Jamis, w swojej nowej kolekcji, najbardziej jest dumny z zupełnie zmienionej Dakoty dXC - karbonowego sztywniaka, przeznaczonego pod najbardziej popularne 26-calowe koła. Producent obiecuje niezwykle wysoką sztywność ramy, która nie zmarnuje żadnego miliwata mocy kolarza, przy zachowaniu znakomitej trakcji - Dakota dXC będzie typową wyścigówką, która ma "razić od strzału startera, do samej mety, a potem także na podium". By było to możliwe Jamis musiał popchnąć karbonową technologię na szczyt jej możliwości i to uczynił. Nowa rama korzysta z mnóstwa technologicznych ciekawostek: zależnych od rozmiaru średnic poszczególnych rur, a także z technologii Near Net, która pozwala kontrolować wykończenie ramy w jej wnętrzu. Technologia ta opiera się na zastosowaniu w środku, działających pod dużym ciśnieniem, polistyrenowych form, które podczas wygrzewania ramy topią się i łatwo ją opuszczają, w efekcie wnętrze ramy jest gładkie, zbędny materiał zostaje usunięty, a włókna są znacznie lepiej rozproszone. Oznacza to wzrost ich wytrzymałości - podobno odporność na uderzenia, po części także dzięki zastosowaniu nowego spoiwa, wzrosła o około 40%. Karbonowa Dakota dXC dostępna będzie w dwóch odmianach - Team oraz Pro, przy czym z technologii Near Net korzysta jednak tylko ta pierwsza i powstaje ona także z włókien UHM. Obydwa modele wyposażono jednak w system BB30, a pod względem wizualnym znacznych różnic nie ma - uwagę zwracają charakterystyczne powyginane rury (dolna oraz górna) oraz wzmacniająca "podpórka", łącząca rurę górną z podsiodłową w okolicach zacisku sztycy. Pod względem wyposażenia różnice są już jednak większe - w lepszej wersji znajdziemy wspaniałego SRAM'a XX, włącznie z widelcem - RockShox SID XX oraz koła CrossMax SLR od Mavic'a. Tańszy Pro korzysta ze sprawdzonego Deore XT z korbami FSA Afterburner, widelca Fox 32FRL i niezawodnych kół Mavic Crossride.
Niezwykle interesująco prezentują się dwa nowe fulle All Mountain - Dakar SixFifty B1 oraz B2, wyposażone w opony o rozmiarze 650B, a więc 27.5". Chociaż standard 29" nie zakorzenił się definitywnie na rynku, Jamis próbuje spopularyzować kolejne rozwiązanie - zdaniem producenta konstrukcja oparta o koła 650B połączy zalety obu rozwiązań - niską masę i zwrotność 26" oraz zdolność pokonywania przeszkód 29 cali. Obydwie propozycje SixFifty bazować będą na aluminiowej konstrukcji, opartej o zawieszenie mp3 ze 130 mm skoku tylnego koła, zapewnionego przez amortyzatory RockShox. Widelce, identyczne w obu odmianach, dostarczone zostały przez White Brothers, natomiast opony to propozycja Kendy - model Nevegal. B1 oraz B2 różnią się głównie osprzętem oraz kołami, chociaż te będą korzystać z 20 mm osi w kole przednim w obu tych rowerach.
Zwolennicy bardziej konwencjonalnego rozwiązania w postaci 29-calówek, także znajdą coś dla siebie. W ofercie pojawiło się aż sześć takich modeli, a użyte w nich ramy powstały z trzech różnych materiałów: włókien węglowych, aluminium, a także stali. Królem kolekcji będzie z całą pewnością karbonowa Dakota D29, wyposażona w system suportu BB30, asymetryczne rury łańcuchowe oraz rury o różnych średnicach w zależności od rozmiaru - wiadomo, że z mniejszych rowerów korzystają lżejsze osoby, stąd masa ramy może być również mniejsza - jest to przemyślane rozwiązanie, wciąż rzadkie, ale coraz częściej spotykane na rynku. Kolejne 29'tki to dwie aluminiowe propozycje Exile, których ramy powstają z potrójnie cieniowanego aluminium Kinesis Superlight 6061 oraz dwa modele Dragon, zbudowane w oparciu o, niestety coraz rzadziej spotykane, stalowe rurki, wytworzone przez firmę Reynolds.
Ponadto drobne zmiany dotknęły inne modele - Dakar XAM, przeznaczony do All-Mountain, otrzymał wzmocniony tylny trójkąt, z hakami kompatybilnymi z systemem thru-axle. Kurację wzmacniającą, w postaci sztywniejszych rur łańcuchowych, otrzymał także Dakar XCT, z kolei downhill'owy Dakar BAM dostał nowy przedni trójkąt - górna rura jest teraz umiejscowiona niżej, a rura dolna została powiększona i wzmocniona dzięki zastosowaniu procesu hydroformowania.
Wśród propozycji przeznaczonych na szosę, wyróżnić należy modele Xenith SL oraz Team, których ramy powstają w zmieniony sposób - obecnie wykorzystywana będzie technologia Near Net, identyczna jak w przypadku Dakoty dXC, a ponadto użyte zostaną nowe żywice. Nowa wersja Xenith'a ma być bardziej wytrzymała i odporniejsza uderzenia, masa pozostanie jednak identyczna jak w tegorocznej wersji, z której możliwości korzystała drużyna Mróz Action Uniqa. Waga wersji SL robi wrażenie - rower złożony z kołami Zipp 404 oraz osprzętem Dura-Ace 7900 z karbonowymi korbami FSA, ważyć będzie niewiele ponad 6 kg!
Wszyscy zainteresowani nowymi rowerami powinni wiedzieć, że nowym dystrybutorem rowerów Jamis w Polsce została firma BDC-BIKE.
Info: www.jamisbikes.com
Dystrybutor: www.bdc-bike.com