Nowe Enduro: Cannondale Jekyll (2022)

Poznaj nowy rower enduro - Cannondale Jekyll z kolekcji na 2022 rok.

Drukuj

Nowy Jekyll, który dziś ma swoją premierę, jest zapowiadany przez Cannondale’a jako maszyna do wyciskania maksimum z każdego zjazdu. Ma interesujący system zawieszenia i geometrię przygotowaną na najcięższe traile.

Cannondale zawsze zaskakuje ciekawymi patentami i unikalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, które sprawiają, że ich rowery wyglądają niepowtarzalnie, ale oferują też bardzo skuteczne zachowanie na trasie. Amerykanie właśnie zrzucili kurtynę z nowej generacji swojej endurówki - modelu Jekyll na 2022 rok. Premierowy sprzęt toczy się na kołach 29”, ma 170 mm skoku z przodu oraz 165 mm z tyłu, a najciekawsze w nim jest tylne zawieszenie - interesujący system z kołem zębatym na jednym z pivotów. To rozwiązanie, mimo że wygląda egzotycznie, zapowiada wymierne korzyści na szlaku. 

Nowe zawieszenie Jekylla

 
 

 

Nowy Cannondale Jekyll ma 4-zawiasowy system zawieszenia z dodatkowym kołem zębatym na jednej z osi obrotu, które zapewnia szereg usprawnień. Przede wszystkim maksymalnie seprauje pracę zawieszenia od napędu. Efektem jest jego dobre działanie w każdej sytuacji, co przekłada się na szybszą i bardziej pewną jazdę w terenie. Cannondale podkreśla, że zawieszenie jest bardzo aktywne i sprzyja nabieraniu prędkości. Z kolei jego płynne działanie gwarantuje ciągły kontakt kół z ziemią i lepszą przyczepność. 4-zawiasowa konstrukcja izoluje też zawieszenie od hamowania. Rolka na pivocie przy okazji poprawia stabilizację łańcucha. Wszystkie te zabiegi są podyktowane zrobieniu z Jekylla doskonale zjeżdżającej maszyny. Podkreśla to sam slogan producenta - ,,See You at the bottom”, co oznacza ,,do zobaczenia na dole”. Firma nie ukrywa, że owszem - można nim skutecznie i efektywnie podjeżdżać - ale ta konstrukcja została stworzona przede wszystkim do uzyskiwania pełnego flow w dół.  Dodatkowo, ponieważ pivot jest umieszczony znacznie powyżej osi suportu,  taka konstrukcja wyraźnie ułatwia zawieszeniu pochłanianie dużych przeszkód. 

 
 

 

W dużym skrócie, Cannondale obiecuje, że nowy model zapewnia bardzo płynną pracę zawieszenia, którego działanie przekłada się na doskonałą przyczepność na szlaku i możliwość pewnego atakowania największych przeszkód. Poza tym, damper został zlokalizowany maksymalnie nisko - w środku dolnej rury ramy. To obniża środek ciężkości i przy okazji naprawdę fajnie wygląda. Jednocześnie, aby zabezpieczyć go przed uderzeniami, błotem, wodą i brudem zastosowano specjalną osłonę. Jej konstrukcja pozostaje otwarta i dostęp do tłumika jest łatwy. Zdaniem producenta ma to uprościć usuwanie brudu oraz ogólną konserwację.  

Stabilna szlakowa geometria dla każdego

 

 

W dużym skrócie nowy model jest płaski, długi i ma obniżony środek ciężkości. Jednym słowem zgodnie ze współczesnymi trendami. Do tego, każdy rozmiar modelu Jekyll jest dostosowany do gabarytów potencjalnego użytkownika, czyli został zbudowany z ,,cannondejlowską” filozofią Proportional Response Design.

 
 

 

Zarówno geometria, jak i kinematyka zawieszenia są opracowane tak, aby każdy rozmiar Jekylla był równie skuteczny w terenie. Co istotne, włącznie z tylnym trójkątem. Zwróćcie uwagę, że zwykle gdy chainstay ma identyczną długość w każdym rozmiarze to duże wielkości ramy mają środek ciężkości coraz bardziej odsunięty do tyłu, natomiast tutaj powinien on być cały czas w centrum. Ma to niebagatelne znaczenie dla prowadzenia roweru. Rower ma też Ai Offset tylnego trójkąta, który zapewnia więcej przestrzenii dla opony (i błota) oraz pozwala zbudować mocniejsze koło ze szprychami padającymi pod łagodniejszym kątem. 

Dwie wersje wyposażenia

 
 

 

W ofercie są dwie wersje wyposażeniowe Jekylla. Obie mają identyczny skok oraz opony 29x2,5” z przodu i 29x2,4” z tyłu. Modelem wyższym jest Cannondale Jekyll 1, w którym na liście wyposażenia znajdziemy widelec Fox Float Factory 38 i damper Fox Float Factory X2. Do tego napęd SRAM będący mieszanką komponentów GX i X1 Eagle (1x12) oraz hamulce SRAM Code RSC. Mamy tu również karbonową kierownicę HollowGram SAVE dropper DownLow. 

Modelem niższym jestem Cannondale Jekyll 2. Tutaj zamontowano amortyzator RockShox Zeb Select i damper FOX Float DPX2 Performance Shock. Napęd oparto o grupę Shimano Deore 1x12-speed, a hamulce to czterotłoczkowe Deore, czyli wariant M6120. Oczywiście dropper również jest tu na wyposażeniu. Obie wersje występują w dwóch wariantach kolorystycznych, a rozmiarówka zawiera cztery opcje: S, M, L, XL.

Strona polskiego dystrybutora: www.cannondalebikes.pl