Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie skarpetki rowerowe wybrać?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze skarpet na rower.

Drukuj
X-Socks Bike Race Michał Kuczyński

Skarpetki rowerowe to istotny element garderoby rowerzysty. Często o nich zapominamy, a jest to przecież odzież ubierana na jeden z trzech punktów kontaktu naszego ciała z rowerem. Warto więc wyposażyć się w dobre skarpety, bo ich rola jest większa, niż można by się spodziewać.

Scenariusz w przypadku większości początkujących rowerzystów i kolarzy jest podobny. Kupujemy kask, buty, spodenki i koszulkę, do tego czasem rękawiczki i… w drogę. Chyba nikt nie wyposaża się od razu w dedykowane skarpety na rower. Nie ma w tym nic złego, jednak wraz z rosnącym poziomem wtajemniczenia po prostu warto wyposażyć się we właściwy model. Stopy są jednym z trzech punktów podparcia naszego ciała na rowerze, a to super ważna rola, dlatego musimy zadbać o ich komfort! Do tego pracują w trakcie jazdy przez 100% czasu. Podczas gdy ręce czy pupę niekiedy odrywamy od roweru, nasze buty przez cały dystans pozostają na pedałach. Do tego kolarstwo to jednak bardzo specyficzna dyscyplina sportu, co ma też odzwierciedlenie w sposobie szycia kolarskich skarpetek. W końcu zgodzicie się, że wzorzec ruchu nóg kręcących się, a nie stawiających kroki jest bardzo różny. Dlatego też skarpetki dla rowerzysty różnią się od zwykłych sportowych lub dedykowanych do innych dyscyplin sportu, a my wskazujemy jak są zbudowane oraz na co zwrócić uwagę wybierając skarpety rowerowe dla siebie. 

Oddychający materiał

 

 

Skarpetki rowerowe powinny być wykonane z oddychającego materiału, który skutecznie odprowadza wilgoć. Suche stopy to podstawa, bowiem ten stan poprawia wygodę podczas pedałowania, podnosi czucie roweru, zapobiega przewianiu gdy zjeżdżamy z góry oraz otarciom czy powstawaniu stanów zapalnych na skórze. Poza dobrym materiałem suchość zapewnia też lekka i przewiewna konstrukcja, która jest oczywiście domeną modeli letnich. Temat ocieplanych skarpet na zimę oraz okresy przejściowe poruszamy w osobnym akapicie. 

Ustaliliśmy więc, że skarpety rowerowe na ciepłą część roku muszą być wykonane z oddychających materiałów oraz winny mieć przewiewną konstrukcję. W praktyce oznacza to, że do ich produkcji zostanie użyty jeden z kilku sprawdzonych materiałów - m.in. poliamid, polipropylen, elastan, a często jakaś ich mieszanka. Zwykle różne kompozycje tych materiałów sztucznych przyjmują jakąś nazwę handlową - jako przykład weźmy choćby popularny Coolmax. Należy unikać materiałów, które są mniej przewiewne i będą gotowały stopy - np. akrylu. Podobnie jak nie warto decydować się na skarpety z bawełny - są świetne do chodzenia na co dzień, ale będą zbyt wolne w odprowadzaniu naszego potu i w trakcie jazdy szybko staną się mokre. Istotny jest też sposób szycia. Wierzchnia część stopy powinna być utkana w rzadszy wzór, bardziej siateczkowy. Również fragment skarpet, który jest poza butem powinien być przewiewny - tak aby nasze kończyny się nie gotowały, gdy jest ciepło i/lub jedziemy z wysoką intensywnością. 

Odpowiednia grubość

 

 

Ogólnie celem skarpet rowerowych jest zaoferowanie nam jak najcieńszej i najlżejszej budowy, bo takowa jest najbardziej oddychająca i pozwala na maksymalnie dobre czucie roweru oraz bezstratny transfer mocy. Są jednak obszary, gdzie zależy nam na nieco większej grubości. Głównie chodzi o okolicę pięt i palców - odpowiednia mięsistość materiału w tych miejscach zapewnia większą odporność na przetarcia. ,,Wzmocnione” w ten sposób skarpetki rowerowe dłużej nam posłużą. Często możemy też spotkać wzmocnienia na całej podeszwie, co sprawdza się szczególnie w jeździe turystycznej oraz górskiej. Do agresywniejszego MTB czy jazdy w nieznane, gdzie będziemy ocierać się o krzaki i inne ostre przedmioty lepsze będą modele dedykowane do jazdy na rowerze górskim, które są przygotowane na radzenie sobie np. z kolcami jeżyn oraz ogólnie większe tarcie będące faktem, gdy do butów trafia woda i drobinki ziemi. 

Wysokość skarpet na rower

 
 

 

Na rynku oraz kolarskich nogach dominują obecnie modele wysokie - do połowy łydki. Takie są najbardziej modne i na dobre wpisały się w kolarski styl. Wysokie skarpety mają sporo zalet - choćby fakt, że dają największą ochronę przed różnego rodzaju kontuzjami. Otarciami przez gałęzie w terenie, czy nawet uszkodzeniami skóry podczas upadków - przecież to właśnie w okolicę kostek często uderzamy się o pedał podczas ratowania przed mocniejszymi upadkami. Podobnie, jak podczas ,,kładzenia” się na bok w zakręcie. Cienka warstwa materiału to spora protekcja przed mocnym rozcięciem skóry przy takich przygodach. Wysoka skarpeta zapobiega też wpadaniu do jej wnętrza drobinek piasku i ziemi. Oczywiście nie musi być aż do połowy łydki, wystarczy taka za kostkę. Choć faktem jest, że skarpeta do połowy łydki jakoś tak… dobrze wygląda. Jako, że stylówka jest ważna to jednak warto iść za tym trendem. 

Na rynku najczęściej można spotkać trzy wysokości. Po pierwsze najbardziej popularne modele do połowy łydki. Po drugie skarpety sięgające lekko za łydkę, które polecamy na bardzo upalne dni oraz dla osób, które mają krótką łydkę i nie chcą optycznie skracać sobie nóg, co czynią skarpety wysokie. Na koniec są jeszcze dostępne stopki, choć ich popularność znacznie spadła, poza tym słabo chronią okolicę kostek oraz mamy w nich gwarancję wpadania drobinek brudu do wnętrza skarpetek. 

Ściągacze i dodatkowe patenty

 
 

 

Bardzo istotnym elementem cechującym dobre skarpetki rowerowe są ściągacze, które z jednej strony zapewniają stabilne trzymanie się skarpet na swoim miejscu, a z drugiej nie uciskają nóg zanadto i nie pogarszają krążenia krwi. Standardem jest jeden ściągacz na końcu skarpet (na łydce) oraz drugi mniej więcej na środku stopy, który zapobiega przesuwaniu się skarpety w bucie. Ich jakość będzie gwarantowała komfort użytkowania.

Na rynku spotkamy też ciekawe dodatkowe rozwiązania, jak choćby kompresyjne wstawki w okolicy kostek i łydek, czy np. panele z kompresją na stopach. Nasza praktyka podpowiada, że to nawet działa. Szczególnie ciekawe są modele z lekkim uciskiem w okolicy kostek, który daje wrażenie dodatkowego wsparcia mięśni i oddala uczucie zmęczenia. Wyraźnie poprawia też stabilizację stawu skokowego, co często daje się szczególnie odczuć w jeździe typu MTB. Odradzamy jednak typowo kompresyjne, wysokie skarpety - jest w nich gorąco, a dwa, że to fatalnie wygląda. Kolarstwo ma pewną kulturę, którą należy szanować, a podkolanówka z pewnością się w nią nie wpisuje…  

Rowerowe skarpety na zimę

W chłodnych porach roku niezbędnym elementem wyposażenia rowerzysty są buty zimowe lub kolarskie ochraniacze na buty, ale komfort termiczny znacznie poprawiają też skarpetki rowerowe dedykowane na zimę. Te modele są wyraźnie grubsze i nieco pogarszają czucie roweru, ale ich konstrukcja potrafi zdziałać cuda w kontekście ocieplania i odprowadzania wilgoci jednocześnie. Szczególnie polecamy modele z wełną merino. Na tym elemencie garderoby nie warto oszczędzać. Sami znamy wielu riderów, którzy osobiście przekonali się o tym po latach ,,męczenia się” w innych skarpetach. To detal, który robi ogromną różnicę. 

Jakie skarpetki rowerowe wybrać?

W zasadzie po lekturze naszego tekstu już wiecie, że dobre skarpetki rowerowe muszą być wykonane z technicznego materiału i mieć lekką, przewiewną strukturę. Powinny dobrze oddychać i stabilnie trzymać się na stopie oraz mieć wzmocnienia w newralgicznych punktach. Oczywiście na szosę warto brać modele jak najcieńsze - te gwarantują perfekcyjne czucie roweru i transfer mocy. Podobne modele sprawdzą się na wyścigach XC i maratonach, choć tam ,,cienkie” modele niestety szybko się zużyją. Koniecznie weźcie wówczas wersję czarną (do MTB), bo białych po pierwszym poważnym błocie już nie dopierzecie. Z kolei na agresywniejsze jeżdżenie po szlakach oraz turystykę górską lepsze będą bardziej odporne modele z nieco grubszego materiału. Może gorzej oddychają, ale zapewniają lepszą ochronę przed gałęziami i kamieniami lecącymi spod kół, a przy tym są też bardziej wytrzymałe na przetarcia. 

Polecane przez redakcję 

Skarpety BIKE WORLD Sportswear BIKE RIDE

Oczywiście, że tak! Polecamy Wam nasze skarpety rowerowe, które stanowią dobry balans między wysoką wytrzymałością, a dobrym działaniem oraz atrakcyjną ceną. Mają najbardziej modny obecnie fason, czyli są wysokie do połowy łydki i świetnie prezentują się na kolarskich nogach. Skarpety BIKE WORLD Sportswear zostały wykonane z oddychającego materiału i stanowią idealne wykończenie kolarskiego stroju. Nie są ekstremalnie cienkie, ale taka budowa wraz ze wzmocnieniami na palcach oraz piętach zapobiega przetarciom i gwarantuje ,,bezawaryjne” użytkowanie. Skarpety BIKE WORLD mają też dodatkowe ściągacze na stopach, które stabilizują je w bucie. W sprzedaży dostępne są różne wersje kolorystyczne i dwa motywy graficzne, ale my szczególnie lubimy model BIKE RIDE, który można zestawiać w dowolny sposób, a hasło tworzone przez te dwa słowa są dewizą każdego ridera i kolarza!

  • Cena: 39 pln (para) / 109 pln (zestaw 3 par)
  • Materiał: 90% Prolen (Polipropylen), 8% Poliamid, 2% Elastan
  • Rozmiary: S/M 38-41, M/L 41-44, L/XL 44-46
  • Kolory: czarny, biały, bordowy
  • Zastosowanie: MTB XC / maraton, trail, gravel, jazda rekreacyjna

Znajdziesz je na sklep.bikeworld.pl

 

Co na rynku?

Na kolejnej stronie przygotowaliśmy przegląd różnych modeli skarpetek na rower, które są dostępne na rynku i reprezentują poszczególne typy omawiane w artykule. 

 

 

 

Poniżej znajdziecie przykłady rowerowych skarpet, które różnią się wysokością, grubością i stopniem ocieplenia. To modele, które znajdziecie na rynku i są one przykładami różnych typów skarpetek na rower. 

 

Wysokie skarpety kolarskie

ALE Cycling Team
  • ALE Cycling Team to typowe szosowe skarpety, które sięgają naprawdę wysoko. Do tego są cienkie i przewiewne oraz stabilnie trzymają się na swoim miejscu. Stanowią doskonały przykład modelu do sportowej jazdy na rowerze.  

Kolarskie skarpety za kostkę

Assos RS
  • Skarpety Assos Equipe RS to superlekki model przeznaczony do ścigania. Jego tkanina jest wyjątkowo cieniutka - wszystko po to, aby zapewnić idealny transfer mocy i pewne czucie roweru. Przy okazji taka budowa świetnie oddycha, a niezbyt duża wysokość również poprawia chłodzenie w upalne dni. Do MTB będą zbyt delikatne.

 

Skarpety rowerowe stopki 

Accent Logo
  • Ze względu na ograniczoną praktyczność rowerowe stopki są mało popularne. Stanowią dobry wybór na jazdę w upalne dni oraz w czystym środowisku.

Zimowe skarpety rowerowe

Bontrager Thermal Wool Crew
  • Wysokie i grube skarpety z wełny merino to zawsze duży wydatek, za który sobie podziękujemy podczas długich zimowych jazd. Tu jakość naprawdę robi rożnicę!

 

Skarpety MTB

Endura Jagged
  • Do jazdy po ciężkich górskich szlakach poleca się skarpety, które łączą dobrą oddychalność z nieco mocniejszą budową. Przydadzą się też mocne ściągacze stabilizujące stopę oraz lekka kompresja w okolicy kostek, który podnosi stabilność naszych stawów.