Spis treści:
Niemiecki producent zrzucił kurtynę z nowej generacji szosówki Endurace - modelu, który dotychczas był wygodną, ale też szybką i generalnie bardzo udaną maszyną z kategorii endurance. Natomiast w nowej odsłonie - głównie za sprawą zwiększonego prześwitu na opony - śmiało można zaliczać go nie tylko do kategorii długodystansowych szosówek, ale również do grupy rowerów all-road, które mogą atakować szutrowe dukty.
Dwie ramy: Endurace CF i AL
Premiera nowej generacji to tak naprawdę zaprezentowanie dwóch ram. Odświeżonej aluminiowej oraz całkowicie nowej karbonowej. Wspólna jest w nich geometria Sport Geometry, która zapewnia nieco bardziej wyprostowaną sylwetkę, niż na wyścigowych modelach Canyona, czyli Aeorad i Ultimate. Oczywiście prowadzenie też jest nieco inne, rowery ,,więcej wybaczają” i dają duże poczucie bezpieczeństwa. Głównie za sprawą większej bazy kół, czyli większej stabilności podczas jazdy oraz lepszego kompensowania drgań. Wspólny dla obu konstrukcji jest też prześwit na ogumienie - zmieszczą aż do 35 mm.
Canyon podkreśla też, że - mimo ogólnie stabilnego prowadzenia - Endurace jest chętny do skręcania i nie odbiega w procesie inicjacji skrętu od bardziej sportowych modeli z kolekcji. Wszystko za sprawą tego, że parametr Trail, który wynika z głównie z offsetu widelca i kąta główki ramy, jest w tych modelach bardzo podobny i oscyluje koło 60 mm dla rozmiaru M. Jakość prowadzenia powinien poprawić też nowy widelec z rurą sterową o średnicy 1 i ¼ cala na całej długości - Canyon podkreśla, że jest on sztywniejszy bocznie, niż jego poprzednia generacja. Na koniec dodamy tylko, że rower występuje w 8 rozmiarach ramy - od 3XS do 2XL - które będą odpowiednie dla osób od 150 do 200 cm wzrostu. Nowe ramy mają też mały dodatek, który spodoba się długodystansowcom - w każdej wersji na górnej rurze przygotowano otwory montażowe na torebkę.
Komfort przede wszystkim
Łagodne i neutralne prowadzenie oraz mniej pochylona sylwetka to jedno, bo zapewnia nam swobodną i wygodną jazdę bez myślenia o rowerze i naginaniu karku. Natomiast drugi obszar, który wpływa na ogólny komfort jazdy to wygoda w odniesieniu do zdolności amortyzujących roweru, a te są oczywiście duże…Wspornik siodełka ma średnicę 27,2 mm i wszystkie modele (poza najtańszym ,,6”) mają sztycę z karbonu. Ramy CF dodatkowo cechują się obniżonym mocowaniem sztycy - jej zacisk jest zintegrowany z ramą i dociska sztycę znacznie niżej, aniżeli w klasycznym jarzemku. To daje wspornikowi dodatkową przestrzeń do odginania się i wzmaga tłumiące własności sztycy. Poza tym sporo komfortu idzie też od samych opon - w zasadzie to podstawa całej układanki - które fabrycznie mają założone ogumienie 30 mm w przednim kole i 32 mm w tylnym.
35 mm: gotowy na lekki gravel
Dotychczasowy Endurace mieścił opony do 28 mm (oczywiście mówimy o sytuacji z zachowaniem ,,przepisowego” marginesu), co - mimo, że prowadzenie wręcz zapraszało - ograniczało go przed wjechaniem na szutry. Natomiast nowy z prześwitem na opony na poziomie 35 mm pozwala pokonywać Canyonem szutry i ziemne dukty. Taki sprzęt to nie lada gratka dla fanów szybkiej jazdy po szosie przeplatanej odcinkami off-roadu. Mając w pamięci, jak prowadził się poprzednik, tutaj spodziewamy się naprawdę mega uniwersalnej i wdzięcznej w lekkim terenie maszyny.
6 wersji w kolekcji 2022
Linia nowych Canyon’ów zaczyna się od podstawowego aluminiowego Endurace 6 na grupie Shimano Tiagra. Drugim modelem ze stopu aluminium jest Endurace 7 na osprzęcie Shimano 105. Potem w gamie są już wersje oparte o ramy karbonowe. Najtańszą z nich jest Endurace CF 7 z napędem Shimano 105 i kołami Fulcrum Racing 900 DB. Kolejnym - idąc od najtańszego do najdroższego - modelem jest Endurace CF 8 na Shimano Ultegra i kołach Fulcrum Racing 900 DB. To jednocześnie najlżejszy model w kolekcji - waży 8,3 kg. Ciekawym modelem jest też Endurace CF 7 eTap na elektronicznym, bezprzewodowym napędzie SRAM Rival eTap AXS i z kołami DT Swiss Endurance LN. Dopełnieniem kolekcji jest ciekawa wersja Endurace CF 7 All-road, która zestrojona jest również na grupie SRAM Rival eTap AXS i z kołami DT Swiss Endurance LN, ale ma opony szutrowe opony Schwalbe G-One Speed o szerokości 35 mm. Wszystkie nowe modele Endurace mają hamulce tarczowe, choć Canyon zapowiada, że nadal w sprzedaży dostępne będą podstawowe starsze wersje z hamulcami obręczowymi. Poza tym w kolekcji powinny znaleźć się też modele droższe i lepiej wyposażone, ale na dzień premiery nie otrzymaliśmy na ich temat informacji prasowych.
Ceny
- Canyon Endurace 6 hamulce szczękowe - 5399 zł
- Canyon Endurace 7 hamulce szczękowe - 6399 zł
- Canyon Endurace 6 - 6899 zł
- Canyon Endurace 7 - 8299 zł
- Canyon Endurace CF 7 - 9799 zł
- Canyon Endurace CF 8 - 11 299 zł
- Canyon Endurace CF 7 eTap - 14 699 zł
- Canyon Endurace CF 7 All-Road - 14 699 zł
Strona producenta: www.canyon.com