Dla wielu osób zabranie kilku rowerów autem na wakacyjny wyjazd lub weekendowy wypad za miasto wydaje się sporym problemem. Nic bardziej mylnego – na rynku dostępnych jest wiele ciekawych modeli bagażników samochodowych na rowery, które w wygodny i bezpieczny sposób pomogą przetransportować nasze „dwa kółka”. W naszym przeglądzie skupiliśmy się na bagażnikach zewnętrznych, wśród których wyróżnić możemy: dachowe, na tylną klapę lub montowane na hak holowniczy. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, które postaramy się wypunktować. Ceny bagażników rozpoczynają się od kilkuset złotych, a ceny najbardziej zaawansowanych modeli to już liczby 4-cyfrowe.
Bagażnik rowerowy - jak typ wybrać?
Bagażniki dachowe to jeden z najpopularniejszych sposobów transportu roweru - zapewne ze względu na stosunkowo niskie ceny takiego rozwiązania. Na dachu powinniśmy zmieścić do 5 rowerów. Minusem bagażników montowanych na dach jest zwiększenie oporu powietrza jakie stawia samochód podczas jazdy, co poskutkuje większym spalaniem (nawet do kilku litrów paliwa więcej w zależności od prędkości jazdy i warunków atmosferycznych). Trzeba też pamiętać, że aby zamontować rower na dachu trzeba go podnieść na sporą wysokość, co w przypadku osób słabszych oraz cięższych rowerów może okazać się problematyczne. W trakcie jazdy należy zachować szczególną ostrożność ze względu na powiększoną wysokość samochodu z rowerami na dachu. Znane są przypadki próby wjechania do niskiego garażu wraz z rowerami na dachu lub zawadzenia o parkingowe ograniczniki. Skutki takiego spotkania ze ścianą / słupem mogą być dla naszych rowerów tragiczne w skutkach. Zasadniczo możemy wyróżnić dwa rodzaje bagażników dachowych - takie, które łapią rower za ramę oraz typ drugi, gdzie wymagany jest demontaż koła przedniego, a rower montujemy bezpośrednio do widelca (za pomocą osi lub innego systemu),
Kolejną możliwością z jakiej możemy skorzystać jest bagażnik rowerowy montowany na tylnej klapie samochodu. Większość modeli bez problemów pomieści od 2 do 4 rowerów. Wadą takich bagażników dla mniej wprawionych użytkowników jest bardziej czasochłonny montaż oraz przede wszystkim ograniczony dostęp do bagażnika w czasie podróży. Może być to kłopotliwe dla osób podróżujących z dziećmi.
Do atutów zaliczyć możemy małe rozmiary bagażnika, który po spełnieniu swojego zadania możemy wygodnie przechowywać. Chociaż w wielu samochodach rowery wystają nieco ponad cień aerodynamiczny auta, spalanie nie powinno wzrosnąć tak, jak w przypadku bagażników dachowych.
Ostatnią opcją jest bagażnik rowerowy na hak holowniczy. Większość wiodących producentów posiada po kilka ciekawych modeli z tego segmentu, więc na wybór nie można narzekać - przeszkodą mogą być jedynie wyższe ceny albo brak haka holowniczego w naszym samochodzie. Spalanie samochodu z bagażnikiem na haku utrzyma się na niskim poziomie, bo rowery przewożone są stosunkowo nisko i skryte są w cieniu aerodynamicznym. Z drugiej strony montaż powinien być mniej skomplikowany, a dostęp do bagażnika auta łatwiejszy ze względu na możliwości odchylenia bagażnika.
W każdym z przypadków należy zwrócić szczególną uwagę przy zakładaniu rowerów. Powinniśmy stosować się do zaleceń producentów, co ochroni nasze rowery przed kontaktem z asfaltem w przypadku niepoprawnego montażu.
Polecane przez redakcję
W sezonie 2024 nasza redakcja postanowiła wyróżnić produkt, który reprezentuje świetny stosunek ceny do jakości - co wybraliśmy?
SPINDER TX2
Tym razem wybór padł bagażnik holenderskiego Spindera - model TX2 w wersji na dwa rowery, który można rozbudować do przewozu 3 rowerów poprzez osobny adapter (opcjonalnie). Bagażnik zbiera świetne opinie użytkowników i zyskuje na popularności na naszym rynku. Cechuje go duża uniwersalność - jego ładowność to 60 kg, więc spokojnie poradzi sobie z przewozem rowerów elektrycznych, nie mówiąc o innych typach "analogowych" rowerów. Do tego jego łapy w nowej wersji wyposażone są w paski, dzięki którym pasują do każdego typu ramy. Ramiona bagażnika mają konstrukcję teleskopową, dlatego wygodnie jesteśmy w stanie dopasować ich długość do chwytu w każdej pozycji. Da się go oczywiście odchylać na haku, a po zdemontowaniu szybko złożyć do mniejszych rozmiarów, żeby nie zajmował przestrzeni podczas przechowywania. Sam montaż i demontaż jest komfortowy i szybki za sprawą wygodnej w użyciu dźwigni blokującej. Masa TX2 wynosi 17 kg, także każdy powinien poradzić sobie z jego samodzielnym montażem, który jest całkowicie beznarzędziowy. TX2 ma też zabezpieczenia antykradzieżowe, które mogą nieco odstraszyć potencjalnego złodzieja. Propozycja Spindera ma w sobie cechy produktu premium, a jednocześnie da się go dostać w naprawdę super cenie - czarny model TX2 kosztuje trochę ponad 2700 zł, a jego srebrny brat bliźniak Xplorer+ 2599 zł (poza kolorem bagażniki te są praktycznie identyczne).
- Więcej o bagażniku piszemy w teście: Test: Bagażnik rowerowy na hak Spinder TX2
- MAKSYMALNA LICZBA ROWERÓW 2 (3 z adapterem)
- MOŻLIWOŚĆ UCHYLENIA BAGAŻNIKA Z ROWERAMI TAK
- MOŻLIWOŚĆ ZŁOŻENIA TAK
- MOCOWANIE ROWERÓW rama + koła
- MASA WŁASNA BAGAŻNIKA 17 kg
- MAKSYMALNA ŁADOWNOŚĆ 60 kg
- MATERIAŁ stal powlekana, aluminium
- MAKSYMALNY ODSTĘP POMIĘDZY KOŁAMI ROWERU 1350 mm
- MAKSYMALNY OBWÓD RAMY ROWERU 30 cm
- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ OPONY 3,25" (82,5 mm)
- ODSTĘP MIĘDZY SZYNAMI DO MONTAŻU KÓŁ 270 mm
- MAKSYMALNY ROZMIAR KÓŁ 29"
- ZŁĄCZE ZASILAJĄCE 7/13 pin
- ZABEZPIECZENIE NA KULI HAKA TAK
W dalszej części artykułu znajdziecie kilka przykładów bagażników samochodowych - wybraliśmy po jednym z każdego opisywanego typu.
Bagażnik dachowy z uchwytem za ramę
- Wysokiej klasy bagażnik dachowy, w którym uchwyt trzyma ramę za dolną rurę. Obsługuje rowery o masie do 20 kg, a poza samą ramą przypina się jeszcze koła. Całość jest stabillna, a także łatwa i szybka w obsłudze.
Bagażnik dachowy z uchwytem za widelec
- Bagażnik dachowy, w którym rower mocuje się ,,na sztywno" przykręcając go do uchwytu za przedni widelec. Do tego tylne koło zapina się opaską. Taki system jest stabilny i umożliwia szybszą jazdę, ale sam montaż trwa dłużej, a do wnętrza auta musi trafić koło.
Bagażnik na hak
- Bagażnik mocowany na hak holowniczy. Pomieści dwa rowery i ma nowoczesny system odchylania, który gwarantuje dostęp do bagażnika samochodu. Uebler i21 jest wyposażony w światła oraz miejsce na tablicę rejestracyjną. Po zdemontowaniu z auta składa się do kompaktowych wymiarów.
Bagażnik na tylną klapę
- Prosty w konstrukcji i tani w zakupie bagażnik mocowany do klapy bagażnika. Samo założenie na auto jest czasochłonne, podobnie jak instalacja rowerów, ale wszystko rekompensuje niska cena zakupu. Dobry wybór dla okazjonalnych rozwerzystów.
Uchwyt na przyssawki
- Na rynku widzimy coraz większą ilość uchwytów, które bazują na mocnych przyssawkach - tego typu uchwyty szczególnie sprawdzają się w samochodach bez możliwości montażu belek dachowych, we wszelkiego rodzaju sportowych samochodach, itd. Na rynku dostępne są różne wersje tego typu rozwiązań.