Zacznijmy od w pełni zawieszonej serii Dakar, gdzie w najwyższym modelu XCR Team znajdujemy w tylnym trójkącie ramy asymetryczne widełki, zaś z przodu zróżnicowane średnice misek w główce ramy mające na celu zapewnienie większej sztywności i lepsze prowadzenie roweru. Szlachetny Sram XX zastąpiony został pełną, najwyższą grupą Shimano XTR, który również będzie miał 2 tarcze z przodu i 10-rzędową kasetę. Całość będzie kręcić się nie na kołach Mavica jak w tym sezonie, lecz na American Classic.
Kolejny model od góry Dakar XCR PRO różnić się będzie od swojego kolegi niższą grupą osprzętu i poszczególnymi elementami jak amortyzator i koła, jednak także znajdziemy w nim nowinki technologiczne jak asymetryczne widełki oraz główka ramy o średnicy 1 1/8” – 1,5”. Geometrią nie różnią się wcale, jedynie technika wewnętrznego wygładzania rur ma istotne znaczenie. Oba modele mają także specjalnie do rozmiaru ramy dostosowaną sztywność i średnicę rur (SST – Size Specyfic Tubing).
Dakar XCR Race to już konstrukcja aluminiowa, o nieco innej geometrii, jednak posiada wspominane wcześniej asymetryczne widełki i główkę ramy.
Dakar XC, zdobywający nagrodę „Roweru roku”, ma inny typ zawieszenia (Mp2) od serii XCR (Mp3). W przyszłym roku będzie miał większą średnicę rury podsiodłowej, co powinno zapewnić większą sztywność. Tylny trójkąt ramy również będzie asymetryczny. W serii XC znajdziemy dwa modle na różnych grupach osprzętu. Będzie to Dakar XC Comp oraz Dakar XC Sport. Niektórych ucieszy z pewnością duża rozpiętość w rozmiarach ram, jakie oferują te dwa modele. 13” służyć będzie zapewne najmłodszym fanom kolarstwa, ale i osoby o większym wzroście znajdą coś dla siebie, gdyż największa rama ma aż 23”!!!
Nie 26” i nie 29”, czyli Dakar Sixfifty B Series
To ile to właściwie jest??? 27,5” to według Jamisa idealne połączenie zwrotności roweru na kołach 26” z komfortem jazdy i świetną trakcją 29”. Zaletą jest także mniejsza masa kół w stosunku do 29”. Przyszłoroczna rama Sixfifty została odchudzona o prawie 250g dzięki asymetrii tylnego trójkąta. Nowy system amortyzacji Mp4 przystosowany do większego soku tylnego amortyzatora gwarantuje bardziej linearną pracę. Materiał ram Sixfifty B1 i Sixfifty B2 to aluminium Kinesium. Dla większej sztywności i pewniejszego prowadzenia zwiększono średnicę tylnej osi koła z 10mm do 12mm.
Dakar XCT
W zasadzie jak Sixfifty, ale nie Sixfifty, bo na „normalnych” kołach 26”. System amortyzacji ten sam, czyli nowy Mp4, skok również ten sam, ale ramy Dakara XCT4, oraz XCT3 wykonane zostały z karbonu i konstruowane są zgodnie z technologią SSF. Jedynie nieco uboższe modele XCT2 wraz z XCT1 mają ramy z aluminium Kinesium.
DH
Wspomnieć by należało jeszcze, że Jamis nadal produkować będzie Dakara BAM, jednak w sprzedaży znajdzie się tylko sama rama, zatem cała reszta zależeć będzie tylko od upodobań i zasobności portfela przyszłego nabywcy.
Czysty transfer energii
Czyli uroki hardtaila. Taki jest właśnie model Dakota dXC Team. Najwyższa technologia produkcji carbonowych ram udoskonalona nową główką o zmiennej średnicy 1 1/8”-1,5”. Wygląd ramy pozostaje niezmienny, charakterystyczny dla Jamisa lekko wygięty trójkąt ramy i dodatkowy przegub przy rurze podsiodłowej to FEA Optimized Design widoczny także w Dakocie dXC Pro. W przeciwieństwie do Dakara dXC Team, topowy model hardtaila pozostanie na osprzęcie Sram XX, a wymienione zostaną tylko koła, oczywiście na American Classic.
Dakota dXC Race to już model na ramie z aluminium Kinesis Superlight 7005 trzykrotnie cieniowanej, gdzie górne widełki tylnego trójkąta ramy wykonane zostały z włókien węglowych. Mamy tutaj również ukłon w stronę płci pięknej, bowiem Jamis wypuścił również i na przyszły rok model Dakota dXC Race Femme przystosowany specjalnie do anatomii kobiecego ciała.
Wielkie koło…
Dwa modele Dakoty d29 Team i d29 Pro zbudowane na tej samej ramie, która charakteryzuje się dwoma różnymi rodzajami włókien węglowych użytymi w newralgicznych punktach dla zwiększenia sztywności i wytrzymałości przy jednoczesnym obniżeniu masy. Wszystko to pod magiczną nazwą Dyad Fiber Lay-Up. Oczywiście charakterystyczny łuk górnej rury również zostaje zachowany (FEA), jak i technologia SST dopasowująca parametry rur do wielkości ramy. Napęd obydwu modeli to Sram 2x10, w modelu Team będzie to XO, Pro będzie wyposażony w głównej mierze w 9.0.
Teraz pozostaje już chyba tylko czekać a przyszły rok…
Dystrybutor: www.bdc-bike.com