Zawieszenie Öhlins do XC? Wszystko wskazuje na to, że tak!

Sprawdź przecieki na temat pojawienia się amortyzatorów firmy Öhlins do rowerów XC.

Drukuj
Maxime Schmid / BMC MTB Team

Öhlins jest szwedzkim producentem wysokiej klasy amortyzatorów, który w branży rowerowej traktowany jest jako marka premium przewyższająca ,,standardowe” produkty RS czy Fox… Jak dotąd Öhlins ma w ofercie produkty od kategorii trail do DH, choć wkrótce może się to zmienić.

Ostatnio w sieci pojawiły się zdjęcia z prezentacji drużyny kolarskiej BMC MTB Racing ścigającej się w zawodach XCO, na których poza zawodnikami mogliśmy zobaczyć ich rower na sezon 2023. Jest to oczywiście nowy BMC Fourstroke w topowej wersji, jednak uwagę zwraca w nim mały szczegół. Mianowicie są tam amortyzatory Öhlins’a, których nie ma w regularnej ofercie tej marki. Szwedzki producent słynie z wysokiej klasy zawieszenia do rowerów o bardziej grawitacyjnym charakterze i wygląda na to, że po raz pierwszy w historii skieruje swoją uwagę również na segment rowerów z mniejszym skokiem. Pewnie za sprawą coraz bardziej wymagających tras, a co za tym idzie potrzeby posiadania przez zawodników jeszcze lepszego sprzętu, Öhlins widzi biznesowy potencjał w segmentach XCO i Down-Country, które niegdyś skoncentrowane były praktycznie tylko na zbijaniu masy. 

 

 

Amortyzacja Öhlins do XC

Wiemy oczywiście bardzo niewiele, ale spoglądając na przedni widelec widać kilka podstawowych faktów. Golenie górne zapewne mają 34 mm średnicy, a korona wydaje się być karbonowa, bowiem nie ma w niej otworu charakterystycznego dla koron wykonanych z aluminium. Najciekawszy jest jednak brak manetki blokady skoku, który może oznaczać dwie rzeczy. Po pierwsze może być tam system elektronicznego sterowania lub jakiś inny mechaniczny/hydrauliczny patent. Albo jest to produkt w fazie bardzo głębokiego prototypu, który został założony do rowerów na potrzeby sesji zdjęciowej i na razie nie jest gotowy do jazdy. Mając jednak na uwadze, że kolarze zawodowi lada chwila zaczną sezon raczej kierowali byśmy się w stronę stwierdzenia, że jest tam jakieś sterowanie zdalne… kto wie?  Wizualnie nowy amortyzator do XC przypomina model Öhlins RFX34 M.2 o skoku 120-130 mm, można się więc spodziewać, że nowy produkt będzie miał z nim pewne wspólne cechy. 

 

Tylny amortyzator również nie ma na zdjęciu żadnego sterowania z poziomu manetki, więc tu mamy podobną historię, jaka tyczy się amortyzatora przedniego. Wszystko pozostaje nadal w sferze domysłów. Wizualnie są w nim podobieństwa do modelu Öhlins TTX1 Air, który w tym wypadku na pewno ma zmniejszoną komorą powietrzną. Nie snujemy więcej przypuszczeń, ale sami z ciekawością czekamy na rozwój tych produktów i oficjalne komunikaty szwedzkiego producenta w tej sprawie. Być może już wkrótce amatorzy jazdy XC/Maraton będą mogli poczuć legendarną w światkach trail/enduro/DH jakość działania…

 

Strona producenta: www.ohlins.com