Włoski producent zaprezentował niedawno nowy napęd dedykowany do rowerów szutrowych, który w stajni Campy wnosi od razu hurtową ilość nowości. Przede wszsytkim to ich pierwszy dedykowany do graveli osprzęt, choć oczywsiście nie pierwszy terenowy, bo jeszcze niecałe 30 lat temu widywaliśmy ich napędy w rowerach MTB. Poza tym, Ekar wnosi pierwszą w historii firmy korbę w systemie 1x, która przeznaczona jest do napędów z przerzutką. No i oczywiście to ich pierwszy napęd z kasetą o 13 zębatkach. Z jednej strony można powiedzieć ,,nic nowego” - wszystko to już znamy, a rozwiązania, które Ekar stosuje, są obecne na rynku u innych producentów, choć bez dwóch zdań Rotor 1x13 nie osiągnął dotychczas sukcesu. Z drugiej jednak strony wydaje się, że Campa bardzo sprawnie połączyła w całość kilka istotnych elementów, które sprawiają, że nowa grupa ma papiery na spopularyzowanie systemu 1x13 i dobre przyjęcie się w środowisku.
Bliższa inspekcja Ekara wskazuje na obecność sporej ilości ciekawostek, a jako dodatkową zaletę należy też wymienić, że wg Campy jest najlżejszym gravelowym napędem na rynku. Co więcej, istnieje szansa, że wraz z Ekarem systemy 13-biegowe wejdą do masowego obiegu, czyli osiągną to, co nie udało się Rotorowi. Zostawiając jednak z tyłu rynkowe spekulacje i wagowe obietnice, przyjrzyjmy się po kolei wszystkim komponentom. Ich bliższe poznanie zwiastuje, że nowy napęd ma papiery na pierwszy w historii rowerowego rynku napęd 1x, który pozwoli podjechać strome podjazdy, a potem polecieć w mocnym tempie po płaskim bez problemów ze zbyt dużymi interwałami między zębatkami w kasecie. Bo właśnie to - irytujący brak optymalnej kadencji przy wysokich prędkościach - jest bolączką Shimano GRX (w systemie 1x) z 11-46 i Sramowskim mixem grup AXS z kasetami 10-50.
Klamkomanetki
Zestaw łap Ekar kształtem nawiązuje do szosowych grup Campy, co gwarantuje, że zwolennikom włoskich napędów Ekar również będzie odpowiadał. Dłonie osiadają pewnie w głębokim chwycie, a sama grubość (szerokość) łapy nie jest duża. Oczywiście lewa łapa to tylko klamka, która pozbawiona jest mechanizmu do obsługi linki. Prawa natomiast dzierży w sobie mechanizm do zmiany biegów. Tutaj znajdziemy też nową dźwignię do zrzucania - Campa nazwała ją Lever 3, a jej unikalną cechą jest bardzo łatwy dostęp nawet z dolnego chwytu. To ważne - w terenie często nie ma czasu, aby nawet na kilka chwilę odrywać dłoń, by sięgnąć ku dźwigience.
Przerzutka
Jej konstrukcja przygotowana została do obsługi 13-biegowych kaset o dużym zakresie i ma zastosowany bardzo interesujący patent, który został nazwany 2D Parallelogram. W dużym skrócie chodzi o sposób pracy przerzutki, która podąża pod kątem za kształtem kasety. Dzięki temu rozwiązaniu cały czas znajduje się górnym kółkiem blisko zębatek, co zwiększa precyzję i szybkość działania. Choć Ekar występuje z 3 róznymi stopniowaniami kasety, to ,,2D” można regulować tak, aby zawsze uzyskiwać perfekcyjne działanie. Do budowy przerzutki użyto aluminium i karbonu, a dla pewnego prowadzenia łańcucha zastosowano też sprzęgło.
Kaseta i łańcuch
Najciekawszym elementem grupy jest sama kaseta, której rozpiętość przełożeń oraz stopniowanie pozwolą na posiadanie szybkich, ciasnych biegów oraz górskich w jednym komponencie. Dostępne są 3 rozpiętości - 9-36, 9-42 oraz 10-44. Wszystkie mają konstrukcję, która łączy zębatki stalowe z aluminiowymi. Cechą charakterystyczną jest też fakt, że pierwszych (aż!) 6 najtwardszych koronek jest stopniowanych co jeden ząb. Campa zapewnia, że mimo bardzo ciasnego okręgu dziewiątki opór nie jest tutaj duży i kolarz nie będzie ,,tracił watów” względem typowej najmniejszej koronki 11T. Do nowych kaset potrzebny był oczywiście nowy bębenek - N3W. Do kaset Ekar przygotowano też specjalny łańcuch. Model C13 został przygotowany do ciasnego spoczywania na tarczach narrow-wide, które spotkamy w mechanizmach korbowych, a przy okazji jest najcieńszym łańcuchem w historii Campagnolo. Stopniowania poszczególnych wariantów kasety są następujące:
- Endurance - 9-36T (9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36)
- Gravel Race - 9-42T (9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42)
- Gravel Adventure - 10-44T (10-11-12-13-14-15-17-19-22-26-32-39-44)
Mechanizm korbowy
Mechanizm Ekar to pierwsza korba 1x narrow-wide w historii Campy. Stalowa oś i karbonowe ramiona zapewniają lekką i sztywną konstrukcję. Do wyboru są aż 4 długości ramion: 165, 170, 172,5 oraz 175 mm. Podobnie wygląda wybór wielkości tarcz - mamy tutaj następujące warianty:
- Adventure 38T
- Pure Gravel 40T
- Fast Gravel 42T
- Gravel Race 44T
Co ważne, zębatki można wymieniać w łatwy sposób, bez konieczności demontowania ramion korby. Ciekawą sprawą jest też bardzo wąski Q-Factor - jedynie 145,5 mm. Z reguły w gravelach stosowany jest większy, np. 151 mm w GRX, ponieważ to pozwala na zastosowanie większej tarczy korby i zachowanie odpowiedniej linii łańcucha. Dzięki zębatce kasety 9T w Ekarze nie trzeba stosować aż tak dużych tarcz z przodu, stąd Campa miała możliwość zastosować praktycznie szosowy dystans między pedałami. Mamy jednak małą wątpliwość do braku mniejszych wariantów zębatek. Przełożenie 38/9 jest prawie bliźniacze do 46/11. Praktyka podpowiada, że aż tak twarde biegi nie są nikomu potrzebne. Na gravelu można spokojnie kręcić 50 km/h przy 40/11. W druga stronę zawsze pojawi się potrzeba wrzucenia bardziej miękkich przełożeń, aż dziw, że nie ma w ofercie tarcz 36 lub nawet 34. Szczególnie jeśli mowa o jazdach z sakwami.
Hamulce
Do grupy przygotowano też nowe zaciski hamulców Ekar, które mają charakteryzować się bardzo łatwą do wyczucia, progresywną modulacją siły hamowania. Aby dopasować jakość działania do terenowych tras Campa przygotowała też nowe okładziny DB310 z organiczną mieszanką, która ma zapewniać dużą moc i odporność na ścieranie w mokrych i błotnistych warunkach.
Więcej informacji i technicznych detali znajdziecie na stronie producenta: www.campagnolo.com