Spis treści:
Cannondale jest marką słynącą z tworzenia rowerów innowacyjnych i niepowtarzalnych, a znakiem rozpoznawczym jednośladów z ,,C” na główce są patenty, których nie znajdziecie u żadnego innego producenta. Nie inaczej jest w segmencie gravel, w którym ich flagowy, karbonowy Cannondale Topstone ma w ramie system amortyzacji Kingpin. Jeszcze bardziej ,,niestandardowym” rowerem są węglowe wersje Topstone’a z amortyzatorem przednim Lefty Oliver (charakterystyczny widelec, który ma tylko jedną goleń), które można śmiało nazywać gravelami full suspension. To wszystko sprawia, że model Topstone jest jednym z bardziej interesujących i oryginalnych graveli na rynku.
O nowym, karbonowym modelu Cannondale Topstone pisaliśmy obszernie w osobnym artykule - NOWY GRAVEL Z AMORTYZACJĄ: CANNONDALE TOPSTONE (2022). Natomiast tym razem prezentujemy Wam jego tańszą i znacznie bardziej okrojoną, aluminiową wersję, która właśnie miała swoją premierę. Cannondale pozbawił ją systemu Kingpin, tym samym uprościł jego konstrukcję i sprawił, że jest to rower znacznie tańszy i… już nie tak niepowtarzalny, choć z pewnością mający w sobie DNA modelu opartego o kompozyt węglowy.
Topstone Alloy: prosty i uniwersalny gravel
Aluminiowy gravel Cannondale’a pozycjonowany jest jako rower uniwersalny i ,,do wszystkiego”. Sprawdzi się na szutrach, wyprawach, jako sprzęt na dojazdy do pracy, czy nawet maszyna do rekreacyjnego kręcenia kilometrów na szosie. Zaletą tego modelu jest prostota konstrukcji, czyli brak zastosowania różnych patentów Cannondale’a, które zwykle nie są kompatybilne z niczym innym. Są tu więc koła w zwykłym standardzie, a nie w ich systemie Ai, czy choćby klasyczny suport BSA. Można więc powiedzieć, że to dość zwyczajna konstrukcja, choć designersko wyglądająca naprawdę dobrze i mocno nawiązująca wyglądem do wersji węglowej.
Gotowy na trudny teren i podróżowanie
Pomimo ogólnej prostoty rama Topstone’a to zaawansowana i nowoczesna konstrukcja. Są tu oczywiście sztywne osie kół, czy taperowana główka, a do tego oczywiście mocowania hamulców flat mount. Poza tym rama ma schludne, wewnętrzne prowadzenie pancerzy oraz sporo miejsc do mocowania ładunku i bidonów, które przydadzą się na długich dystansach oraz wyprawach. Na głównym trójkącie znajdują się mocowania na 3 koszyki bidonów, do tego górna rura ma mocowanie na torebkę. Z przodu znajdziemy karbonowy widelec, który również wyposażony jest w mocowania. Cieszy, że to wariant ,,full carbon”, w którym węglowa jest również rura sterowa i to w każdej wersji wyposażenia! Jako całość Topstone jest więc gotowy na jazdę z bagażnikami, do tego posiada też mocowania na błotniki.
Rower mieści opony o szerokości do 45 mm (40 mm z błotnikami), a jego geometria pozwala pewnie poruszać się w wyboistym i wymagającym technicznie terenie. Producent podkreśla, że geometria OutFront zapewnia połączenie żwawego prowadzenia i dużej stabilności, co przekłada się na pewne i przyjemne jeżdżenie. W razie potrzeby rama jest gotowa na regulowane sztyce o średnicy 27,2 mm z wewnętrznym prowadzeniem linki. Z patentów wartych wspomnienia, znajdziemy tu również zintegrowany czujnik prędkości, który łączy się z aplikacją Cannondale App i przekazuje do niej wszelkie dane o jeździe - m.in. prędkość, dystans, czy pokonywaną trasę.
Cztery wersje nowego Topstone Alloy
Nowy Cannondale Topstone Alloy występuje w czterech wariantach wyposażenia, a każdy z nich w 5 rozmiarach ramy: XS, S, M, L i XL. Topowa wersja Cannondale Topstone 1 oparta jest o napęd 2x11 Shimano GRX, gdzie komponenty to mieszanka grupy RX 600 i 800. Do tego są w nim koła zbudowane na obręczach WTB ST i23 TCS oraz zwijane opony WTB Riddler TCS Light o szerokości 37 mm. Tak zestrojony rower kosztuje 10 799 zł. Kolejny w kolekcji jest Topstone 2, który ma oczywiście identyczny frameset, a do tego takie same koła. Różnica jest w napędzie, bo tutaj jest GRX serii 400, czyli grupa 2x10. Cena tej wersji to 9399 zł. Niżej mamy Topstone 3 za 7099 zł, który jest już wyraźnie uboższy w obszarze wyposażenia. Ma napęd Shimano Sora 2x9 i mechaniczne hamulce tarczowe, a do tego tańsze koła i podstawowe opony WTB Riddler Comp. Z kolei podstawowy Topstone 4 zbudowany został na napędzie microSHIFT Advent X, czyli grupie 1x10, również z mechanicznymi tarczówkami. Tu mocno przekonująca jest cena, którą ustalono na 4699 zł.
Strona producenta: www.cannondalebikes.pl