Materiał zawiera treści reklamowe

Samochodowy bagażnik na rowery - jaki wybrać?

Dowiedz się, jakie rodzaje samochodowych bagażników na rowery znajdziemy na rynku? Sprawdź, jaki bagażnik rowerowy wybrać dla siebie!

Drukuj
Składany bagażnik na hak Volvo Fix4Bike Michał Kuczyński

Bagażniki rowerowe stanowią najbezpieczniejszy sposób przewożenia rowerów samochodem. Sprawdź, jaki rodzaj bagażnika wybrać do swoich potrzeb oraz popularne modele, które znajdziemy na rynku?

Dla wielu osób zabranie kilku rowerów autem na wakacyjny wyjazd lub weekendowy wypad za miasto wydaje się sporym problemem. Nic bardziej mylnego – na rynku dostępnych jest wiele ciekawych modeli bagażników samochodowych na rowery, które w wygodny i bezpieczny sposób pomogą przetransportować nasze „dwa kółka”.  W naszym przeglądzie skupiliśmy się na bagażnikach zewnętrznych, wśród których wyróżnić możemy: dachowe, na tylną klapę lub montowane na hak holowniczy. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, które postaramy się wypunktować. Ceny bagażników rozpoczynają się od kilkuset złotych, a ceny najbardziej zaawansowanych modeli to już liczby 4-cyfrowe.

 

 

 

 

Bagażnik rowerowy - jak typ wybrać?

Bagażniki dachowe to jeden z najpopularniejszych sposobów transportu roweru - zapewne ze względu na stosunkowo niskie ceny takiego rozwiązania. Na dachu powinniśmy zmieścić do 5 rowerów. Minusem bagażników montowanych na dach jest zwiększenie oporu powietrza jakie stawia samochód podczas jazdy, co poskutkuje większym spalaniem (nawet do kilku litrów paliwa więcej w zależności od prędkości jazdy i warunków atmosferycznych). Trzeba też pamiętać, że aby zamontować rower na dachu trzeba go podnieść na sporą wysokość, co w przypadku osób słabszych oraz cięższych rowerów może okazać się problematyczne. W trakcie jazdy należy zachować szczególną ostrożność ze względu na powiększoną wysokość samochodu z rowerami na dachu. Znane są przypadki próby wjechania do niskiego garażu wraz z rowerami na dachu lub zawadzenia o parkingowe ograniczniki. Skutki takiego spotkania ze ścianą / słupem mogą być dla naszych rowerów tragiczne w skutkach. Zasadniczo możemy wyróżnić dwa rodzaje bagażników dachowych - takie, które łapią rower za ramę oraz typ drugi, gdzie wymagany jest demontaż koła przedniego, a rower montujemy bezpośrednio do widelca (za pomocą osi lub innego systemu),

 

 
 

 

 

Kolejną możliwością z jakiej możemy skorzystać jest bagażnik rowerowy montowany na tylnej klapie samochodu. Większość modeli bez problemów pomieści od 2 do 4 rowerów. Wadą takich bagażników dla mniej wprawionych użytkowników jest bardziej czasochłonny montaż oraz przede wszystkim ograniczony dostęp do bagażnika w czasie podróży. Może być to kłopotliwe dla osób podróżujących z dziećmi.

 

 

Do atutów zaliczyć możemy małe rozmiary bagażnika, który po spełnieniu swojego zadania możemy wygodnie przechowywać. Chociaż w wielu samochodach rowery wystają nieco ponad cień aerodynamiczny auta, spalanie nie powinno wzrosnąć tak, jak w przypadku bagażników dachowych.

 

 

 

 

Ostatnią opcją jest bagażnik rowerowy na hak holowniczy. Większość wiodących producentów posiada po kilka ciekawych modeli z tego segmentu, więc na wybór nie można narzekać - przeszkodą mogą być jedynie wyższe ceny albo brak haka holowniczego w naszym samochodzie. Spalanie samochodu z bagażnikiem na haku utrzyma się na niskim poziomie, bo rowery przewożone są stosunkowo nisko i skryte są w cieniu aerodynamicznym. Z drugiej strony montaż powinien być mniej skomplikowany, a dostęp do bagażnika auta łatwiejszy ze względu na możliwości odchylenia bagażnika.

 

 

W każdym z przypadków należy zwrócić szczególną uwagę przy zakładaniu rowerów. Powinniśmy stosować się do zaleceń producentów, co ochroni nasze rowery przed kontaktem z asfaltem w przypadku niepoprawnego montażu.

Polecane przez redakcję

W sezonie 2024 nasza redakcja postanowiła wyróżnić produkt, który reprezentuje świetny stosunek ceny do jakości - co wybraliśmy?

 

SPINDER TX2

Tym razem wybór padł bagażnik holenderskiego Spindera - model TX2 w wersji na dwa rowery, który można rozbudować do przewozu 3 rowerów poprzez osobny adapter (opcjonalnie). Bagażnik zbiera świetne opinie użytkowników i zyskuje na popularności na naszym rynku. Cechuje go duża uniwersalność - jego ładowność to 60 kg, więc spokojnie poradzi sobie z przewozem rowerów elektrycznych, nie mówiąc o innych typach "analogowych" rowerów. Do tego jego łapy w nowej wersji wyposażone są w paski, dzięki którym pasują do każdego typu ramy. Ramiona bagażnika mają konstrukcję teleskopową, dlatego wygodnie jesteśmy w stanie dopasować ich długość do chwytu w każdej pozycji.  Da się go oczywiście odchylać na haku, a po zdemontowaniu szybko złożyć do mniejszych rozmiarów, żeby nie zajmował przestrzeni podczas przechowywania. Sam montaż i demontaż jest komfortowy i szybki za sprawą wygodnej w użyciu dźwigni blokującej. Masa TX2 wynosi 17 kg, także każdy powinien poradzić sobie z jego samodzielnym montażem, który jest całkowicie beznarzędziowy. TX2 ma też zabezpieczenia antykradzieżowe, które mogą nieco odstraszyć potencjalnego złodzieja. Propozycja Spindera ma w sobie cechy produktu premium, a jednocześnie da się go dostać w naprawdę super cenie - czarny model TX2 kosztuje trochę ponad 2700 zł, a jego srebrny brat bliźniak Xplorer+ 2599 zł (poza kolorem bagażniki te są praktycznie identyczne). 

 
  • Więcej o bagażniku piszemy w teście: Test: Bagażnik rowerowy na hak Spinder TX2
  • MAKSYMALNA LICZBA ROWERÓW 2 (3 z adapterem)
  • MOŻLIWOŚĆ UCHYLENIA BAGAŻNIKA Z ROWERAMI TAK
  • MOŻLIWOŚĆ ZŁOŻENIA TAK
  • MOCOWANIE ROWERÓW rama + koła
  • MASA WŁASNA BAGAŻNIKA 17 kg
  • MAKSYMALNA ŁADOWNOŚĆ 60 kg
  • MATERIAŁ stal powlekana, aluminium
  • MAKSYMALNY ODSTĘP POMIĘDZY KOŁAMI ROWERU 1350 mm
  • MAKSYMALNY OBWÓD RAMY ROWERU 30 cm
  • MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ OPONY 3,25" (82,5 mm)
  • ODSTĘP MIĘDZY SZYNAMI DO MONTAŻU KÓŁ 270 mm
  • MAKSYMALNY ROZMIAR KÓŁ 29"
  • ZŁĄCZE ZASILAJĄCE 7/13 pin
  • ZABEZPIECZENIE NA KULI HAKA TAK
Gdzie kupić? Polska strona producenta: pro-user.pl

 

 

 

 

 

 

W dalszej części artykułu znajdziecie kilka przykładów bagażników samochodowych - wybraliśmy po jednym z każdego opisywanego typu.

 

 

 

 

Bagażnik dachowy z uchwytem za ramę

Thule ProRide
  • Wysokiej klasy bagażnik dachowy, w którym uchwyt trzyma ramę za dolną rurę. Obsługuje rowery o masie do 20 kg, a poza samą ramą przypina się jeszcze koła. Całość jest stabillna, a także łatwa i szybka w obsłudze. 

Bagażnik dachowy z uchwytem za widelec

Yakima Highspeed
  • Bagażnik dachowy, w którym rower mocuje się ,,na sztywno" przykręcając go do uchwytu za przedni widelec. Do tego tylne koło zapina się opaską. Taki system jest stabilny i umożliwia szybszą jazdę, ale sam montaż trwa dłużej, a do wnętrza auta musi trafić koło. 

 

 

 

Bagażnik na hak

Uebler i21
  • Bagażnik mocowany na hak holowniczy. Pomieści dwa rowery i ma nowoczesny system odchylania, który gwarantuje dostęp do bagażnika samochodu. Uebler i21 jest wyposażony w światła oraz miejsce na tablicę rejestracyjną. Po zdemontowaniu z auta składa się do kompaktowych wymiarów. 

Bagażnik na tylną klapę 

Inter Pack Koliber
  • Prosty w konstrukcji i tani w zakupie bagażnik mocowany do klapy bagażnika. Samo założenie na auto jest czasochłonne, podobnie jak instalacja rowerów, ale wszystko rekompensuje niska cena zakupu. Dobry wybór dla okazjonalnych rozwerzystów.

 

Uchwyt na przyssawki

 
  • Na rynku widzimy coraz większą ilość uchwytów, które bazują na mocnych przyssawkach - tego typu uchwyty szczególnie sprawdzają się w samochodach bez możliwości montażu belek dachowych, we wszelkiego rodzaju sportowych samochodach, itd. Na rynku dostępne są różne wersje tego typu rozwiązań.