Cannondale 2020: Topstone i SuperSix

Cannondale zaprezentował nowe modele rowerów: karbonowego, amortyzowanego gravela Topstone i bardzo odświeżoną, wyścigową szosówkę SuperSix.

Drukuj

Cannondale niemal zawsze prezentuje rowery niebanalne. Często wyznacza nowe trendy i prekursorskie rozwiązania. Tym razem Amerykanie zaprezentowali karbonowego gravela z pełnym zawieszeniem - model Topstone Carbon i kolejną generację kultowej szosówki SuperSix.

Amerykańska marka bez wątpienia jest jedną z tych, których rowery lubimy oglądać i na nich jeździć. Jej inżynierowie i pracownicy to mocno zakręceni na punkcie jazdy ludzie, a ich rowerową zajawkę wyraźnie czuć w produktach oferowanych z ,,C” na główce ramy. Ich maszyny zawsze mają niepowtarzalny charakter, a dodatkowo wyśmienicie się prowadzą. Do tego w Cannondale'u prawie zawsze znajdziemy jakiś patent, którego nie stosuje nikt inny. Wszystko to sprawia, że produkty wyjeżdżające z ich fabryk są interesujące i zachęcają, by przyjrzeć się im bliżej. Na końcówkę czerwca Amerykanie zaplanowali dwie bardzo mocne premiery: pokazany został zupełnie nowy model Topstone Carbon, czyli gravel z zawieszeniem oraz nowa generacja kultowej szosówki do ścigania – SuperSix. 

 

Cannondale Topstone Carbon

Niecały rok po zaprezentowaniu aluminiowego Topstone’a przyszedł czas na wersję karbonową. Z wyglądu oba modele łączy niewiele, w zasadzie nie są do siebie podobne, ale oba wpisują się w kategorię rowerów z barankiem przeznaczonych na każdy teren. Topstone Carbon został zaprojektowany, by sprostać rosnącej popularności graveli i rowerów kategorii all-road. Jego materiałowe i konstrukcyjne wyrafinowanie sprawiają jednak, że model jest wyjątkowo komfortowy poza asfaltowymi szosami, ale wciąż możliwie szybki na nich. Celem Cannondale'a było uczynić go pewnym, wygodnym i uniwersalnym. Topstone jest stworzony do jazdy wszędzie tam, gdzie tylko w kontekście jazdy na cienszej oponie pozwolą nasze umiejętności techniczne.

Największą ciekawostką jest tu ,,zawieszenie’’, które opiera się na kilku elementach. Większość ugięcia osiągnięto przez Kingpin Suspension, czyli lekki, prosty i efektywny zawias, który obraca się na łożyskach u zbiegu górnych rurek tylnego trójkąta z rurą podsiodłową. Nie wpływa na wydajność pedałowania i zapewnia około 30 mm ugięcia. Miejsce zbiegu rur w tym modelu jest bardzo obniżone i naturalnie zapewnia spory zakres pracy ramie, a zawias Kingpin powala ten zakres w pełni wykorzystać. Dodatkowo, amortyzację wspierają ,,Flex zones”, czyli strefy ugięcia ramy na tylnym trójkącie, rurze podsiodłowej i górnej rurze osiągnięte dzięki właściwym poukładaniu karbonowych warstw stanowiących budulec szkieletu Topstone’a. System Kingpin jest oczywiście bezobsługowy, a łożyska w nim zastosowane mają cechować się wysoką trwałością i odpornością na czynniki zewnętrzne występujące w brudnej gravelowej jeździe. Zastosowano też system tłumienia drgań przy tylnej osi, który wg producenta stanowi ekwiwalent opony szerszej o 9 mm! Wszystko to brzmi interesująco i oczywiście nie wymaga żadnych ustawień, rower zachowuje więc pełną prostotę i dynamikę zwykłej sztywnej ramy. 

 
 

 

W zależności od rozmiaru zmienia się konstrukcja ramy i przekroje ścianek karbonowego szkieletu, tak aby każdy rozmiar prowadził się maksymalnie efektywnie. Ułożenie ciała i pozycja jest identyczna jak w modelu Synapse. Rowery mają taki sam stack i reach. Takie ułożenie na rowerze zapewnia wystarczająco podniesioną pozycję do pewnego sterowania w terenie, a jednocześnie na tyle wyciągnięta i pochyloną, aby móc stawić czoła oporom powietrza i szybko jeździć na otwartych asfaltowych i szutrowych odcinkach dróg. Producent przewidział 5 rozmiarów od XS do XL (48, 51, 55, 58, 61 cm). 

 
 

 

Rower posiada wewnętrzne, łatwe w serwisie, prowadzenie przewodów Direct Line. Rama jest też gotowa na zastosowanie droppera, oczywiście z wewnętrznym prowadzeniem przewodu (sztyca ma średnicę 27,2 mm). Maksymalna szerokość opon to 700x40 mm lub 650x48 mm. Przygotowano otwory do montażu błotników i przedniego bagażnika. Jest też miejsce na 3 bidony oraz mocowanie na torebkę na górnej rurze. Rower wykorzystuje przelotowe ośki speed-release.

 

 

 

Wersje modelu Cannodale Topstone Carbon:

 

 

  • Topstone Carbon Force eTap AXS
  • Napęd: Sram Force eTap AXS
  • Koła: Cannondale Hollowgram HG22
  • Cena: 24 999 zł

 

 

 

  • Topstone Carbon Ultegra RX
  • Napęd: Shimano Ultegra RX, korba Cannondale 
  • Koła: Cannondale Hollowgram HG22
  • Cena: 17 499 zł
 

 

  • Topstone Carbon Ultegra RX 2
  • Napęd: Shimano Ultegra RX, korba Cannondale 
  • Koła: WTB i23
  • Cena: 13 599 zł
 

 

  • Topstone Carbon 105
  • Napęd: Shimano 105, korba Cannondale 
  • Koła: WTB i23
  • Cena: 11 599 zł

 

 

 

  • Topstone Carbon Women’s Ultegra RX 
  • Napęd: Shimano Ultegra RX, korba Cannondale 
  • Koła: WTB i23
  • Cena: 13 799 zł

Cannondale SuperSix EVO

 

 

SuperSix to kultowy, wyścigowy sprzęt, który słynie z pewnego prowadzenia i lekkości. W nowej generacji został bardzo mocno dopracowany aerodynamicznie, korzystając chojnie z wiedzy, jaką inżynierowie Cannondale’a zebrali podczas opracowywania ich modelu aero – SystemSix. Mocno odświeżony SuperSix został tak naprawdę zaprojektowany na nowo i łączyć ma 3 powyższe obszary (prowadzenie, lekkość i aero) w najlepszym możliwym kształcie. Tak naprawdę realne zyski z ultra lekkiego modelu osiągamy dopiero na ekstremalnych stromiznach, a badania dowodzą, że do 7% nachylenia, wciąż szybszy jest rower aero, niż model z kategorii superlekkich. SuperSix jest więc swego rodzaju połączeniem ultra lekkiej szosy z rowerem szybkim i opływowym, co stanowi zresztą ogólno-branżowy trend, który obecnie obserwujemy. Rower został stworzony dla miłośników rywalizacji - do mocnej jazdy każdego dnia, walki ze znajomymi podczas treningów i rywalizacji w zawodach. Sam Cannondale definiuje tu kolarza, do którego przede wszystkim adresowany jest SuperSix, jako osobę, która rozumie, gdzie zyskuje się przewagę i doceni sprzęt, który pomoże jej wygrywać. 

 

 

 

 
 
 

 

Cała konstrukcja została podporządkowana szybkości osiąganej na wszelkich frontach - rower jest lekki, ale jednocześnie dopracowany z punktu widzenia ograniczania oporu powietrza. Ma zintegrowaną sztycę KNØT27, która poza zyskami aero zapewnia o 18 % większe zdolności do ugięcia, niż stosowany w poprzedniej generacji wspornik o średnicy 25,4 mm. Dodatkowo w całym zestawie ramowym ten element pozwolił na największe oszczędności, bo względem poprzedniego rozwiązania zdjęto tu aż 35 gramów. Kolejnym zintegrowanym elementem podporządkowanym aerodynamice jest kokpit KNØT Stem + Handlebar. Oszczędności przynoszą również systemowe koła od Cannondale’a – HG KNØT 45. 4,5 cm wysokości zapewnia już realne zyski aerodynamiczne, a wciąż pozwala na zbudowanie kół lekkich, odpowiednich pod górskie wspinaczki. 

Inżynierowie w zależności od rozmiaru odchudzili konstrukcję (nawet o 13 g na ramie) lub utrzymali (i tak niską już) masę poprzedniej generacji przy jednoczesnym dodaniu komfortu i zastosowaniu dodatkowych, nowych rozwiązań. Znajdziemy tutaj: sztywne osie, zintegrowany zacisk sztycy oraz okablowanie, które biegnie w całości wewnątrz ramy. Zastosowano specjalny profil rurek ramy, aby osiągnąć możliwie opływową konstrukcję. Ich kształt nieco przypomina krótki kask do jazdy na czas i jest podobny do kropli wody, ale z odciętym ostrym jej końcem. Prezentowane przez Cannondale wyniki badań w tunelu aerodynamicznym pokazują, że nowy sprzęt jest wyraźnie szybszy, niż czołowe lekkie szosówki innych marek. Producent przedstawił wyniki badań przy bardzo wysokich prędkościach, ale fakt, że przy 48,3 km/h nowy SuperSix oszczędza 30W względem poprzedniej generacji robi na nas ogromne wrażenie. To typowa prędkość podczas próby odjazdu, a oszczędność 30W w takiej sytuacji budzi podziw. Warto pamiętać, że rama mocno urosła przez aero-profile, a jednocześnie nie przytyła. Dodatkowo, urósł prześwit na oponę, która może mieć nawet 30 mm szerokości. Cannondale postawił na geometrię, która zapewnia charakterystyczne dla SuperSix’ów prowadzenie. Konstruktorom szczególnie na tym zależało, gdyż ich model z tego słynie i wielu kupuje go właśnie za sprawą niepowtarzalnego zestrojenia czucia maszyny i sterowania. Oczywiście każdy rozmiar zaprojektowano osobno, tak aby niezależnie od wielkości ramy uzyskać maszynę o podobnej charakterystyce. 

 
 

 

Rower występuje w 8 rozmiarach: 44, 48, 51, 54, 56, 58, 60, 62 cm. Wybierać można między wersją z hamulcami obręczowymi lub disc. Hi Mod Disc w rozmiarze 54 cm cechuje się masami: rama 847 g, widelec 379 g, sztyca 162,4 g. Podstawowa opcja Disc w rozmiarze 54 cm: rama 981 g, widelec 421 g i sztyca identycznie jak w Hi Mod. Natomiast frameset 54 cm z hamulcami obręczowymi liczy sobie: rama 970 g, widelec 368 g i sztyca tyle samo co w pozostałych wersjach. Ciekawostką jest też fabryczna obecność pomiaru mocy Power2max w trzech najwyższych modelach, natomiast jest on nieaktywny. Za nieco ponad 2000 zł odblokowuje się zdalnie dostęp do niego i można cieszyć się jazda z miernikiem. Ciekawe rozwiązanie, które producent nazywa ,,Power Made Easy” i sprawia, że kupujemy rower w cenie, która jest identyczna z opcją, gdyby pomiaru nie było, a jedną decyzją (i płatnością) możemy sprawić, że bez wizyty w sklepie ,,wyposażamy się” w pomiar mocy. 

Ostatnią nowością, którą oferuje SuperSix EVO jest wbudowany czujnik koła, który łączy się za aplikacją Cannondale App. Dzięki niej możemy zbierać na smartfonie dokładne informacje o prędkości, trasie i odległości, jak również gromadzić inne, dodatkowe informacje o rowerze. 

Wersje modelu Cannondale SuperSix EVO Disc:

 

 

  • Cannondale SuperSix EVO HiMod Dura Ace Di2
  • Napęd: Shimano Dura-Ace Di2
  • Koła: Hollowgram KNØT 45
  • Cena: 49999 zł

 

 

 

  • Cannondale SuperSix EVO HiMod Disc Ultegra Di2
  • Napęd: Shimano Ultegra Di2
  • Koła: Hollowgram KNØT 45 SL
  • Występuje również w damskiej wersji
  • Cena: 36999 zł
 

 

  • Cannondale SuperSix EVO HiMod Dura Ace 
  • Napęd: Shimano Dura-Ace 
  • Koła: Hollowgram KNØT 45
  • Cena: 29999 zł

 

 

 

  • Cannondale SuperSix EVO HiMod Ultegra Replica
  • Napęd: Shimano Ultegra
  • Koła: HollowGram 35 KNØT
  • Cena: 19999 zł

 

 

 

  • Cannondale SuperSix EVO Carbon Force eTap AXS
  • Napęd: Sram Force eTap AXS
  • Koła: Hollowgram 35
  • Cena: 24999 zł

 

 

 

  • Cannondale SuperSix EVO Carbon Ultegra Disc 
  • Napęd: Shimano Ultegra
  • Koła: Hollowgram 35
  • Występuje również w damskiej wersji
  • Cena: 15999 zł

 

 

 

  • Cannondale SuperSix EVO Carbon Disc 105  
  • Napęd: Shimano Ultegra
  • Koła: Fulcrum 900 DB
  • Występuje również w damskiej wersji
  • Cena: 12499 zł

 

 

 

Wersje obręczowe wystepują tylko dwie: Ultegra (12799 zł) oraz 105 (10699 zł). 

Strona dystrybutora: www.cannondalebikes.pl