Test: Bagażnik rowerowy Thule UpRide 599

Drukuj

Coraz bardziej skomplikowane rowery i nowe standardy wprowadzane przez branżę to nie lada zagwozdka dla osób, które często przewożą rowery samochodem. Rozwiązaniem może okazać się uniwersalny bagażnik dachowy - taki jak Thule UpRide 599.

Nie jest lekkie życie fana współczesnych rowerów, który lubi z nimi podróżować. Bagażniki dachowe to często najwygodniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie do transportu rowerów, które też pasuje do większości typów samochodów. Problem polega na tym, że współczesne bicykle mocno utrudniają życie wszystkim tym, którzy chcieliby rower na dachu przewozić.

Winne tutaj są nie tylko ciągle zmieniające się standardy osi i kół. 9, 15, 20, 12 mm... można by naprawdę długo wymieniać. Rozwiązaniem problemu często są bagażniki z uchwytem na ramę, a nie oś koła, ale tutaj znowu pojawia się dylemat właścicieli ram karbonowych. Czy ściskanie włókna węglowego to dobry pomysł? Do tego dochodzą rowery elektryczne o dziwnym kształcie ram i rowery typu fatbike, gdzie w zestawie otrzymujemy niepasujące do większości uchwytów opony. 

Na szczęście poza dwoma, nazwijmy to "standardowymi" typami bagażników dachowych, czyli tymi z uchwytem na ramę oraz na oś koła istnieje też trzecia droga. Właśnie to rozwiązanie w bagażniku UpRide oferuje nam rynkowy potentat, czyli szwedzka marka Thule.

 

 

 

 

Wszystko w jednym?

Zasada działania bagażnika UpRide jest bardzo prosta. To uchwyt dachowy, który ma zapewnić stabilne i pewne mocowanie roweru bez kontaktu z ramą oraz uniezależnić mocowanie od tych elementów roweru, które posiadają różne standardy. 

Zdaniem Thule obejściem wszystkich potencjalnych problemów z mocowaniem roweru na dach ma być system, w którym uchwyt trzyma przednie koło roweru. Dzięki temu mamy największą i najprostszą możliwość adaptacji bagażnika (jego ramiona są rozsuwane, więc pasują do każdego rozmiaru kół w przedziale 20-29 cali) do różnych rowerów, niewymagającą stosowania dodatkowych przejściówek i nakładek. Jedynie w przypadku fatbike'a z oponami o szerokości większej niż 3 cale (3-5 cali) konieczna jest wymiana rynienek kół na szersze - taki zestaw dostępny jest opcjonalnie w cenie 85 złotych.

 

 
 

 

 

Najważniejsze dane

Konkrety - bagażnik UpRide waży 7,7 kg i pozwala na montaż rowerów do 20 kg. Mocowany jest przy pomocy wsuwek do rowków w belkach (20 x 20 mm), ale można też zakupić adapter do tradycyjnych belek. Jego wymiary to 163 x 31.5 x 10.5 cm. W zestawie ma dwa zamki na klucz - jeden mocujący sam bagażnik do belek, drugi pozwalający na przypięcie roweru do bagażnika przy pomocy sprytnej, wysuwanej z bagażnika linki. Konstrukcja jest aluminiowa, a elementy plastikowe wykonano z odpornego na zużycie tworzywa. Cena bagażnika wynosi 819 złotych.

Jak to działa?

Thule UpRide 599 został zaprojektowany tak, aby maksymalnie ułatwić jego zastosowanie. Montaż do belek to klasyka gatunku szwedzkiego producenta - wystarczy zainstalować specjalne wsuwki w rowkach belek, a następnie zabezpieczyć klamrami, z których jedna ma zamek blokowany kluczem. Dzięki temu zdecydowanie trudniej będzie komuś "pożyczyć" bagażnik z samochodu zaparkowanego w mniej bezpiecznym miejscu. Montaż jest błyskawiczny, a przy tym pewny - nie pozostawia wątpliwości, czy aby coś przypadkiem nie odpadnie podczas jazdy. Nie wydaje też niepokojących dźwięków, nawet na bardziej wyboistej nawierzchni.

 

 

 

 

 

 

Kolejny krok to montaż samego roweru. Aby do niego przystapić, najpierw regulujemy dwa ramiona pałąka w zależności od zastosowanego rozmiaru kół (na ramionach są podziałki pozwalające ustawić je pod konkretną wielkość). Następnie wkładamy rower, dociągamy uchwyt z tyłu przedniego koła i całość zatrzaskujemy. Nie jest to czynność skomplikowana, chociaż na początku wymaga przyzwyczajenia (głównie dlatego, że nie widząc żadnej tradycyjnej "łapy" wiele osób ma odruch sprawdzania po tysiąc razy, czy to aby na pewno zadziała). Uspokajamy - działa i naprawdę nie ma opcji, aby z zablokowanego bagażnika rower wyleciał. W każdym razie na pewno nie z przednim kołem i widelcem.

Pomimo zapewnień producenta, że to najbardziej uniwersalny system pasujący do dosłownie każdego typu roweru, dostrzegliśmy jeden problem. W przypadku rowerów szosowych o bardzo małej odległości przedniej opony od ramy (pozdrawiamy właścicieli wszelkiej maści rowerów aero) pozostaje mało miejsca na tylną obejmę koła. Warto przed zakupem sprawdzić, czy nasz rower da się pewnie zamocować, żeby uniknąć niemiłej niespodzianki. Problem kompletnie nie dotyczy rowerów górskich, turystycznych i dosłownie każdego innego typu z dłuższym widelcem. Nie zrozumcie nas źle - większość szosówek też tu zamontujecie, ale warto pamiętać o powyższym aspekcie przy zakupie.

 

 
 

 

Dodatkowo rower zabezpieczamy przy pomocy plastikowych pasków, które okalają obręcz koła - paski przebiegają pod odpowiednim kątem, co poprawia stabilność chwytu kół. Na koniec pozostaje zapięcie roweru linką ukrytą z tyłu bagażnika - wysuwa się ją ze stelażu samego bagażnika, co pozwala na spięcie tylnego koła wraz z z ramą - to podstawowe zabezpieczenie roweru na dachu podczas np. postoju w sklepie czy na stacji benzynowej.

 

 
 

Podsumowanie

UpRide to bez wątpienia świetnie wykonany bagażnik, który szczególnie możemy polecić fanom rowerów górskich oraz wszelkiego typu nietypowych konstrukcji, np. rowerów z kołami plus i fatbike. Doceniamy jakość i pomysłowość koncepcji, bo Thule faktycznie osiągnęło zamierzony efekt, czyli stworzenie skrajnie uniwersalnego uchwytu. W przypadku niektórych rowerów szosowych o aerodynamicznej ramie lepszym wyborem może okazać się uchwyt z mocowaniem na oś przedniego koła (Thule UpRide wymaga sporo miejsca między przednim kołem a ramą). Nie znaczy to, że w przypadku Waszej szosy UpRide nie zadziała, ale na pewno warto go przed ostatecznym zakupem przymierzyć. 

 

Specyfikacja

Thule UpRide 599
  • Hak chwyta przednie koło bez kontaktu z ramą roweru 
  • Pasuje do rowerów z ramą karbonową 
  • Uniwersalna konstrukcja pasuje do rowerów o nietypowej konstrukcji ramy, tylnego zawieszenia i uchwytów na butelki. 
  • Łatwy interfejs pozwalający przenieść uchwyt z jednej strony samochodu na drugą 
  • Pasek do koła z zapadką pozwala szybko przymocować koło do szyny 
  • Pasuje do rowerów z kołami o średnicy 20–29” i do 3" szerokości (do 5” po założeniu adaptera do rowerów typu fatbike Thule UpRide, sprzedawany oddzielnie) 
  • Maksymalna masa roweru 20 kg. 
  • Pozwala przypiąć rower do bagażnika rowerowego i bagażnik rowerowy na bagażniku bazowym (zamki w komplecie) 
  • Dane techniczne
  • Ładowność 20 kg
  • Wymiary 163 x 31.5 x 10.5 cm
  • Masa 7.7 kg
  • Pasuje do wymiarów okrągłej ramy Dowolny
  • Pasuje do maksymalnych wymiarów owalnej ramy Dowolny
  • Kompatybilne z ramą karbonową - TAK
  • Pasuje do bagażników dachowych z rowkiem T 20x20 mm - TAK
  • Pasuje do bagażników dachowych z rowkiem T 24x30 mm - TAK Wymagany adapter: Thule T-track Adapter 889-1
  • Pasuje do Thule SquareBar - TAK Wymagany adapter: Thule Bike Rack Around-the-Bar Adapter
  • Kompatybilne z systemem One-Key - TAK
  • Kolor Aluminium

 

 

Strona producenta: www.thule.com