Émonda to nowa linia rowerów szosowych, która dołączy do obecnych Madone oraz Domane. Zadanie stojące przed Émondą było proste - rama miała być tak lekka jak tylko to możliwe. Inżynierowie z Wisconsin dokonali cudu i stworzyli ramę, która w odmianie SLR ważyć ma zaledwie 690 g, w wcale niemałym rozmiarze 56. Nowy rower będzie więc typową, superlekką konstrukcją przeznaczoną głównie do wspinaczki. Ma przy tym oferować sporo komfortu oraz solidność znaną z innych modeli - potwierdzoną przez dożywotnią gwarancję producenta. Sztywność, według zapewnień producenta, będzie stać na poziomie zbliżonym do modelu Madone, z niewiele mniej sztywną rurą czołową, za to sztywniejszym tylnym trójkątem.
Rama Émondy powstawać będzie w trzech wersjach. Topowy SLR ważyć będzie wspomniane 690 g, a masa jego widelca to 280 g. Ta konstrukcja powstawać będzie z włókien OCLV z serii 700, a z jej ważniejszych elementów wymienić należy asymetryczną rurę sterową E2, suport BB90, sztycę podsiodłową Ride Tuned, a także udoskonaloną wersję czujnika DuoTrap w wersji S, kompatybilnego zarówno z Bluetooth jak i ANT+.
Znacznie tańsza odmiana SL nie będzie wykazywać się już tak rekordowo niską wagą, ze względu na użycie włókien OCLV serii 500. Waga ramy w wersji SL wynieść ma 1050 g, widelca natomiast około 360 g. Wyposażenie konstrukcji pozostanie podobne. Na samym dole w hierarchii stoi powstająca z OCLV 300 wersja S, legitymująca się wagą wynoszącą 1220 g. Znajdziemy tutaj standardową sztycę, suport BB86,5 oraz zwykłą wersję DuoTrap.
Oczywiście w całej kolekcji najbardziej zachwyca Émonda SLR 10. Kompletny rower ważyć będzie 4,65 kg, co czyni go najlżejszym na świecie produkowanym seryjnie rowerem. Producent musiał starannie dobrać komponenty, by uzyskać tak niską wagę - koła oraz siodło to produkty Tune, z kolei mostek i kierownica to nowy, zintegrowany kokpit Bontragera z serii XXX, lżejszy o 75 g w stosunku do mostka i kierownicy XXX montowanych osobno. Cena tego hi-endowego modelu to kwota równa 59999 zł.
Ceny najtańszej wersji SLR zaczynają się od 21999 zł za model oznaczony nr 6 na Ultegrze. Wersja SL w podstawowej konfiguracji z grupą Shimano 105 to koszt rzędu 9999 zł, zaś topowy model na tej ramie - SL 8, kosztować będzie 16999 zł, a do wyboru będziemy mieli grupę Dura-Ace lub Red. Ceny Émondy S zaczynają się od 6499 zł.
Geometria Émondy będzie bardzo zbliżona do Madone. Jedyna różnica to trochę krótszy przedni trójkąt oraz nieznacznie wydłużone rury łańcuchowe. Wszystkie rowery, za wyjątkiem wersji z grupą Shimano 105, są już dostępne u dystrybutorów.
Dystrybutor: www.trekbikes.com