Parlee Cycles

Wyjątkowe ramy z USA

W dzisiejszych czasach, kiedy większość produktów rowerowych jest tworzona w wielkich, bezdusznych fabrykach na dalekim wschodzie dalej istnieją firmy, które uprawiają "rowerową sztukę".

Jedną z nich jest amerykańska manufaktura Parlee Cycles, która tworzy, uznawane za jedne z najlepszych, karbonowe ramy do rowerów szosowych.

Zacznijmy od początku. Założyciel firmy - Bob Parlee, zaczynał, co ciekawe, od przemysłu narciarskiego, po pewnym czasie przerzucił się na biznes żeglarski, gdzie tworzył drewniane łodzie, jednocześnie eksperymentując z kompozytami. Wyniesione z tego biznesu doświadczenia zaprocentowały, obecnie wśród karbonowych ram szosowych to właśnie produkty Parlee oceniane są jako jedne z najlepszych. Co jednak sprawia, że rowery Parlee uzyskują tak dobre noty? W skrócie można powiedzieć, że jakość.

Bob Parlee potrafi stworzyć ramy, które będą równie sztywne i agresywne w prowadzeniu jak nasztywniejsze obecnie dostępne karbonowe konstrukcje, jednocześnie będąc bardzo komfortowymi podczas pokonywania długich dystansów. Takie połączenie tych właściwości jest bardzo trudne do zrealizowania i niewiele producentów może sobie z tym poradzić. Jednak w kategorii ram kompozytowych to właśnie małe manufaktury prowadzą, a nie konkurenci-giganci. W rzeczywistości w małych zakładach można szybciej przeprowadzać testy, szybciej wyciągać z nich wnioski i szybciej wprowadzać produkty do sprzedaży. To daje ogromną przewagę nad firmami zatrudniającymi tysiące inżynierów, co udanie wykorzystuje Parlee Cycles.

Do świetnej jakości jazdy można jeszcze dodać jakość wykonania i obowiązujące standardy tworzenia ram w fabryce znajdującej się w Peabody, w stanie Massachusetts w USA. W wielkim koszu na odpadki lądują nieraz niemal gotowe produkty, które nie spełniły wymaganych standardów, u innych producentów ramy te bez problemu przeszłyby kontrolę jakości.

Gama produktów dzieli się na 6 modeli: Z1, Z2, Z3, Z4, Z1 Pista oraz TT.

Z1 to model topowy (Z1 Pista to odmiana przeznaczona na tor), ale proces łączenia i użyte rurki są identyczne jak w modelach Z2 oraz Z3. Jedyne różnice pomiędzy Z1 i tańszym Z2 to tylny widelec, w wersji Z1 wykonany jest z dwóch oddzielnych części połączonych mostkiem, którego włókna są ręcznie układane. Z2 ma z kolei tylny trójkąt wykonany z jednej części karbonu. Podobno ta zmiana powoduje, że w modelu Z1 odczuwane wibracje są jeszcze mniejsze. Te dwie ramy dostępne są w geometrii klasycznej lub z lekkim slopingiem (opadającą górną rurą).

Rama Z3 w budowie jest identyczna jak Z2, wyróżnia się jednak w pełni kompaktową geometrią.

(czytaj dalej)