Na targach Sea Otter w Monterey został zaprezentowany produkt, który jest w stanie doprowadzić do takiego samego przewrotu, jaki nastąpił w przypadku wprowadzenia przerzutek jako mechanizmu służącego do zmiany biegów.
A-GE jest podrasowaną wersją systemu Rot 5, wynalezionego przez Christopha Muthersa, a zaprezentowanego na targach Eurobike w 2006 roku. Pomimo że oryginalny system nigdy nie wystartował na rynku jako produkt seryjny, Acros wypróbował go w teamie R&D, udoskonalając produkt przy użyciu własnej technologii.
Każda z manetek systemu składa się z dźwigni uruchamianej jednym dotknięciem kciuka. Zmienia ona biegi na wyższe lub niższe, w zależności od tego, jak użytkownik przyciska kciukiem manetkę, od góry, czy od dołu. Dwa uszczelnione przewody hydrauliczne biegną od cylindra głównego w każdej manetce do cylinderka roboczego w odpowiadającej jej przerzutce AG-E, transportując olej mineralny, który uaktywnia ją, by przesunęła łańcuch w odpowiednim kierunku o pożądaną liczbę kliknięć.
Dźwignia zmienia maksymalnie do trzech zębatek przy jednym naciśnięciu, a system będzie pasował do kaset 8-, 9- i 10-rzędowych.
Acros deklaruje, że AG-E wykazuje o wiele mniejsze tarcie, niż tradycyjne układy mechaniczne, które zawierają stalowe przewody i „przeciwdziałające” im pancerze. Podobne zestawienie wymusza usztywnienie sprężyn powrotnych w przerzutkach. Ponieważ cały mechanizm jest uszczelniony i nie stosuje cięgien, nie powinien wymagać wielu częstych regulacji – do momentu, kiedy powietrze nie dostanie się do układu. Z tego też powodu, jak to bywa w większości hamulców hydraulicznych, przypuszczalnie nie będzie to system szczególnie łatwy do serwisowania przez użytkowników.
Cały 248-częściowy system będzie ważył podobno 175 gramów mniej niż popularny system mechaniczny Shimano XTR i o 175 gramów mniej niż XX SRAM. Powodem tego jest brak stalowych linek i wzmacnianych stalą przewodów. O tyle, o ile AG-E może uszczuplić wagę roweru, na którym będzie zamontowany, o tyle może również uszczuplić portfel kolarza – będzie on dostępny od połowy maja w niebagatelnej cenie 1,599 euro.
Info: https://www.acros.de/