Focus twierdzi, że Raven to rama klasy high-end, konkurent dla najlepszych karbonowych konstrukcji na świecie. Patrząc wyłącznie na techniczną specyfikację, trzeba stwierdzić, że Focus ma szanse powalczyć z tymi najlepszymi przynajmniej jak równy z równym. Niemiecki producent projektując Ravena chciał stworzyć ramę bardzo lekką, ale także super sztywną. Przystosowanie do widelców ze stożkowatymi rurami sterowymi, włókna hi-mod, mocno slopingowa geometria, a także kompatybilność z systemem suportu BB30 mają zagwarantować niespotykanie wysoką sztywność. Na szczęście firma zadbała chociaż o odrobinę komfortu i użytkownikom Raven'a zafundowała bardzo cienkie rury tylnego widelca, które dzięki technologii ECR mają się uginać i tym samym wygładzać jazdę - zastosowanie tak cienkich rurek możliwe było dzięki przeniesieniu mocowania hamulca post mount na rurę łańcuchową. Osoby szukające jeszcze większej dozy komfortu, z pewnością ucieszą się na fakt, że możliwe będzie zainstalowanie opon o szerokości nawet 2.4". Jeśli chodzi natomiast o wagę samej ramy to Focus się nią nie chwali, ale zastosowanie w pełni karbonowych haków i fakt, że najwyższy model Raven Extreme (złożony na grupie Sram XX, widelcu Rock Shox Sid XX, oraz kołach DT Swiss XRC 1350) ważyć ma imponujące 8.4 kg, pozwalają sądzić, że rama także do ciężkich nie należy. Trzeba także przyznać, że Raven potrafi oczarować wyglądem - prezentuje się nowocześnie, ale niezbyt krzykliwie, a wewnętrzne prowadzenie pancerzy także ujemnie na stronę wizualną nie wpłynęło.
Zmiany nie ominęły także pozostałych modeli Focusa. Super Bud otrzymał nowe hydroformowane aluminiowe rury o przemodelowanych kształtach, a także stożkowatą rurę przednią, przystosowaną pod takie właśnie widelce (1 i 1/8" na górze oraz 1 i 1/2" w dolnej części). Ponadto łożyska w zawieszeniu mają być teraz łatwiej dostępne, co ułatwi ich obsługę.
Nowy Thunder, a więc rower klasy All-Mountain, budowany będzie na zupełnie nowej ramie. Zastosowano tu jednoosiową konstrukcję Knuckle Box, która zapewni 140 mm ugięcia tylnego zawieszenia, mającego lekko progresywną charakterystykę i jak informuje Focus, osiągnięte perfekcyjne tłumienie ma się odbywać przy niskim ciśnieniu dampera, co z kolei przedłużać ma jego żywotność. System Knuckle Box wyróżnia się niezwykle wysoką sztywnością boczną i niewrażliwością na boczny wiatr, a zastosowany system EABS (taki jak w Super Bud) ma ułatwiać obsługę i konserwację łożysk. Nie zapomniano także o stożkowatej rurze sterowej amortyzatora, Thunder również będzie jej używał.
Na takiej samej konstrukcji zawieszenia (KnuckleBox) jak Thunder, bazuje seria rowerów Project, które przypisano do kategorii All-Mountain/Enduro - zwiększył się jedynie skok tylnego zawieszenia - do 150 mm, z kolei geometria ramy została dostosowana do widelców o 160 mm skoku. Konstrukcja ramy została także dostosowana do korb HammerSchmidt, skorzystano również ze stożkowatych rur w amortyzatorach oraz ułatwiającego konserwację łożysk zawieszenia, systemu EABS.
Drobną modyfikację przeszedł również inny full - model First, w którym zmieniono tylny trójkąt z aluminiowego na karbonowy. Ceny wszystkich przyszłorocznych modeli nie są jeszcze znane.
Info: www.focus-bikes.com
Dystrybutor: www.focus-bikes.pl