Nowe Shimano Deore M6000 i wiele więcej

Drukuj

Shimano zaprezentowało nową odsłonę grupy Deore oznaczoną symbolem M6000, która na rynku pojawić ma się w maju tego roku. Japoński producent przy okazji pokazał również kilka komponentów z innych grup, m.in. nową kasetę SLX o rozpiętości 11-46.

Produkty z grona Shimano Deore podczas wielu lat swojej obecności na rynku zdążyły wypracować sobie wizerunek wyjątkowo przystępnych cenowo podzespołów, które jednocześnie sprostają wymaganiom amatorów kolarstwa górskiego, ze szczególnym naciskiem na takie segmenty rynku jak XC, trail czy po prostu rekreacyjna jazda w terenie. Nowa grupa Shimano Deore serii M6000, wzorem stojącej oczko wyżej grupy SLX M7000, która premierę miała w zeszłym roku, czerpie to co najlepsze z grup wyższych. Co dokładnie przygotowali dla nas inżynierowie japońskiego giganta?

 
 

 

Shimano Deore M6000

Nowe Deore pozostaje grupą 10-biegową, ale jak donosi Shimano otrzymało szereg udoskonaleń, mających za zadanie poprawę pewności i płynności zmiany biegów. Zmiany widoczne są na pierwszy rzut oka - mechanizm korbowy otrzymał design z charakterystycznym dla wyższych grup 4-ramiennym pająkiem. Korba to oczywiście standard Hollowtech II z osią zintegrowaną z ramieniem korby. Korba przeznaczona dla napędów 2x10 dostępna będzie w konfiguracjach: 38-28T, 36-26T, 34-24T, natomiast dla osób potrzebujących jeszcze większego zakresu biegów przygotowano 3-rzędowy mechanizm 40-30-22T. Korby dostępne są też z linią łańcucha wysuniętą o 3mm, czego wymaga standard Boost. Obie korby połączyć będzie można z nową kasetą o szerokim zakresie biegów 11-42T (10-biegowa kaseta HG500 Dyna-Sys) lub z trzema innymi kasetami o mniejszym zakresie: 11-36/34/32T.

 

 
 

 

Udoskonalenia nie ominęły także przerzutki tylnej - nowa przekładnia wyposażona została w sprzęgło Shadow RD+, które zadba o jeszcze pewniejsze trzymanie łańcucha, eliminując jego nieporządane skakanie na wybojach i jednocześnie pewniejszą zmianę biegów nawet w najtrudniejszym terenie. Do tego dochodzi nam cała masa odmian przerzutki przedniej, które różnią się przede wszystkim ze względu na sposób ich montażu. 

 

 
 

 

Za zmianę biegów w nowej grupie odpowiadać będą manetki z technologią Rapidfire Plus, obok których zobaczymy dźwignię zmiany biegów BL-M6000, obsługującą hydrauliczne hamulce BR-M6000, w których budowie zwrócono dużą uwagę na problem chłodzenia.

 

 
 

 

Co jeszcze?

Shimano zdradziło również wprowadzenie do linii produktowej Deore XT nowych kół w rozmiarach 27,5" oraz 29", w których centrum znajdą się piasty w standardzie Boost: 110x15mm z przodu oraz 148x12mm z tyłu. Uwagę zwraca również wprowadzenie w grupie SLX nowej kasety o powiększonym zakresie biegów: kasety 11-46 dedykowane dla napędów w konfiguracji 1x.

Mało? Proszę bardzo - do bogatej gamy zaprezentowanych dziś nowości dołącza kilka poza grupowych podzespołów, które zwykle stanowią bardziej przystępny cenowo zamiennik grup zaawansowanych. Nowa korba FC-MT600 z blatami 36-26T to poziom zbliżony do grupy Deore, ale obsługuje napędy 2x11 - spotkamy tam również technologię Dyna-Sys oraz możliwość wyboru pomiędzy opcją standardową i tą dedykowaną dla standardu Boost. 

W gromadzie nowości znalazło się także miejsce na pedały SPD oznaczone symbolem PD-ED500, plasujące się na poziomie Deore, które za sprawą nieco większej platformy oraz możliwości wpięcia z dwóch stron powinny zyskać spore grono miłośników trailu i rozrywkowych odmian kolarstwa górskiego.

Nowości w niższych grupach

Powiew świeżości dotarł także do grup niższych: Alivio (M4000), Acery (M3000) i Altusa (M2000). Dwie pierwsze grupy posiadają teraz korby 2x9 o blatach 36-22T (Alivio to 2-częściowy mechanizm, a Acera to klasyczny kwadrat) - także tutaj mamy możliwość wyboru opcji z 3mm wysunięciem. Nowe w ofercie Shimano są także kaseta 9-biegowa 11-36T Hyperglide (CS-HG400/201-9) czy manetki (SL-M4010/M3010-L). Co na poziomie Altusa? Przede wszystkim 9-biegowy układ oraz nowa kaseta 11-36T.

Kiedy na rynku?

Wymienione powyżej grupy produktów na rynek trafić mają w maju 2017 i jedynie dostępność najniższego Altusa określa się na kwiecień tego roku. W praktyce oznacza to, że w seryjnie produktowanych rowerach nowych podzespołów spodziewać możemy się w kolekcjach 2018. Ceny nowości nie są jeszcze znane.

Dystrybutor: bikegear.cc