Nowy TCR Advanced SL schudł sporo, bo aż 144g w stosunku do ubiegłorocznego modelu, a to oznacza, że rama ta w rozmiarze M ważyć będzie od teraz zaledwie 820g i to ze zintegrowaną sztycą podsiodłową. To z pewnością imponujący wynik, który możliwy był do osiągnięcia dzięki nowszym materiałom oraz ulepszonym technikom produkcji.
Po pierwsze zastosowano nowy materiał - sztywniejsze włókna Toray T800 oraz żywicę z karbonowymi nanorurkami. Pojawiła się przy tym nowa technologia, która umożliwia zastosowanie mniejszej ilości włókien do wykonania przedniego trójkąta. Zmieniono także sposób łączenia rur, który teraz potrzebować będzie mniejszej ilości materiału, a ponadto poprawkom uległ kształt tylnego widelca. Kolejne zmiany to zastosowane stery OverDrive 2 oraz mniejsza ilość aluminium - w suporcie i hakach, którą zastąpiono karbonem.
Obniżenie masy o ponad 140g odbyło się jednak bez efektów ubocznych - producent obiecuje, że dzięki tym szerokim modyfikacjom, nie tylko nie spadła, ale także zwiększyła się sztywność boczna o 30%, z kolei o 14% powiększyła się odporność na uderzenia.
TCR Advanced, sporo tańszy, ale technologicznie dość zbliżony do wersji SL model, również nie ustrzegł się zmian. Dzięki nowym technologiom produkcji rama schudła o 60g i teraz ważyć będzie 908g (choć nie wiadomo dla jakiego rozmiaru). Ponadto, podobnie jak w droższym modelu, tak i tutaj zastosowano nowe, powiększone stery OverDrive 2, które dzięki średnicy widelca 1.25" - 1.5" są podobno o 30% sztywniejszym rozwiązaniem od poprzedniego OverDrive HT (1.125 - 1.5"). OverDrive 2 wymusza niestety zastosowanie mostków o nowej średnicy mocowania, ale m.in. Ritchey produkuje takowe, a Giant zaprezentuje swoje własne. Zarówno TCR Advanced, jak i wersja SL otrzymają mocowany do rury łańcuchowej, zintegrowany i bezprzewodowy sensor RideSense, który przekazywać będzie do komputerka dane dotyczące prędkości oraz kadencji - podobne rozwiązanie kojarzymy z obecnej serii Madone od Treka i wygląda na to, że podobne rozwiązania pojawiać się będą u kolejnych producentów.
Do oferty dołączy także nowy model z serii TCR - będzie to TCR Composite, którego zadaniem jest wypełnić lukę pomiędzy droższymi karbonowymi modelami, a tańszymi aluminiowymi. Rama ta wyposażona będzie w starszą wersję sterów OverDrive, a do jej wykonania posłużą sprawdzone włókna T-600 od firmy Toray. Powstająca w technologii monocoque rama ważyć ma około 1070g, z kolei widelec odznaczać ma się masą 499g. Producent obiecuje przy tym przystępną cenę.
Bardziej turystyczna seria rowerów - Defy w tym roku mocno zaskakuje. Głównie za sprawą całkowicie nowego modelu - Defy Advanced SL, który co z pewnością może dziwić, będzie lżejszy o topowego TCR Advanced SL. Rama ze zintegrowaną sztycą ISP ważyć będzie jedynie 799g i zapewniać ma przy tym więcej komfortu i stabilności podczas jazdy, w porównaniu do rowerów z serii TCR. Także bardziej komfortowa geometria będzie sprzyjać jeździe na dłuższych dystansach i nierównych drogach.
Defy Advanced schudnie natomiast o 166g w stosunku o tegorocznego modelu, co oznacza, że ta karbonowa rama ważyć będzie jedynie 894g. Masa widelca, kompatybilnego z systemem OverDrive 2 to 356g. Pojawi się także Defy Composite o masie 1090g z widelcem ważącym 399g. Giant Avail będzie z kolei damską wersją Defy, korzystającą z tych samych dobrodziejstw technologicznych, za wyjątkiem sztycy ISP. Nie zabraknie także aluminiowych wersji rowerów Defy i Avail.
Info: www.giant-bicycles.com
Dystrybutor: www.giant-bicycles.com/pl-pl