Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie ochraniacze na buty rowerowe wybrać?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas wyboru ochraniaczy na buty rowerowe?

Drukuj
Tomasz Makula

W naszej strefie klimatycznej wczesna wiosna, jesień oraz zima nie należą do najprzyjemniejszych okresów dla kolarzy. Duża ilość opadów, błota, a czasami śnieg to prawdziwa zmora. W takich warunkach mocno marzną nasze stopy. Dlatego dobre ochraniacze na buty to podstawa. Dowiedz się, jakie wybrać?

Kolarstwo w trudnych warunkach pogodowych to nie bułka z masłem! Mokre i przemarznięte stopy potrafią mocno uprzykrzyć nasze życie - często prowadzą do choroby, nie mówiąc już o skrajnych przypadkach i balansowaniu na krawędzi odmrożeń. Mówiąc prościej - dla rowerzystów i kolarzy jeżdżących zimą to must have! Na samym początku poradnika przedstawimy podstawowe rodzaje ochraniaczy na buty oraz aspekty, na które powinniście zwrócić uwagę przy zakupie. W drugiej części prezentujemy przykładowe modele na okres przejściowy (wiosna / jesień) oraz zimowe.

Rodzaje ochraniaczy / pokrowców na buty rowerowe

  • Zimowe poniżej 5 stopni Celsjusza
  • Przejściowe (wiosna/jesień) powyżej 5 stopni Celsjusza:
  • 1. na suche warunki
  • 2. ochraniacze palców
  • 3. na deszcz / wodoodporne (przydatne nawet przy 20 stopniach)
  • 4. owiewy czasowe / aerodynamiczne 

Zimowe ochraniacze na buty kolarskie

Ochraniacze zimowe stworzone są z grubego neoprenu, który ma za zadanie chronić przed niską temperaturą, wodą i wiatrem. Większość pokrowców bez problemu radzi sobie z temperaturą do około 0 stopni Celsjusza, zapewniając komfort i odpowiednią temperaturę nawet na kilkugodzinnych treningach na szosie.

Shimano XC Thermal Shoe CoverMichał Kuczyński

Problemy zwykle zaczynają się poniżej zera, choć to oczywiście mocno indywidualne kwestie. Jeżeli chcemy jeździć w takich warunkach to warto wcześniej zapoznać się z opiniami na temat danego modelu. Podobnie sprawa ma się z wodoodpornością. W mokrych warunkach najlepiej spisują się modele, które neoprenowy ochraniacz mają dodatkowo pokryty warstwą gumy, czyli gruby neopren plus wodoodporna powłoka. Wysokiej jakości ochraniacze na buty potrafią zapewnić praktycznie pełną ochronę przed deszczem, ale tylko na powierzchni buta. Najsłabszym mankamentem jest podeszwa, która w przypadku ochraniaczy nie jest chroniona ani przed zimnem, ani tym bardziej przed jakimkolwiek opadem atmosferycznym. Poza tym woda lubi przesiąkać przez nogawki do wnętrza obuwia... prawda jest taka, że na lejący deszcz nie ma rady. 

Większość modeli pokrowców jest kompatybilna z całą gamę dostępnych na rynku rodzajów bloków i pedałów zatrzaskowych. O dopasowanie nie musimy się więc martwić. Czasami jednak modele mają rozróżnienie - jedne modele są uszyte wyłącznie pod buty szosowe, a inne to ochraniacze na buty MTB (które pasują również do obuwia szosowego). Pomimo tego, że większość ochraniaczy zaprojektowana została w ciemnych odcieniach (aby ciężej było je zabrudzić w zimowej aurze), to wyposażone są w odblaskowe elementy, które zadbają o Wasze bezpieczeństwo. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, czy tylny zamek i szwy zewnętrzne zostały zabezpieczone przed wodą. Wszystkie produkcje topowych marek posiadają wzmacniane obszycia na piętach i czubku buta. Nie brakuje także taśm neoprenowych w dolnych częściach, aby zapobiec wchłanianiu się wilgoci do środka. Typowe zimowe pokrowce są nieco luźniejsze od tych, które przedstawimy w dalszej części artykułu. Pomimo tego dobrze leżą na nodze i co najważniejsze nie uciskają (czyli nie blokują swobodnego przepływu krwi).

Tomasz Wienskowski

Przejściowe ochraniacze na obuwie rowerowe

Na okres zimowy obowiązkowo należy wyposażyć się w pokrowce przeznaczone na tę porę roku lub zakupić specjalistyczne obuwie zimowe. Jednak jesienią i wiosną również są chłodne dni, które bywają niekomfortowe, w szczególności jeżeli za oknem temperatura oscyluje od 5 do 10 stopni Celsjusza i może padać deszcz. Producenci odzieży kolarskiej również w tym wypadku stanęli na wysokości zadania. Przejściówki różnią się bardziej dopasowaną strukturą i delikatniejszym, jedynie lekko ocieplonym materiałem. Czasem są one wykonane z materiału, a innym razem z bardzo cienkiego noeprenu. Ich konstrukcja jest dopasowana do warunków występujących głównie jesienią oraz wiosną. 

Michał Kuczyński

Jesienno-wiosenne ochraniacze na buty rowerowe

Pierwsza grupa, którą wyróżniliśmy to tradycyjne cienkie ochraniacze na suche warunki. Ich jedyne praktyczne zastosowanie to pomoc w utrzymaniu temperatury podczas niezbyt ciepłych dni lub późnymi wieczorami (sprawdzi się to głównie w temperaturze 5-10 C). Nie chronią nas przed deszczem, ale ułatwią utrzymanie naszych butów w czystości, a stóp w komforcie termicznym. 

Ochraniacze ALE Cycling ShieldMichał Kuczyński

Ochraniacze palców

Kilka lat temu na rynek weszły tzw. ochraniacze palców. Jednym z pierwszych pionierów tego rozwiązania był nie kto inny jak Peter Sagan. :) Przeznaczone są dla szosowców, których buty z przodu często posiadają otwory wentylacyjne. Zazwyczaj są zrobione z grubszego materiału lub neoprenu. Niektóre z nich posiadają wodoodporne zastosowania. Dobrze sprawdzą się na wyścigach szosowych, ponieważ łatwo można je założyć lub ściągnąć (np. kiedy zrobi nam się ciepło). Jest to ciekawe rozwiązanie dla osób, które startują we wczesno wiosennych wyścigach na szosie oraz rowerzystów ruszających na rower z rana i kończących, gdy zrobi się wyraźnie cieplej. Najciekawsze jest to, że tak niepozorny produkt stanowi naprawdę solidną osłonę przed chłodem!

Przeciwdeszczowe ochraniacze na buty

Ciekawym produktem są pokrowce przeznaczone tylko na deszcz. Na rynku są dostępne modele stworzone z myślą o komforcie jazdy w trakcie opadów - dobrej klasy modele naprawdę działają i zapewniają ochronę przed wodą wdzierającą się do butów. Suche stopy to podstawa, aby się nie wychłodzić, dlatego warto mieć taki produkt w swojej szafie jeśli planujemy jazdę na rowerze w każdych warunkach. Założenie ich na buty często graniczy z cudem. Nie jest to zaskoczenie, ponieważ ścisłe dopasowanie zapobiega wdzieraniu się wody do ich wnętrza. Zazwyczaj wykonane są ze specjalnej membrany poliamidowej. Wyglądają bardzo efektownie i są bardzo podobne do pokrowców aerodynamicznych (zakładanych do jazdy na czas). Z jedną różnicą, że nie posiadają aerodynamicznej powłoki, jaka charakteryzuje owiewy przeznaczone dla najszybszych kolarzy na świecie. Niemniej jednak na pewno dadzą kilka sekund zysku na długiej czasówce w porównaniu do zwykłego obuwia.

Tomasz Makula

Co słychać na rynku ocieplaczy na buty rowerowe?

Na rynku spotkacie masę różnych ochraniaczy na buty rowerowe. W dalszej części artykułu prezentujemy przykładowe modele, które dobrze obrazują poszczególne typy ochraniaczy występujące w sprzedaży. Praktyka podpowiada, że dla osób, które dużo jeżdżą na rowerze jedyną słuszną opcją jest posiadanie minimum dwóch par takich ochraniaczy. Inaczej nie da się komfortowo ogarnąć zróżnicowanych zimowych oraz jesienno-wiosennych warunków pogodowych.

Shimano XC Thermal Shoe CoverMichał Kuczyński

Rodzaje ochraniaczy na buty kolarskie - przykładowe modele

Zimowe ochraniacze na buty

Shimano XC Thermal
  • Zimowe ochraniacze wykonane z grubego neoprenu, które dodatkowo mają powłokę chroniącą przed wodą. Pasują na buty szosowe oraz MTB. Idealny wybór na zmienne jesienno-zimowe warunki. Poradzą sobie nawet w mrozie.

Jesienno-wiosenne ochraniacze na buty

Assos Spring Fall Booties
  • Lekko ocieplone pokrowce, które sprawdzają się między +7 a +14 stopni Celsjusza. Przykładowy model jest akurat dedykowany do butów szosowych, natomiast na rynku znajdziemy również modele dedykowane do MTB. 

Ochraniacze palców

Castelli Toe Thingy 2
  • Noski na buty wykonane z neoprenu. To proste rozwiązanie, które jest super łatwe w zakładaniu, a jednocześnie daje więcej ciepła, niż można byłoby się spodziewać po tak małym produkcie. Świetnie spisują się w przejściowych okresach roku. 

Wodoodporne ochraniacze na buty

Ale Cycling Rain 2.0
  • Typowe ochraniacze na deszcz. Wykonane z wodoodpornego tworzywa sztucznego i pozbawione ocieplenia. Idealnie dopasowane do butów szosowych.

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj