampką ostrzegawczą, która jest wpinana w błotnik i podnosi nasze bezpieczeństwo podczas jazdy w ruchu drogowym. Światełko posiada trzy tryby świecenia - dwa ciągłe (słabszy i mocniejszy) oraz jeden migający. Lampkę ładuje się za pomocą kabla USB.

Montaż i regulacja 

 
 

 

Zainstalowanie NIGHTBLADE’a jest bardzo łatwe. My sprawdzaliśmy go na sztycach 27,2 mm,  30,9 mm oraz 31,6 mm. Regulacja polega na ustawieniu odpowiedniej długości paska okalającego wspornik siodła i zatrzaśnięcie go na sztycy z wyraźnym oporem, co pozwala uniknąć jego przesuwania w trakcie jazdy. Potem przechodzimy do dwupunktowej regulacji, której dokonuje się kluczem imbusowym w rozmiarze 4. Ta bliżej sztycy odpowiada za wysokość błotnika względem jego obejmy, czyli im mniejsza rama tym będzie wyżej, a im większa tym niżej. Natomiast dwie imbusowe śrubki przy błotniku pozwalają na odpowiednie jego wypoziomowanie, które jest szczególnie ważne nie tylko ze względu na ochronę przed brudem, ale również z uwagi na fakt, aby światło było skierowane we właściwym kierunku. Całość ustawia się łatwo, szybko i w wyjątkowo intuicyjny sposób. Co ważne, sprawdzaliśmy SKSa nawet na bardzo małej ramie w rowerze na kołach 29”, konkretnie w rozmiarze 15” - udało się go ustawić absolutnie bez problemu. Jedna ważna uwaga - podczas jazdy na fullu warto mocować go nieco wyżej, wówczas nie będziemy ocierać błotnikiem o koło podczas mocnego ugięcia zawieszenia.  

Stabilność i jazda

Błotnik przeznaczony jest do roweru górskiego, ale jednocześnie został wyposażony w oświetlenie - dlatego też stanowi kombinację, która w pewien sposób sugeruje, że jego potencjalnym zastosowaniem jest jazda na rowerze MTB w ruchu drogowym. Oczywiście łatwo to przełożyć na typowe zastosowanie - przecież wiele osób dojeżdża do pracy trasą, która łączy fragmenty przez pola i lasy z publicznymi szosami. Uważamy, że to jest typowe zastosowanie NIGHTBLADEa, stąd większość testowego czasu staraliśmy się używać go właśnie w ten sposób. 

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły