Test: Lampa rowerowa Mactronic NOISE XTR 03

Drukuj
Mactronic Noise XTR 03 Dawid Kaleta

Przetestowaliśmy nowy model przedniej lampki polskiego Mactronica - poznajcie bliżej NOISE XTR 03, którą cechuje m.in. wyjątkowo długi czas świecenia.

Mactronic jest firmą, w której ofercie znajdziemy rzecz jasna nie tylko lampy dla rowerzystów. Marka generalnie specjalizuje się w produkcji wyspecjalizowanego oświetlenia dla wymagających użytkowników do zastoswania w przeróżnych warunkach. Latarki taktyczne dla wojska, wszelakich służb mundurowych, reflektory ułatwiające pracę w polowych warunkach, wszelkiego rodzaju lampy - czołówki, sprzęt dla biegaczy itp. itd. etc. Nas rzecz jasna szczególnie ekscytują te pozycje z katalogu, które zaprojektowano specjalnie z myślą o rowerzystach. Jest ich naprawdę sporo - od bardzo mocnych lamp pozwalających na intensywne nocne treningi, poprzez propozycje o nieco mniejszej mocy, za to bardzo długim czasie świecenia, które świetnie sprawdzą się podczas codziennej, rowerowej komunikacji.

Nowa propozycja Mactronica czyli lampa Noise XTR 03 to sposób na znalezienie złotego środka pomiędzy bardzo dużą jasnością świecenia, a przyzwoitym czasem pracy. Takie połączenie ma w efekcie umożliwić zastąpienie kilku różnych lamp rowerowych jedną, która zyskuje wiele zastosowań. Po pierwsze - dzięki bardzo długiemu czasowi pracy na jednym ładowaniu może wytrzymać cały tydzień (albo i więcej) jazdy, a jasność diody LED wynosząca 540 Lumenów w zupełności wystarczy do bezpiecznego oświetlenia drogi nawet podczas jazdy w terenie czy szybkich treningów szosowych. Jest też bonus - poręczny kształt Noise XTR przypomina nieco latarkę, bardzo dobrze leży w dłoni i w razie potrzeby może być w dosłownie sekundę zdjęty z kierownicy i wykorzystany np. na biwaku.

 

 
 

 

Noise XTR 03 w teorii

Obudowę nowej lampy Mactronica wykonano z aluminium, dzięki czemu już w pierwszym kontakcie produkt wydaje się solidny. Spełnia wymagania protokłu IP64, więc jest wodo oraz kurzoodporna. Kształt przypominający latarkę pozwala na bardzo łatwy montaż na kierownicy bądź mostku naszego roweru (opcjonalnie - także na kasku), a po zdjęciu z mocowania dobrze układa się w dłoni. Aluminiowy korpus ma też ten plus, że dobrze sobie radzi z odprowadzaniem ciepła, które przy tej mocy świecenia siłą rzeczy jest generowane.

Źródłem światła jest dioda Cree™ XM-L2 LED o jasności 540 lumenów z możliwością uruchomienia trybu Boost, który na 30 sekund pozwala uzyskać jasność aż 750 lumenów. Wliczając tryb podwyższonej mocy do dyspozycji mamy 5 trybów świecenia - 100%, 50%, 10% oraz mrugający. 

Zasilanie zapewnia wyjmowany akumulator (3,7 V; 3400 mAh), który w razie potrzeby może zostać wymieniony, pozwalając uzyskać praktycznie nieograniczony czas świecenia w terenie. Na jednym akumulatorze wyniki również sa imponujące - odpowiednio 5h 30 minut w trybie pełnej mocy, 50 % - 8 h 30 min, 10 % - 41 h, migający 3Hz - 30 h. Ładowanie odbywa się poprzez dołączony do lampki kabel USB, w zależności od źródła zasilania lampka po 2-3 godzinach sygnalizuje pełne naładowanie baterii.

 

 
 

 

 

Przycisk na obudowie pozwala na włączenie i wyłączenie lampki oraz zmianę trybów pracy. Istnieje opcja pamięci ostatnio używanego trybu, a także blokady przycisku - co uniemożliwia samoczynne włączenie/wyłączenie lampki kiedy chcemy tego uniknąć. Przycisk jest podświetlany w różnych kolorach, sygnalizując stan naładowania baterii. Wymiary lampki - 119 x 43 x 36 mm, waga 185 gramów. W fabrycznym pudełku poza samą lampką i wspomnianym kabelkiem otrzymujemy również mocowanie do kierownicy z gumowymi podkładkami pozwalającymi na dopasowanie do wszystkich obowiązujących średnic kierownicy. Warto wiedzieć, iż Mactronic oferuje też dostępne osobno mocowanie pozwalające na instalację lampy Noise na kasku.

 

 

 

Noise XTR 03 na szosie i w terenie

Testowana lampka posiada tak profilowaną soczewkę, aby pomimo małych wymiarów nieco rozpraszać promień światła. Nie jest ono tak wąskie jak w rozwiązaniach z soczewką skupiającą, dzięki czemu lepiej widzimy co dzieje się przed rowerem. Pomimo tego, zasięg świecenia wynosi 140 metrów, co pozwala rozwijać bezpiecznie duże prędkości na szosie. W ogóle lampka do jazdy po drogach utwardzanych nadaje się conajmniej bardzo dobrze - światło jest jasne, sięga daleko, a przy tym dobrze doświetla drogę przed przednim kołem.

Nieco gorzej sytuacja wygląda po zjechaniu z drogi i próbie bardziej ambitnej jazdy w terenie. Tu dają się we znaki dwie bolączki. Po pierwsze - mocowanie lampy do kierownicy to w przypadku jazdy poza drogami znacznie gorsze rozwiązanie, niż na kasku. Światło mocno wibruje, a dodatkowo często skierowane jest nie tam gdzie patrzymy. To stara zasada - jeżdżąc szybko na rowerze górskim i wchodząc w zakręt najczęściej patrzymy już na wyjście z zakrętu podczas gdy kierownica, a wraz z nią lampa skierowana jest na wprost. Dodatkowo światło z lampki o latarkowatym kształcie, pomimo lekkiego rozproszenia nie pozwala właściwie oświetlić boków obranej linii przejazdu. Zapewne rozwiązaniem tej sytuacji byłoby wyposażenie się we wspomniany powyżej opcjonalny uchwyt do montażu lampy na kasku.

 

 

 

 

Jeśli jednak potrzebujemy lampy do bardziej spokojnego stylu jazdu niż wszelkie agresywne odmiany MTB, parametry Noise XTR 03 są w zupełności wystarczające. Naprawdę imponujący jest czas świecenia. Nam po pełnym naładowaniu lampa zasygnalizowała rozładowanie po ok 5h 10 minutach, co jest nieco krótszym czasem niż deklaruje producent jednak dalej wynikiem przynajmniej bardzo dobrym. Zwłaszcza, iż w każdej chwili możemy użyć zapasowego akumulatora którego wymiana jest szybka i intuicyjna. Wystarczy odkręcić uszczelniany kapsel z tyłu lampki i wyjąć akumulator - zajmuje to dosłownie kilka sekund.

Poza wszystkimi innymi opcjami interesujący jest tryb 10% mocy. W nim, zdaniem producenta lampa świeci aż 41 godzin, dając przy tym na tyle dużo światła, iż bezpiecznie możemy przejechać nawet przez ciemny las. Oczywiście - nie jest wtedy wybitnie jasno i trzeba zachować dużą czujność, jednak dalej to prawie dwie doby działającego źródła światła! Świetna sprawa jeśli myślimy o wyprawie rowerowej, gdzie wiemy, że wystąpi problem z ładowaniem akumulatorów.

Nie mamy żadnych zastrzeżeń do wodo i kurzoodporności lampy Mactronica. Zarówno zabezpieczenie baterii jak i portu micro USC jest solidne i spełnia swoje zadanie. Nie mieliśmy problemów z przedostającą się do środka wodą.

Mocowanie lampy do kierownicy jest proste ale efeketywne. Nie wymaga użycia narzędzi, a dzięki załączonym gumowym podkładkom - adapterom pasuje nawet do tradycyjnych kierownic rowerów miejskich. Jest bardzo stabilne. Istnieje możliwość obracania lampy na mocowaniu jednak jego użyteczność w normalnej eksploatacji jest dość znikoma.

Mactronic Noise XTR 03 to bez wątpienia ciekawa propozycja lampy rowerowej do różnych zastosowań. Przy cenie 299 zł na uwagę zasługują dobre właściwości świetlne i wyróżniający się czas świecenia, który przyda się zarówno podczas wyprawy, jak i na codzień, nie zmuszając nas do ładowania lampy po każdej jeździe.

 

Mactronic Lampa Przód XTR 03 540 lmn
  • Cena: 299.00 zł
  • Źródło światła: LED Cree™ XM-L2 LED
  • Źródło zasilania: Li-ion battery 3,7 V; 3400 mAh
  • Czas świecenia: 100 % - 5 h 30 min, 50 % - 8 h 30 min, 10 % - 41 h, migający 3Hz - 30 h, BOOST 750 lm - 30 sec
  • Tryby pracy: 100%, 50%, 10%, mrugający, Boost 30s

 

Strona producenta: www.mactronic.pl

Fot. Dawid Kaleta