Samochodowy bagażnik na rowery - jaki wybrać?

Jaki rodzaj bagażnika na rowery wybrać dla naszych potrzeb i co znajdziemy na rynku? Zobacz nasze propozycje bagażników!

Sposobów na przewóz roweru samochodem jest kilka - przyglądamy się najbardziej powszechnym rodzajom bagażników rowerowych. Jaki rodzaj bagażnika wybrać dla naszych potrzeb i co znajdziemy na rynku? Sprawdzamy!

Dla wielu osób zabranie kilku rowerów autem na wakacyjny wyjazd lub weekendowy wypad za miasto wydaje się sporym problemem. Nic bardziej mylnego – na rynku dostępnych jest wiele ciekawych modeli bagażników, które w wygodny i bezpieczny sposób pomogą przetransportować nasze „dwa kółka”.  W naszym przeglądzie skupiliśmy się na bagażnikach zewnętrznych, wśród których wyróżnić możemy: dachowe, na tylną klapę lub montowane na hak holowniczy. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, które postaramy się wypunktować. Ceny bagażników rozpoczynają się od kilkuset złotych, a ceny najbardziej zaawansowanych modeli to już liczby 4-cyfrowe.

 

 

 

 

Bagażnik rowerowy - jak typ wybrać?

Bagażniki dachowe to jeden z najpopularniejszych sposobów transportu roweru - zapewne ze względu na stosunkowo niskie ceny takiego rozwiązania. Na dachu powinniśmy zmieścić do 5 rowerów. Minusem bagażników montowanych na dach jest zwiększenie oporu powietrza jakie stawia samochód podczas jazdy, co poskutkuje większym spalaniem (nawet do kilku litrów paliwa więcej w zależności od prędkości jazdy i warunków atmosferycznych). Trzeba też pamiętać, że aby zamontować rower na dachu trzeba go podnieść na sporą wysokość, co w przypadku osób słabszych oraz cięższych rowerów może okazać się problematyczne. W trakcie jazdy należy zachować szczególną ostrożność ze względu na powiększoną wysokość samochodu z rowerami na dachu. Znane są przypadki próby wjechania do niskiego garażu wraz z rowerami na dachu lub zawadzenia o parkingowe ograniczniki. Skutki takiego spotkania ze ścianą / słupem mogą być dla naszych rowerów tragiczne w skutkach. Zasadniczo możemy wyróżnić dwa rodzaje bagażników dachowych - takie, które łapią rower za ramę oraz typ drugi, gdzie wymagany jest demontaż koła przedniego, a rower montujemy bezpośrednio do widelca (za pomocą osi lub innego systemu),

 

 
 

 

 

Kolejną możliwością z jakiej możemy skorzystać jest bagażnik montowany na tylnej klapie samochodu. Większość modeli bez problemów pomieści od 2 do 4 rowerów. Wadą takich bagażników dla mniej wprawionych użytkowników jest bardziej czasochłonny montaż oraz przede wszystkim ograniczony dostęp do bagażnika w czasie podróży. Może być to kłopotliwe dla osób podróżujących z dziećmi. Do atutów zaliczyć możemy małe rozmiary bagażnika, który po spełnieniu swojego zadania możemy wygodnie przechowywać. Chociaż w wielu samochodach rowery wystają nieco ponad cień aerodynamiczny auta, spalanie nie powinno wzrosnąć tak, jak w przypadku bagażników dachowych.

 

 

 

 

Ostatnią opcją jest bagażnik na hak holowniczy. Większość wiodących producentów posiada po kilka ciekawych modeli z tego segmentu, więc na wybór nie można narzekać - przeszkodą mogą być jedynie wyższe ceny albo brak haka holowniczego w naszym samochodzie. Spalanie samochodu z bagażnikiem na haku utrzyma się na niskim poziomie, bo rowery przewożone są stosunkowo nisko i skryte są w cieniu aerodynamicznym. Z drugiej strony montaż powinien być mniej skomplikowany, a dostęp do bagażnika auta łatwiejszy ze względu na możliwości odchylenia bagażnika.

W każdym z przypadków należy zwrócić szczególną uwagę przy zakładaniu rowerów. Powinniśmy stosować się do zaleceń producentów, co ochroni nasze rowery przed kontaktem z asfaltem w przypadku niepoprawnego montażu.

 

 

 

Polecane przez redakcję

 

 

 

Thule VeloSpace XT 3

Wiele osób na myśl o bagażniku rowerowym od razu pomyśli o Thule - nie ma się czemu dziwić, bo Szwedzki producent jest liderem rynku bagażników samochodowych do przewozu rowerów. Skandynawowie zasłynęli m.in. bezkompromisowym podejściem do tematu bezpieczeństwa i ergonomii swoich produktów. Tym razem postanowiliśmy wyróżnić jeden z flagowych modeli bagażnika rowerowego na hak - mowa o VeloSpace XT 3, który to mielismy okazję testować w przeszłości. Powyższy model jest bardzo uniwersalny i sprawdzi się w przypadku każdego typu roweru - jest przygotowany do przewozu naprawdę ciężkich sprzętów - maksymalna masa jednego roweru to 30 kg, więc spokojnie udźwignie nawet w pełni wyposażeonego elektryka. Łączna ładowność tego modelu wynosi 60 kg. Sam VeloSpace XT jest bardzo łatwy w montażu i obsłudze, pozwala na błyskawiczne odchylenie bagażnika, celem uzyskania dostępu do przestrzeni ładunkowej samochodu. Same rowery do VeloSpace'a przymocowujemy poprzez ramiona z uchwytami wyposażonymi w gałki AcuTight, które kliknięciem sygnalizują, kiedy chwyt jest odpowiednio mocny. Z drugiej strony rowery stoją na długich rynnach, do których rower przytwierdzamy paskami blokowanymi mechanizmem z ząbkami. Nazwa podpowiada, ze mamy tam miejsce na 3 rowery, jednak trzeba wiedzieć, że Thule oferuje dla tego modelu także adapter na 4 rower. To zresztą nie koniec przydatnych akcesoriów, o które możemy VeloSpace'a rozbudować - jeśli potrzebujecie dodatkowej przestrzeni ładunkowej, Thule ma w swojej ofercie BackSpace XT - to kufer o pojemności 300 litrów.

  • Cena 3699 zł
  • Maksymalna liczba rowerów 3 lub 4 (z adapterem)
  • Ładowność 60 kg
  • Maksymalna masa roweru 30 kg
  • Wymiary 135 x 73 x 79 cm
  • Wymiary po złożeniu 135 x 73 x 31 cm
  • Masa 20.6 kg
  • Test: Thule VeloSpace XT 3
  • Dostępny jest też wariant na 2-3 rowery - 3299 zł
thule.com

 

Podwójny bagażnik dachowy Fischer

Jako drugi produkt polecany zdecydowaliśmy się wybrać dość niecodzienne rozwiązanie, które może zainteresować Was ze względu na dość korzystny stosunek ceny zakupu do ilości przewożonych rowerów - bagażnik niemieckiego Fischera to konstrukcja na dwa rowery, które transportujemy w pozycji leżącej. Rozwiązanie jest o tyle ciekawe, że uchwyt wysuwamy z szyn dachowych na bok samochodu, przez co załadunek rowerów jest o wiele bardziej komfortowy, niż w przypadku standardowych uchwytów dachowych. W naszym odczuciu osobliwa konstrukcja Fischera to połączenie cech uchwytów dachowych i bagażników samochodowych na hak. Uchwyt Fischera nie tylko podnosi komfort załadunku, ale i obniża środek ciężkości przewożonych rowerów, przez co transportowany ładunek mniej oddziałowuje na nasze odczucia z jazdy. Jednocześnie rowery przewożone na leżąco sprawiają, że wysokość samochodu i ładunku jest niższa - w niektórych przypadkach umożliwi nawet wjechanie do garażu, jednak wiadomo - tu trzeba zachować szczególną ostrożność. 

Ważną informacją jest możliwość wykorzystania bazy bagażnika Fischera jako wieszaka na rowery - np. w przydomowym garażu. Producent dodaje nawet haki montażowe do ściany w zestawie. 

Żeby być obiektywnym musimy przyznać, że bagażnik Fischera ma też minusy - jak zwykle bywa w przypadku rozwiązań budżetowych. Produkt dociera do nas w formie do złożenia, zatem przed pierwszym montażem musimy przygotować się na około 1-godzinny proces skręcania elementów. Jednym się to spodoba (osobom, które lubią składać meble z Ikei), dla innych będzie to wada - sami sobie odpowiedźcie na pytanie, do której grupy osób należycie.

Bagażnik szczegółowo opisywaliśmy w teście video oraz pisanym - odsyłamy Was do zapoznania się z tymi materiałami: Test: wsuwany bagażnik na rowery Fischer.

 
  • Maksymalne obciążenie: 30 kg (15 kg na jeden rower)
  • element nośny bagażnika odchyla się na bok samochodu
  • maksymalna liczba rowerów: 2
  • dla transportu w pozycji leżącej
  • indywidualna regulacja 20-50 mm
  • do szerokości opon 20-47 mm
  • nadaje się do wszystkich ram, w tym ponadgabarytowych i ram Y
  • rowery mogą zostać zabezpieczone blokadą na samochodzie
  • zawiera system mocowania do ściany dla łatwego przechowywania wraz z rowerami.
  • obniża środek ciężkości pojazdu i opór powietrza
  • nadaje się do wszystkich popularnych systemów bagażnikowych (szerokość i wysokość maks. 80 mm x 55 mm)
  • waga: około 13,8 kg
  • certyfikat TÜV GS
Kup na: allegro.pl

 

 

Na kolejnych stronach znajdziecie kilka przykładów bagażników samochodowych - wybraliśmy po jednym z każdego opisywanego typu.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły