Po kiepskich nawierzchniach
Najwyższym modelem proponowanych rowerów szosowych jest Roubaix SL4. Model ten wpisuje się w dość popularny ostatnimi czasy trend "Endurance" i przygotowany jest do użytku na zniszczonych lub brukowanych nawierzchniach szosowych. W swojej koncepcji jest podobny do takich rowerów jak Trek Domane czy też BMC Granfondo GF01.
Wielkość taperowanej główki sterowej ramy jest uzależniona od rozmiaru pozostałych rur i wynosi od 1-1/8″ do 1-1/4″ i 1-3/8″ (w większych rozmiarów ram). Zabiegi te miały na celu zwiększenie zwrotności roweru (o 20%) oraz zmniejszenie masy całości (o 30g). Oprócz indywidualnego dopasowania główki sterowej pozostałe wielkości rur także są uzależnione od całkowitego rozmiaru projektowanej ramy. Ciekawym rozwiązaniem charakteryzuje się także sztyca podsiodłowa COBL GOBL-R, która jest jednym z newralgicznych elementów decydujących o komforcie jazdy.
Zaraz pod jarzemkiem znajduje się specjalna wstawka, z grubsza przypominająca elastomer, która ma na celu zmniejszenie poziomu wibracji. Podobną sztycę znajdziemy w modelach S-Works i Pro. Wszystkie z nich mają także wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Na test nowego modelu wspornika siodła zdecydował się sam Tom Boonen, który w tym roku wygrał m.in. Paryż-Roubaix. Początkowo Belg był sceptycznie nastawiony do nowej koncepcji Speca, ale po testowej jeździe zdecydował o zamontowaniu sztycy w rowerze, na którym wygrał tegoroczne zmagania na francuskich brukach. Zdecydowano się także na przeprojektowanie wstawek Zertz w tylnym widelcu, co miało na celu podwyższenie sztywności bocznej przy jednoczesnym podwyższeniu poziomu tłumienia wibracji.
Inżynierom ze Speca udało się dowieść, że nowe rozwiązania technologiczne zastosowane w sztycy pozwalają na zmniejszenie wibracji przechodzących na rowerzystę w stopniu od 10 do 20%, w zależności od aktualnej kadencji pedałowania. Co ciekawe, nowa konstrukcja wspornika siodła pozwala także na zwiększenie ciśnienia w oponach, ponieważ nie wpływa na pozycję zajmowaną przez kolarza - pozostaje on na swoim miejscu. Dzięki temu zmniejszone będzie ryzyko uszkodzenia obręczy lub też przebicia opony.
Waga sztycy ma wynieść 200g, a koszt ok. $200 (ok. 620zł). Dodatkowo COBL GOBL-R będzie posiadała limit wagi użytkownika - 108kg. Do wspornika będą dołączane adapetry umożliwiające montaż w okrągłych oraz owalnych rurach podsiodłowych.
Roubaix SL4 Pro Compact zostanie wyposażony w napęd Shimano Dura-Ace 11. Model Roubaix SL4 Expert Compact będzie posiadał grupę Ultegra Di2.
Dodatkowo w jesieni ma pojawić się w sprzedaży The Roubaix SL4 Disc Expert. Rower będzie wyposażony w mechaniczne hamulce tarczowe, ale rama będzie przygotowana do montażu wersji hydraulicznych. Jej konstrukcja została dostosowana wyłącznie do instalacji tarczówek - tylny rozstaw wynosi 135mm.
Na przełaj
W ofercie Speca na zbliżający się sezon przełajowy znajdziemy m.in. model Crux Carbon Disc, który także wyposażony jest w hamulce tarczowe. Łącznie w ofercie Speca znajdą się dwie karbonowe ramy przełajowe oraz jedna aluminiowa. Każda z nich będzie umożliwiała montaż tarczówek lub standardowych cantileverów. Najwyższy S-Works został określony jako "Tarmac na błoto". Rama zostanie wyposażony w monolityczną obudowę środka suportu i rur łańcuchowych, taperowaną główkę sterową i karbonowy widelec, wewnętrzne prowadzenie pancerzy oraz tylny widelec z rurami o trójkątnym przekroju.
Crux Expert Carbon Disc został oparty na ramie FACT 10r oraz osprzęcie Ultegra Di2. Koła to DT Swiss Axis, a komponenty kokpitu to części Specializeda.
Karbonowa rama S-Works jest lżejsza i waży 990g w rozmiarze 56cm (włączając malowanie oraz adaptery do montażu hamulców tarczowych oraz canti). Redukcja masy została osiągnięta dzięki dopasowaniu rozmiaru każdej rury we wszystkich rozmiarach, a także technologii wyspecjalizowanego moldingu przejętej z Tarmaca. Rury tylnego widelca różnią się nieco w zależności od wybranej wersji hamulców, ale obydwie są szerokie w celu zwiększenia stabilności bocznej ramy. W przypadku tarczówek rury są szersze na środku w celu sprostania zwiększonym obciążeniom, natomiast w canti są spłaszczone w celu uniknięcia ich skręcania się w trakcie hamowania. Górna rura głównego trójkąta ma wklęsłą część nazwaną "The Love Handle", dzięki czemu poruszanie się z rowerem na barkach w trakcie jazdy przełajowej nie będzie stanowiło problemu. Wewnętrzne prowadzenie pancerzy zostało wyposażone w dodatkowe wstawki zabezpieczające, dzięki którym możliwe jest sprawne mycie roweru bez obaw o zanieczyszczenie mechanizmu.
Coś dla pań
W ofercie Speca znajdziemy także specjalny model roweru szosowego pomyślany z myślą o kobiecej budowie i preferencjach. Ruby S-Works Di2 Compact został oparty na węglowej ramie FACT 11r. Zastosowana konstrukcja została oparta na koncepcji potrójnej budowy monolitycznej. Użyto w niej jednokierunkowych włókien, które spotykają się w miejscach łączenia się rur. Ma to zapewniać większą wytrzymałość podczas jazdy po nierównościach, do których Ruby został stworzony.
Na co dzień
Model 700c Crosstrail to rower oparty na aluminiowej ramie A1 lub M4. Został wyposażony w powiększoną główkę sterową, która jest wizualnie estetycznie zintegrowana z koroną widelca. W modelu M4 zastosowano wewnętrzne prowadzenie pancerzy. W rowerach zamontowano grupę napędu 2×10 SRAM WiFli, dzięki czemu rower staje się czymś więcej niż tylko sprzętem do codziennej jazdy w każdym terenie.
Sirrus to prostszy model, który został zaprojektowany z myślą o wygodnym i szybkim przemieszczaniu się. Widelec został wyposażony w stawki Zertz, zastosowano także wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Rama została dostosowana do opon o maksymalnej szerokości 35c. Odświeżono nieco geometrię roweru, która teraz jest bardziej nastawiona na jazdę sportową, mimo wszystko nadal posiada prostą kierownicę i napęd SRAM 2x10.
Fot.: Specialized
Dystrybutor: www.specialized.cz