Spis treści:
Oferta fulli do agresywnych odmian MTB w przypadku marki Canyon stała się naprawdę ciekawa i rozbudowana, a przy okazji sporo modeli to bardzo świeże - w zasadzie premierowe - konstrukcje. Dla uporządkowania tematu przypominamy, że pierwszym rowerem o dużych szlakowych możliwościach jest nowy Canyon Lux Trail (skok 120/110 mm). Następnie mamy typowego ścieżkowca, czyli model Canyon Neuron ze skokiem 130 mm, który niedawno zyskał nową wersję na karbonowej ramie. Potem w ofercie znajduje się Canyon Spectral - zwinny full enduro ze skokiem 150 mm. Dla potrzebujących więcej jest jeszcze agresywna endurówka Canyon Strive ze 170 mm skoku, a linię dopełnia właśnie Canyon Torque - maszyna do bikeparku i enduro, która w nowej odsłonie może mieć bardzo różny charakter w zależności od zastosowanego rozmiaru kół.
Agresywniejszy i bardziej uniwersalny
Nowa generacja Torque’a to rower odnowiony zgodnie z aktualnymi trendami. Ma bardziej płaską główkę, krótszy offset widelca, dłuższy reach i bardziej stromy kąt rury podsiodłowej. Poza tym producent z Koblencji podkreśla, że rama jest sztywniejsza i bardziej wytrzymała, a na rzecz uniwersalności przygotowano na niej nawet miejsce na koszyk bidonu. W tym miejscu warto dodać, że dostępne są zarówno wersje karbonowe i aluminiowe, rozpoznacie je po dopiskach w nazwie - odpowiednio CF i AL. Canyon dodaje, że nowy Torque jest rowerem szybszym, bardziej dynamicznym w sterowaniu, do tego ma lepszą przyczepność, a przy tym wszystkim pozwala śmiało pokonywać podjazdy na rowerze, gdy w okolicy nie ma akurat wyciągu albo ,,tarpana”. Jak już wspominaliśmy na wstępie skok w nowym Canyonie to 170 mm w przypadku zawieszenia tylnego oraz 170 mm z przodu przy kole 29” lub 180 mm z kołem 27,5”.
3 wielkości kół: 29”, 27,5” i mullet
Canyon Torque dostępny jest w 3 wariantach rozmiarów kół, co istotnie wpływa na jego właściwości jezdne. Wersja 29” to rower szybki i stabilny, mogący bardzo dużo na zjazdach usianych głazami i wielkimi przeszkodami. Z kolei 27,5” nazywany jest przez producenta królem whipów i na pewno jest to wersja do zabawy, łatwiej wchodząca na tylne koło, stworzona do skakania i bardzo agresywnych, szybkich manewrów. Idealna do bikeparku. Wreszcie jest też mullet, czyli Torque z kołem 29” z przodu i 27,5” z tyłu, który ma stać gdzieś pośrodku i łączyć cechy obu rozmiarów. Jednym słowem - do wyboru, do koloru.
Nowe ramy
Dla osiągnięcia możliwie dobrych efektów ramy modelu Torque zostały zaprojektowano na nowo. Różnice tkwią nie tylko w geometrii, ale też samej technologii produkcji / obróbki rur. Wersja AL ma zmienne przekroje rur, na odcinkach wymagających większej sztywności i wytrzymałości są one płaskie, podczas gdy tam, gdzie oczekiwana jest większa zdolność do wyginania pozostają okrągłe. Rama AL jest też lżejsza - waży 3250 gramów, czyli około 250 gramów mniej, niż poprzednia odsłona. Wersja AL jest dostępna z kołami 29” lub 27,5”.
Torque CF, czyli wersja karbonowa ma ramę o masie 2652 gramów, co nie jest wartością dużą, gdy weźmiemy pod uwagę, że wytrzymałość i sztywność tego roweru zostały dostosowane do wymagań i obciążeń, które przyjmuje rower latający po wielkich skoczniach. W wersji CF dodatkową opcję jest regulowana geometria, która polega na odwróceniu mocowania dampera. Dodamy też, że jedynie w linii CF dostępny jest mullet, czyli w zasadzie 3 różne wielkości kół możemy mieć tylko w karbonowych Torque’ach.
Gama modelowa
Kolekcję otwiera Canyon Torque AL 5, który występuje zarówno w opcji z kołami 29 i 27,5”. Kosztuje zachęcające 12 799 zł i ma napęd 1x12 Shimano Deore oraz amortyzator RockShox Zeb Select. Następnie za 14 999 zł jest Torque AL 6 z napędem Shimano SLX i widelcem FOX 38 FLOAT Performance Series - tu również jest 29” lub 27,5”. Za 17 499 zł można kupić wersję karbonową - Torque CF 7 z RockShox’em Zeb Select+ i napędem SRAM GX Eagle. Tu również mamy do wyboru małe i duże koła.
Topowy Torque CF 9 ma napęd Shimano XTR I FOX’a 38 Factory - tu również są dwie wielkości kół, a cena wynosi 27 399 zł. Na koniec zostawiliśmy mullety, które są dwa w ofercie na 2022 rok. Tańszy Canyon Torque Mullet CF 8 kosztuje 21 299 zł i ma napęd Shimano XT oraz widelec FOX 38 Performance Elite Series. Natomiast topowy mullet to wersja Torque Mullet CF Fabio Wibmer - tu znajdziemy napęd SRAM X01 Eagle i zawieszenie Öhlins, w tym widelec RXF38. Ten wariant kosztuje 25 999 zł, a warto jeszcze dodać, że oba mullety mają sprężynowe tylne amortyzatory.
Pełne specyfikacje znajdziecie na stronie producenta: www.canyon.com