Acros AG-E

Nowy system hydraulicznej zmiany przelożen do rowerów MTB

Drukuj

Był taki czas, kiedy hydrauliczne hamulce do rowerów górskich były uznawane za najwyższej jakości sprzęt dla nielicznych szczęściarzy. Teraz stanowią podstawowe wyposażenie praktycznie wszystkich rowerów ze średniej półki.

Na targach Sea Otter w Monterey został zaprezentowany produkt, który jest w stanie doprowadzić do takiego samego przewrotu, jaki nastąpił w przypadku wprowadzenia przerzutek jako mechanizmu służącego do zmiany biegów. 

A-GE jest podrasowaną wersją systemu Rot 5, wynalezionego przez Christopha Muthersa, a zaprezentowanego na targach Eurobike w 2006 roku. Pomimo że oryginalny system nigdy nie wystartował na rynku jako produkt seryjny, Acros wypróbował go w teamie R&D, udoskonalając produkt przy użyciu własnej technologii.

 


Każda z manetek systemu składa się z dźwigni uruchamianej jednym dotknięciem kciuka. Zmienia ona biegi na wyższe lub niższe, w zależności od tego, jak użytkownik przyciska kciukiem manetkę, od góry, czy od dołu. Dwa uszczelnione przewody hydrauliczne biegną od cylindra głównego w każdej manetce do cylinderka roboczego w odpowiadającej jej przerzutce AG-E, transportując olej mineralny, który uaktywnia ją, by przesunęła łańcuch w odpowiednim kierunku o pożądaną liczbę kliknięć.

Dźwignia zmienia maksymalnie do trzech zębatek przy jednym naciśnięciu, a system będzie pasował do kaset 8-, 9- i 10-rzędowych.

 

 


Acros deklaruje, że AG-E wykazuje o wiele mniejsze tarcie, niż tradycyjne układy mechaniczne, które zawierają stalowe przewody i „przeciwdziałające” im pancerze. Podobne zestawienie wymusza usztywnienie sprężyn powrotnych w przerzutkach. Ponieważ cały mechanizm jest uszczelniony i nie stosuje cięgien, nie powinien wymagać wielu częstych regulacji – do momentu, kiedy powietrze nie dostanie się do układu. Z tego też powodu, jak to bywa w większości hamulców hydraulicznych, przypuszczalnie nie będzie to system szczególnie łatwy do serwisowania przez użytkowników.

Cały 248-częściowy system będzie ważył podobno 175 gramów mniej niż popularny system mechaniczny Shimano XTR i o 175 gramów mniej niż XX SRAM. Powodem tego jest brak stalowych linek i wzmacnianych stalą przewodów. O tyle, o ile AG-E może uszczuplić wagę roweru, na którym będzie zamontowany, o tyle może również uszczuplić portfel kolarza – będzie on dostępny od połowy maja w niebagatelnej cenie 1,599 euro.

Info: https://www.acros.de/