Zabezpieczenie do roweru - jakie wybrać?

Jak skutecznie zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Przedstawiamy cenne wskazówki i doradzamy, jaki typ zapięcia rowerowego wybrać.

Tomasz Wienskowski

Dla większości czytelników naszego portalu rower jest świętością i nikt z nas nie chciałby, aby dostał się w niepowołane ręce. W poradniku analizujemy, jak zabezpieczyć swój rower przed kradzieżą i przedstawiamy dostępne na rynku typy rowerowych zabezpieczeń. Prezentujemy też konkretne modele.

Odpowiednie zabezpieczenie roweru to jedna z elementarnych spraw. Na rynku mamy wiele rowerowych zapięć zaczynając od zwykłych linek, poprzez bardziej zaawansowane rozwiązania: u-locki, linki z tulejami, łańcuchy czy zamki płytowe. W naszym przeglądzie skupiliśmy się na najlepszych rozwiązaniach z poszczególnych rodzajów zabezpieczeń, które zwiększą bezpieczeństwo roweru pozostawionego w miejscu publicznym. Nie sposób było ominąć podstawowych linek, które dostępne są w we wszystkich sklepach rowerowych. Naszym zdaniem nie jest to jednak najlepsze zabezpieczenie, więc w naszym rankingu uplasowały się na ostatnim miejscu. Oczywiście pozostałe rozwiązanie też nie zabezpieczą nas w 100% przed ryzykiem utraty roweru, ale utrudnią znacznie  zadanie złodziejowi - np. kiedy pozostawimy rower w ruchliwym miejscu, to proces kradzieży będzie bardziej widoczny dla przechodniów, co może zniechęcić potencjalnego złodzieja.

 

 

 

 

Łańcuch

Najbardziej elastyczny rodzaj zabezpieczenia, który możemy zastosować nie tylko do naszych rowerów, ale także innych cennych przedmiotów. Jego zaletą jest możliwość zabezpieczenia za jednym razem kilku części rowerów np. poprzez założenie łańcucha przez ramę i koło. Łańcuchy dają także możliwość łatwego spięcia dwóch rowerów. Dodatkowo powinnien on bez problemu zmieścić się do plecaka bez zajmowania dużej ilości miejsca. Wadą tego rozwiązania jest jego spora waga. W tym wypadku musimy zdecydować się na pewien kompromis pomiędzy bezpieczeństwem a funkcjonalnością.

 

 
 

 

 

U-lock

Jest to drugi z naszych faworytów obok przedstawionych wcześniej łańcuchów. U-lock to stalowy pałąk w kształcie litery U. Jego budowa będzie mniej przyjazna do transportu niż w przypadku łańcucha (czasem istnieje możliwość jego przymocowania do ramy), natomiast rozwiązanie to będzie z pewnością stanowiło spore wyzwanie dla złodzieja. Przy zakupie U-Locka warto zwrócić uwagę na zamek, ponieważ jego niesolidna konstrukcja może okazać się piętą achillesową tego rozwiązania. Przekrój cenowy modeli jest bardzo szeroki, więc warto zastanowić się na jakim poziomie ochrony oczekujemy i na jakie ryzyko nastawiony jest nasz rower.

 

 
 

 

 

Zabezpieczenie składane (szekle, zamki płytowe)

Jak sama nazwa wskazuje zaletą szekli jest łatwy transport, bo po złożeniu zajmują naprawdę niewiele miejsca. Pozwolą także na łatwiejsze przypięcie roweru niż tradycyjny U-lock. Najsłabszy elementem takiego rozwiązania mogą okazać się nity, które w zależności od modelu mniej lub bardziej zniechęcą „dobrego złodzieja”. W naszym odczuciu zabezpieczenia składane plasują się na 3 miejscu za łańcuchami i U-lockami.

 

Linki

Są to naszym zdaniem najmniej bezpieczne zabezpieczenia rowerowe. Mogą być jednak przydatne, kiedy chcemy wskoczyć do sklepu po bułki, mając jednak cały czas rower na widoku. Sprawny złodziej na rozbrojenie tradycyjnej linki nie będzie potrzebował dużo czasu, ale chwilowe unieruchomienie roweru pozwoli nam szybko zareagować na jego działanie. Zapinając rower na linkę musimy mieć się cały czas na baczności. Z pewnością atutem tego rozwiązania jest jego cena i mobilność. Linki zazwyczaj nie ważą zbyt wiele i łatwo można je przymocować do sztycy podsiodłowej. Na tym jednak lista zalet się kończy. W związku z tym zwykłe linki uplasowały się na ostatnim miejscu w naszym rankingu.

 

 

 

 

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Przedstawione w przeglądzie zabezpieczenia oparte zostały na dwóch systemach zapięć: na zwykły klucz i szyfrowym. Zaletą zapięć na szyfr jest fakt, że najzwyczajniej w świecie nie zgubimy kluczyka. Dodatkowo możemy wymyślić przyjazny dla nas kod. Z kolei tradycyjne zapięcia na klucz wydają się lepszym zabezpieczeniem przed złodziejami i cieszą się lepszą opinią. Najdroższe modele posiadają specjalne patenty kodowe bez których nie da podrobić się klucza.

Polecane przez redakcję

 

U-Lock Bontrager Pro

Wybrane przez nas do rekomendacji zabezpieczenie Bontragera to efekt współpracy Amerykanów z niemieckim ABUS-em, niewątpliwym liderem rynku zabezpieczeń (nie tylko) rowerowych. Klasycznie już postawiliśmy w rekomendacji na u-locka, biorąc tego typu rozwiązanie za idealny kompromis na linii skuteczności zapięcia, ale i jego masy oraz łatwości transportu. Poziom zabezpieczenia określany jest tu na 10 w 15-stopniowej skali, a u podstaw ochrony naszego roweru przed kradzieżą stoji w Bontragerze Pro 10 mm rdzeń z hartowanej stali i podwójnie ryglowane zamykanie, dzięki któremu do sforsowania u-locka należy przeciąż dwa jego ramiona, a nie tylko jedno. Samo zamykanie w modelu Pro odbywa sie za pomocą kluczyka, przy czym producent zapewnia tu wysoką odporność na korozję. Zabezpieczenie Bontragera posiada miękką powłokę, która zabezpiecza ramę przed zarysowaniem. W zestawie dostajemy uchwyt, dzięki któremu u-locka możemy przymocować do ramy. Z doświadczenia jednak wiemy, że u-lock takich rozmiarów równie wygodnie można transportować w plecaku czy w sakwach rowerowych. Efekt amerykańsko-niemieckiej kooperacji dał całkiem ciekawy efekt!

  • Cena 299 zł
  • Rozmiar 9mm x 23cm (9.1") x 10.8cm (4.3")
  • Materiał: 10-milimetrowa, hartowana stal
  • Podwójnie ryglowane zapięcie
  • Dwuwarstwowy cylindryczny rdzeń
  • Miękka powłoka chroniąca ramę przed zarysowaniem
  • Odporny na korozję
  • W zestawie mocowanie rowerowe i 2 klucze (dostępne klucze zamienne)
  • Klasa bezpieczeństwa 10 w 15-stopniowej skali
  • 30-dniowa bezwarunkowa gwarancja producenta (w przypadku niezadowolenia możemy zwrócić produkt)
trekbikes.com

 

 

Spis treści

  • Łańcuchy 2, 3
  • U-locki 4, 5
  • Zamki płytowe 6
  • Linki 7, 8

 

 

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły