SRAM X1 oraz nowe koła MTB

Drukuj

X1 to nowa twarz 1x11 od amerykańskiego giganta. Niższa cena ma pomóc w popularyzacji takiego napędu. Przy okazji SRAM pokazał nowe koła z serii Roam.

Na przeszkodzie wysokiej popularności SRAMowskich napędów 1x11 stały ceny grup osprzętu X01 oraz X1 wyposażonych w elementy z włókna węglowego. Nowy X1, dzięki użyciu tańszego aluminium oraz prostszych rozwiązań konstrukcyjnych, ma ceny te skutecznie obniżyć. 

 

Korby X1 występować będą w trzech odmianach różniących się technologią, w której będą powstawać oraz rodzajem użytego aluminium. Korby otrzymały oznaczenia cyfrowe. Najwyższy model to 1400, pośredni 1200, a najtańszy 1000. Podstawowy model powstawać będzie z aluminium 6000, wyższy 7000, a model topowy - z kutego aluminium serii 6000 z pustymi ramionami w środku. Masa korb, w standardzie 32T 175 mm GXP, wyniesie odpowiednio 850, 830 i 800 g. Wszystkie korby wyposażone zostały w zębatki z technologią X-Sync poprawiających pracę napędów poprzez lepsze trzymanie łańcucha i zmniejszenie ryzyka jego spadnięcia. Zębatki dostępne będą w rozmiarach 30, 32, 34, 36 oraz 38.

 

Kaseta X1 otrzyma oznaczenia XG-1180 i występować będzie w rozmiarze 10-42. Zamiast wykonywania jej z jednego elementu, producent zdecydował się na znacznie tańszą technologię łączenia 8 większych koronek za pomocą pinów. Trzy najmniejsze zębatki powstają z pojedynczego stalowego elementu. Waga kasety wyniesie 315 g. Łańcuch PC-X1 otrzymał pełne piny, a jego masa przy 114 ogniwach wyniesie 258 g.

 
 
 

 

Przerzutka tylna X1 X-Horizon to konstrukcyjnie pod względem mechanizmów to samo co X01. Jedyną różnicą jest brak karbonowego wózka, co zwiększa wagę o 4 g, do 256 g.

Manetki X1 pod względem funkcjonalności odpowiadają X01. Producent zastosował wykonany z aluminium panel obudowy oraz dźwignie z kutego aluminium. Masa manetek to 121 g.

 
 

SRAM zaprezentował także nowe koła o szerokim przeznaczeniu od trailu do XC. Roam 40 oraz 30 są aluminiowymi kołami, których projekt wzorowany był na topowym karbonowym zestawie Roam 60. Podstawowa różnica między modelami 30 i 40 to obręcze. Roam 40 posiada spawane łączenie i jest przystosowany do systemu UST Tubeless. Różnice odnajdziemy też w szprychach - w 40 są cieniowane, a w 30 nie. A także w piastach, w których wyższy model posiada cztery zapadki, a tańszy dwie. Obydwa zestawy dostępne będą w trzech rozmiarach: 26, 27,5 oraz 29 cali. Przednie koło kompatybilne jest z osiami 9×100 QR, 9×10 QR OS, 15×100 oraz 20×110. Natomiast tylne z 10×135 QR, 12×135 i 12×142. Koła dostępne będą od czerwca.

Dokładna specyfikacja oraz ceny nowych komponentów znajdują się na kolejnych stronach.

 

Korby X1:

  • wersje: 1400, 1200 i 1000
  • masa: 800, 830, 850 g
  • suport: BB30, GXP
  • ramiona: 170 lub 175 mm
  • ceny: od 177 do 272 EUR

 

Przerzutka tylna X1 X-Horizon:

  • 11-speed
  • masa: 256 g
  • cena 205 EUR

 

Manetki X1 X-Actuation:

  • 11-speed
  • MatchMaker X
  • masa: 121 g
  • cena 72 EUR

 

Kaseta XG-1180:

  • Zakres przełożeń: 10-42
  • 11-speed
  • dostosowana do systemu XD
  • masa : 315 g
  • cena 278 EUR
 

Łańcuch PC-X1:

  • 11-speed
  • masa 258 g (114 ogniw)
  • cena 33 EUR

Koła Roam 40:

  • masa: 1560, 1615, 1695 g (26; 27,5; 29")
  • 24 szprychy
  • obręcz TAPER CORE
  • UST Tubeless
  • Ceny: 286 - 332 EUR

Koła Roam 30:

  • masa: 1730, 1785, 1870 g (26; 27,5; 29")
  • 24 szprychy
  • obręcz TAPER CORE
  • Tubeless Ready
  • Ceny: 204 - 237 EUR