SCOTT Plasma - nowy bolid do jazdy na czas

Poznajcie rower, na którym zawodnicy teamu DSM walczą o każdą sekundę!

Drukuj
Scott Plasma TT Scott

Prędkość, prędkość i jeszcze raz prędkość. To jedno słowo najlepiej opisuje rower do jazdy na czas. Inżynierowie SCOTT, budując nowy bolid TT mieli jeden prosty cel - stworzyć najszybszy rower w historii firmy. Poznajcie nową Plasmę!

Jeszcze zanim projektanci usiedli do deski kreślarskiej, spotkali się z grupą atletów, w tym z zawodnikami WorldTourowego Teamu DSM, żeby zrozumieć, jakie są ich oczekiwania względem roweru do jazdy na czas. W ten sposób określono 5 wytycznych, będących fundamentem prac nad nowym rowerem:

  •  Najniższy możliwy opór aerodynamiczny przy prędkości 55 km/h
  •  Większa stabilność przy dużej prędkości
  •  Maksymalny możliwy zakres regulacji tak, aby móc idealnie dopasować rower do każdego zawodnika
  •  Pełna integracja
  •  Hamulce tarczowe
 

 

Najniższy opór aero

Ktoś mógłby zapytać dlaczego skupiać się właśnie na prędkości oscylującej w granicach 55 km/h? Wystarczy spojrzeć na średnie prędkości uzyskiwane przez najlepszych podczas etapów jazdy na czas na największych wyścigach i mamy odpowiedź.

Dzięki komputerowemu modelowaniu z wykorzystaniem Computational Fluid Dynamics gdzie dokonywano zmian w profilu każdej rury oraz ich połączeń ze sobą, zespół projektowy wybrał kilka potencjalnych projektów do dalszego etapu. Zbudowano modele, które trafiły na testy do tunelu aerodynamicznego, gdzie zespół był w stanie zmierzyć rzeczywisty opór aerodynamiczny każdej z opcji.

 

 

Projektując rower modułowo, zespół wraz z ekspertami od aerodynamiki Drag2Zero był w stanie przetestować różne konstrukcje główki ramy, dolnej rury, rury podsiodłowej, tylnych widełek i połączeń między nimi. Choć czasochłonny, proces analizy wpływu każdego z elementów ramy z osobna umożliwiał porównanie każdego projekt nie tylko z pozostałymi, ale również z poprzednią Plasmą oraz rowerami konkurencji.

Testując rower w tunelu zespół doszedł również do kilku ciekawych spostrzeżeń. Przykładowo odkryto, że dzięki zastosowaniu krótszej rury podsiodłowej "zestaw" kolarz-rower oszczędzał 2 waty w stosunku do wersji z dłuższą podsiodłówką, która bez kolarza była szybsza. 

 

Większa stabilność

Skrócono offset widelca, zwiększając trail o 5,2 mm, aby uzyskać bardziej stabilną jazdę. Zabieg ten sam w sobie nie przynosi rezultatów w tunelu aerodynamicznym, ale bardziej stabilny rower spowoduje, że zawodnik dłużej będzie w stanie utrzymać swoją idealną pozycję czasową i w rezultacie generować mniejszy opór i uzyskać lepszy czas. 

 

Pełna integracja

Aby zminimalizować opór, inżynierowie SCOTT stworzyli opatentowaną konstrukcję otworów w rurze sterowej, umożliwiającą prowadzenie kabli "na wprost", bez konieczności pozostawiania miejsca w główce ramy na kable biegnące wokół sterówki. Dzięki temu możliwe było zastosowanie mniejszego górnego łożyska i w rezultacie uzyskano węższą główkę ramy niż było to wcześniej możliwe. Rozwiązanie to ma również umożliwiać łatwy demontaż widelca i kokpitu, choćby podczas podróży z rowerem.

 

 

 

Optymalne dopasowanie

Nawet najszybszy sprzęt, ale nie dopasowany idealnie pod konkretnego zawodnika, nie pozwoli na wykorzystanie pełni jego potencjału, stąd duży nacisk położono na aspekt ergonomii i szerokiego zakresu customizacji roweru.

Tworząc nowy kokpit dla Plasmy, zespół analizował dane uzyskane z fitiingu zarówno męskiego jak i żeńskiego zespołu DSM. Biorąc pod uwagę pomiary każdego zawodnika, określono jaki zakres dopasowania jest niezbędny i stworzono komponent z wymiennymi elementami, dający możliwość regulacji w kilku płaszczyznach co umożliwia uzyskanie optymalnej pozycji każdemu kolarzowi, niezależnie od jego budowy anatomicznej.

 

 

 

Możliwość regulacji wbudowana w Plasmę RC TT nie tylko pomaga kolarzowi znaleźć idealną pozycję ramion osłaniającą ciało przed wiatrem i być tak aerodynamicznym, jak to tylko możliwe na rowerze, ale ma również kluczowe znaczenie w ustawieniu zawodnika w fizjologicznie efektywnej pozycji umożlwiającej generowanie maksymalnej mocy nie ograniczającej jednocześnie swobodnego oddychania.

Syncros Creston iC TT, pod tak nazywa się kokpit zastosowany w Plasmie, według zapewnień Scotta oferuje największe możliwości dopasowaniu na rynku, m.in:

  •  Mostek dostępny w trzech różnych rozmiarach: 85, 105 i 125 mm dla idealnego dopasowania
  •  Wysokość masztu regulowana w zakresie od 0 do 145 mm, aby zapewnić elastyczność miednicy i bioder
  •  Regulacja kąta pionowego przedłużek od poziomu (0°) do 15°
  •  Regulowany kąt uchwytu w zakresie 13-53° dla optymalnej pozycji dłoni
  •  Regulowane położenie podłokietników w celu utrzymania idealnej, ergonomicznej postawy
  •  Regulacja długości od 0-30 mm dla różnych długości ramion i pozycji
  •  Boczna regulacja przedłużek do 5° w celu dostosowania do odległości dłoni
 
 

 

Lżejszy i szybszy niż kiedykolwiek

Nowa Plasma TT charakteryzuje się 12% redukcją masy bez poświęcania sztywności lub aerodynamiki w porównaniu do swojego poprzednika. Zespół przeprowadził też ciekawy test porównawczy nowej i starej generacji w warunkach terenowych. Ten sam zawodnik uzyskał na nowej Plasmie wynik o 33 sekundy lepszy niż na jej poprzedniku   na 40-kilometrowej próbie ITT.

 

 

 

Jeśli chcecie zobaczyć, jak składany od zera jest rower Romaina Bardeta koniecznie obejrzyjcie ten film:

 

Dostępne rozmiary i cena

Rama, kompatybilna tylko z elektronicznym napędem i posiadajaca prześwit na oponami nawet o szerokości 30mm, dostępna jest w trzech rozmiarach: S(50cm), M(54cm) i L(58cm). Kompletny frameset, zawierający kokpit Syncros Creston iC TT i sztycę Syncros Duncan SL Aero wyceniono na 7.999 EUR.

 

Więcej informacji o nowym rowerze na stronie producenta.