Samochodowy bagażnik na rowery - jaki wybrać?

Jaki rodzaj bagażnika na rowery wybrać dla naszych potrzeb i co znajdziemy na rynku? Zobacz nasze propozycje bagażników! / aktualizacja 2021

Sposobów na przewóz roweru samochodem jest kilka - przyglądamy się najbardziej powszechnym rodzajom bagażników rowerowych. Jaki rodzaj bagażnika wybrać dla naszych potrzeb i co znajdziemy na rynku? Sprawdzamy!

Dla wielu osób zabranie kilku rowerów autem na wakacyjny wyjazd lub weekendowy wypad za miasto wydaje się sporym problemem. Nic bardziej mylnego – na rynku dostępnych jest wiele ciekawych modeli bagażników, które w wygodny i bezpieczny sposób pomogą przetransportować nasze „dwa kółka”.  W naszym przeglądzie skupiliśmy się na bagażnikach zewnętrznych, wśród których wyróżnić możemy: dachowe, na tylną klapę lub montowane na hak holowniczy. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, które postaramy się wypunktować. Ceny bagażników rozpoczynają się od kilkuset złotych, a ceny najbardziej zaawansowanych modeli to już liczby 4-cyfrowe.

Bagażnik rowerowy - jak typ wybrać?

Bagażniki dachowe to jeden z najpopularniejszych sposobów transportu roweru - zapewne ze względu na stosunkowo niskie ceny takiego rozwiązania. Na dachu powinniśmy zmieścić do 5 rowerów. Minusem bagażników montowanych na dach jest zwiększenie oporu powietrza jakie stawia samochód podczas jazdy, co poskutkuje większym spalaniem (nawet do kilku litrów paliwa więcej w zależności od prędkości jazdy i warunków atmosferycznych). Trzeba też pamiętać, że aby zamontować rower na dachu trzeba go podnieść na sporą wysokość, co w przypadku osób słabszych oraz cięższych rowerów może okazać się problematyczne. W trakcie jazdy należy zachować szczególną ostrożność ze względu na powiększoną wysokość samochodu z rowerami na dachu. Znane są przypadki próby wjechania do niskiego garażu wraz z rowerami na dachu lub zawadzenia o parkingowe ograniczniki. Skutki takiego spotkania ze ścianą / słupem mogą być dla naszych rowerów tragiczne w skutkach. Zasadniczo możemy wyróżnić dwa rodzaje bagażników dachowych - takie, które łapią rower za ramę oraz typ drugi, gdzie wymagany jest demontaż koła przedniego, a rower montujemy bezpośrednio do widelca (za pomocą osi lub innego systemu),

 

 
 

 

 

Kolejną możliwością z jakiej możemy skorzystać jest bagażnik montowany na tylnej klapie samochodu. Większość modeli bez problemów pomieści od 2 do 4 rowerów. Wadą takich bagażników dla mniej wprawionych użytkowników jest bardziej czasochłonny montaż oraz przede wszystkim ograniczony dostęp do bagażnika w czasie podróży. Może być to kłopotliwe dla osób podróżujących z dziećmi. Do atutów zaliczyć możemy małe rozmiary bagażnika, który po spełnieniu swojego zadania możemy wygodnie przechowywać. Chociaż w wielu samochodach rowery wystają nieco ponad cień aerodynamiczny auta, spalanie nie powinno wzrosnąć tak, jak w przypadku bagażników dachowych.

 

 

 

 

Ostatnią opcją jest bagażnik na hak holowniczy. Większość wiodących producentów posiada po kilka ciekawych modeli z tego segmentu, więc na wybór nie można narzekać - przeszkodą mogą być jedynie wyższe ceny albo brak haka holowniczego w naszym samochodzie. Spalanie samochodu z bagażnikiem na haku utrzyma się na niskim poziomie, bo rowery przewożone są stosunkowo nisko i skryte są w cieniu aerodynamicznym. Z drugiej strony montaż powinien być mniej skomplikowany, a dostęp do bagażnika auta łatwiejszy ze względu na możliwości odchylenia bagażnika.

W każdym z przypadków należy zwrócić szczególną uwagę przy zakładaniu rowerów. Powinniśmy stosować się do zaleceń producentów, co ochroni nasze rowery przed kontaktem z asfaltem w przypadku niepoprawnego montażu.

 

Polecane przez redakcję

 

 

 

Thule VeloSpace XT 3

Wiele osób na myśl o bagażniku rowerowym od razu pomyśli o Thule - nie ma się czemu dziwić, bo Szwedzki producent jest liderem rynku bagażników samochodowych do przewozu rowerów. Skandynawowie zasłynęli m.in. bezkompromisowym podejściem do tematu bezpieczeństwa i ergonomii swoich produktów. Tym razem postanowiliśmy wyróżnić jeden z flagowych modeli bagażnika rowerowego na hak - mowa o VeloSpace XT 3, który to mielismy okazję testować w przeszłości. Powyższy model jest bardzo uniwersalny i sprawdzi się w przypadku każdego typu roweru - jest przygotowany do przewozu naprawdę ciężkich sprzętów - maksymalna masa jednego roweru to 30 kg, więc spokojnie udźwignie nawet w pełni wyposażeonego elektryka. Łączna ładowność tego modelu wynosi 60 kg. Sam VeloSpace XT jest bardzo łatwy w montażu i obsłudze, pozwala na błyskawiczne odchylenie bagażnika, celem uzyskania dostępu do przestrzeni ładunkowej samochodu. Same rowery do VeloSpace'a przymocowujemy poprzez ramiona z uchwytami wyposażonymi w gałki AcuTight, które kliknięciem sygnalizują, kiedy chwyt jest odpowiednio mocny. Z drugiej strony rowery stoją na długich rynnach, do których rower przytwierdzamy paskami blokowanymi mechanizmem z ząbkami. Nazwa podpowiada, ze mamy tam miejsce na 3 rowery, jednak trzeba wiedzieć, że Thule oferuje dla tego modelu także adapter na 4 rower. To zresztą nie koniec przydatnych akcesoriów, o które możemy VeloSpace'a rozbudować - jeśli potrzebujecie dodatkowej przestrzeni ładunkowej, Thule ma w swojej ofercie BackSpace XT - to kufer o pojemności 300 litrów.

  • Cena 3099 zł
  • Maksymalna liczba rowerów 3 lub 4 (z adapterem)
  • Ładowność 60 kg
  • Maksymalna masa roweru 30 kg
  • Wymiary 135 x 73 x 79 cm
  • Wymiary po złożeniu 135 x 73 x 31 cm
  • Masa 20.6 kg
  • Test: Thule VeloSpace XT 3
thule.com

 

Treefrog Pro 1 / Pro 2 / Pro 3

Ku nieksrywanemu zadowoleniu na naszym rynku ponownie pojawiły się uniwersalne bagażniki rowerowe, bazujące na przyssawkach. Mowa o bagażnikach marki Treefrog, które dostępne są w wersji Pro 1, 2 lub 3 - gdzie cyfra oznacza ilość możliwych do przewiezienia rowerów (co warto odnotować: z tego grona jedynie model 1 nie jest odpowiedni do transportu e-bike'ów). Treefrogi montujemy do nadwozia samochodu przez mocne przyssawki - każda z nich ma siłę "chwytu" na poziomie 100 kg. Takie rozwiązanie pozwala na montaż bagażnika w samochodach bez belek dachowych - Treefrogi przytwierdzamy bezpośrednio do nadwozia samochodu, dlatego można je stosować na dachu czy na klapie tylnej samochodu. Idąc za powyższym - uchwyty są bardzo uniwersalne i pasują praktycznie do każdego typu nadwozia, także do tych najbardziej sportowych i niestandardowych wozów.

Treefrog jest bezpiecznym rozwiązaniem i posiada certyfikat TÜV. Każdy potencjalny użytkownik Treefroga z pewnością doceni szybkość i łatwość montażu tego typu bagażnika. Tego typu uchwyt zajmuje też o wiele mniej miejsca, niż tradycyjne uchwyty rowerowe, więc łatwiej go przechowywać - nawet w bagażniku samochodu. Standardowo Treefrog dostosowany jest pod mocowanie koła z klasycznym szybkozamykaczem, ale można do nich dokupić adaptery do sztywnych osi. 

Ciekawostką jest, że w sezonie 2021 na Treefrogach rowery w peletonie World Tour przewozić będzie ekipa Israel Start-Nation z Chrisem Froomem na czele.

  • Treefrog Pro 1 (cena 1299 zł) / pojemność 1 rower o wadze maksymalnej 20 kg
  • Treefrog Pro 2 (cena 1899 zł) / pojemność 2 rowery o wadze łącznej maksymalnej 45 kg (lub możliwość przewozu jednego e-bike'a)
  • Treefrog Pro 3 (cena 2399 zł) / pojemność 3 rowery o wadze łącznej maksymalnej 70 kg (lub możliwość przewozu jednego lub dwóch e-bike'ów)
Dystrybucja: meridapolska.pl

 

Na kolejnych stronach znajdziecie kilka przykładów bagażników samochodowych - wybraliśmy po jednym z każdego opisywanego typu.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły