Materiał zawiera treści reklamowe

Opony do twentyninerów

Drukuj

Moda na koła 29 wymusiła wśród producentów weryfikację swojej oferty poprzez jej powiększenie w taki sposób, aby sprostać wymogom klientów.

Podobno już w połowie tego roku na rynku zabrakło rowerów 29, ponieważ firmy nie doceniły dynamiki nowego zjawiska. Aby nie powtórzyć błędu producenci przygotowali się lepiej do sezonu 2012, co potwierdzają ich bardziej opasłe katalogi. Na poszerzenie swojego asortymentu zdecydowali się nie tylko producenci rowerów, ale również amortyzatorów, kół i opon. Ci ostatni stworzyli wersje 29” dla niemal wszystkich swoich najbardziej popularnych produktów.

Kenda
Tutaj znajdziemy sporo nowości pod duże koła. Świetnie znany model do cięższych zastosowań - Nevegal, teraz w szerokości 2.20” i oczywiście na 29" koła. Gęsto nafaszerowany klockami SBE, czy jak kto woli, Small Block Eight, to z kolei propozycja na suche i raczej twarde nawierzchnie. Ta opona przede wszystkim ma się świetnie toczyć! W ofercie producenta znajdziemy również uniwersalną Karmę, mniej popularną Kommando, czy Slant to ciężkich warunków! Wyraźnie widać, że Kenda mająca silne powiązania z amerykańskim MTB poprzez współpracę z takimi postaciami jak John Tomac, czy Brian Lopes silnie lansuje trend 29.


Kenda Block 8Kenda KarmaKenda NevegalMaxxis Ikon


Maxxis
Pięć do trzech. To nie wynik meczu, ale średni stosunek ilości modeli opon 26calowych do 29calowych w firmie Maxxis. A zatem trend w kierunku produkowania większej ilości wariantów 29 jest wyraźny, choć palma pierwszeństwa należy do mniejszych gum. Największą nowością jest Ikon z nową mieszanka gum i gęsto osadzonymi klockami o dośc niskim profilu. O wersję bezdętkową powiększyła się oferta wśród opon Crossmark o charakterystycznych, wyciętych na środku krzyżykach, które zbierają znakomite recenzje. Do grona 29 dołączy w przyszłym sezonie również model Maxxlite o ekstremalnie niskim profilu.

Vredestein
Seria opon Black Panther występuje w trzech odmianach, a największym uznaniem kolarzy XC cieszy się model Xtrac o drobnych, regularnie rozłożonych klockach. Producent przespał jednak przygotowania do kolejnego sezonu, bo nie zobaczymy go w wersji 29. Rowerzyści mają do dyspozycji natomiast dwie opony Black Panther 29 o bardziej uniwersalnym zastosowaniu. Jedna w systemie dętkowym, a druga w Tubeless Ready. Takie same parametry proponuje model Black Panther Extreme do enduro oraz Spotted Cat na suche warunki maraton/XC. Jak widać Vredestein jako jeden z nielicznych nie rozwinął kolekcji i zachował się dość zachowawczo.

 

 


Vredestein Black PantherVredestein Spotted CatSchwalbe Nobby NicSchwalbe Hans Dampf

Schwalbe
Hans Dampf to zupełnie nowy model opon z ulepszoną mieszanką gum dedykowaną na trailowe rodzaje tras. Zdaniem producenta i niezależnych testerów z niemieckich magazynów znakomicie klei się do podłoża i nie boi ostrych zakrętów. Na koła 29 znajdziemy dwa modele z mieszanką gum Pacestar (lekkie gumy do XC) oraz Trailstar (do enduro) - obie są Tubeless Ready. Nowe 29ery znajdziemy również w odmianach tak dobrze znanych wersji jak Nobby Nic oraz Racing Ralph HT.

Ritchey
Topowa opona Shield z zastosowaniem do profesjonalnego XC dostępna będzie w przyszłym roku również w wersji 29. Opona ta występuje w opcji WCS, która jest Tubeless Ready oraz standardowej do obręczy dętkowych. Shield skłąda się z najwyższej jakości mieszanek gum, która jest nieco inna po środku i na bokach.

Michelin
W przyszłym roku poznamy kolejną generację opon Wild Grip'R2 przeznaczoną do uniwersalnej jazdy od XC do enduro oraz nowe, wybitnie wyczonowe gumy XC Wild Race'R Ultimate. Zmian dokonano w mieszance gum Gum-X oraz zmodyfikowano cięcie klocków.

 

 


Ritchey ShieldMichelin Wild RacerGeax AkaGeax Mezcal


Geax
Firma, która swoją komunikację z klientami opiera na sponsorowanej Mai Włoszczowskiej w kraju nad Wisłą powinna cieszyć się sporym zainteresowaniem. W przyszłorocznej kolekcji praktycznie każdy model opon znajdzie się w wersji 29”. Na uwagę zasługuje AKA – opona przeznaczona do pokonywania przede wszystkim terenów pełnych piachu, trawie, ziemi i innej nawierzchni sprzyjającej zakopywaniu się. Gęsto osadzone klocki bieżnika mają sprawić, że koła posłusznie trzymają się obranej linii jazdy. Gumy przeznaczone są do enduro i freeridu. Mezcal natomiast charakteryzuje się niższym profilem typu semi slick a więc opony są szybsze, dedykowane jeździe XC. Odpowiedni kształt i gęstość osadzenia klocków sprawia, że stanowią uniwesalne rozwiązanie niezależne od wilgotnych lub suchych warunków pogodowych. W opcji 29” znajdziemy jedną wersję.

Panaracer
Trend na koła 29” zanotowano również w krajach Dalekiego Wschodu. Widać to na przykład po japońskiej marce Panaracer, gdzie większość modeli co prawda zachowała standardową wielkość, ale jest jednak kilka nielicznych wyjątków. Jednym z nich jest CG (Cedric Gracia) SG przeznaczony do XC i all mountain o dużych, rzadko rozmieszczonych klockach, dzięki którym nie zapychają się błotem. To uniwersalne opony na trudny teren i dość szerokie.

 

 


Panaracera CG SGPanaracer RamapgeWTB NanoWTB Weirwolf


WTB
A dla odmiany, w USA opony 29” to nie tyle opcje i warianty, co oddzielne produkty. Na przykład Weirwolf 29” LT posiada zmodyfikowaną mieszankę gum oraz rzadziej osadzone klocki bieżnika od swojego mniejszego brata. Dzięki temu z opony do freeridu, jaką jest Weirwolf 26” stała się z powodzeniem oponą przeznaczoną do XC i all mountain. Bardziej wyścigowy o niskim profilu jest model Nano o dużych klockach zapewniający gładkie toczenie się na zróżnicowanej i przede wszystkim ubitej nawierzchni. Po drugiej stronie bieguna stoi Moto 29 z wielkim bieżnikiem klejącym się na dużych prędkościach do bardzo trudnych technicznie nawierzchni.