Budowa roweru - poznaj części z jakich się składa!

Poznaj podstawowe części i komponenty, które składają się na gotowy do jazdy rower. Sprawdź, jak nazywają się poszczególne elementy jego wyposażenia.

Drukuj
Tabou Blade 29 5.0 Michał Kuczyński

Każdy z nas doskonale wie, jak wygląda rower. To pozornie prosta konstrukcja, na którą składa się sporo części. Dowiedz się, jak nazywają się poszczególne elementy oraz jaką pełnią funkcję w rowerze!?

Konstrukcja roweru od bardzo wielu lat pozostaje niezmienna w swojej formie - mamy ramę, widelec, koła, siodełko, kierownicę oraz układ napędowy. Zapewne te kilka podstawowych elementów roweru zna każdy. Faktycznie podzespołów jest jednak znacznie więcej, a my w tym artykule pomożemy Wam je poznać. Za przykład weźmiemy popularny górski rower MTB typu hardtail. Rozbierzemy go na części pierwsze - tak, abyście po lekturze tego tekstu znali nazwy poszczególnych podzespołów oraz wiedzieli, do czego służą.

Northtec Cayon DR 2x10Michał Kuczyński

Rama

Podstawowy element roweru to oczywiście rama. Obecnie najbardziej powszechne są ramy wykonane z aluminium, ale w ofertach producentów można spotkać też ramy stalowe. W droższych rowerach dominują ramy karbonowe. Warto mieć na uwadze, że ramy różnią się w zależności od typu roweru. Inne są te dedykowane do MTB, a inne do rowerów trekkingowych, crossowych, szosowych itd. Różnice tkwią w budowie i geometrii, a wszystko po to, aby rama do danego typu roweru zapewniała odpowiednie prowadzenie w konkretnym terenie oraz znosiła obciążenia występujące podczas jazdy. Np. nie pękła podczas skoku w przypadku roweru MTB. Podczas zakupu roweru zawsze pilnujemy, aby wybrać właściwy rozmiar ramy, który będzie dostosowany do naszego wzrostu i budowy ciała.

Romet Mustang M6 (2022)Michał Kuczyński

Widelec lub amortyzator przedni

Pomiędzy ramą roweru, a przednim kołem znajduje się widelec - może być sztywny lub amortyzowany. W rowerach MTB, które wzięliśmy za przykład zawsze znajdziemy tam amortyzator. Tańsze modele mają amortyzatory sprężynowe, a droższe powietrzne, które dają więcej możliwości dostosowania twardości do masy ciała użytkownika. Ponadto modele od średniej półki w górę posiadają blokadę skoku amortyzatora. Sztywne widelce spotkamy z kolei w rowerach szosowych, gravelach, czy miejskich - tam, gdzie nie zachodzi potrzeba stosowania amortyzacji.

Koła

Rower toczy się dzięki kołom, a te zbudowane są z obręczy i piast, które połączone są za pomocą szprych i nypli. Nyple opierają się o otwory w obręczach i w nie wkręcane są szprychy. Warto dodać, że zanim założymy na koło oponę z dętką to musimy na obręcz założyć jeszcze specjalną opaskę. Inaczej otwory w feldze, w które wchodzą nyple, rozetną dętkę podczas jazdy. W rowerach górskich spotkamy obecnie koła 26", 27,5", 29" (najczęściej), do tego 28" w trekkingach, crossach, szosówkach, czy gravelach. Oczywiście do tego dochodzą też mniejsze rozmiary kół w rowerach dziecięcych.

Northtec Cayon DR 2x10Michał Kuczyński

Opony i dętki

Opony to jedna z najważniejszych części roweru, bowiem jako jedyna ma kontakt z podłożem i w ogromnym stopniu wpływa na odczucia z jazdy. Ogumienie zapewnia nam przyczepność, lekkość toczenia, dynamikę przyspieszania oraz amortyzację nierówności. Pomiędzy kołami, a oponami mamy dętkę i to ją pompujemy, aby opona przyjęła odpowiednią twardość. Alternatywą są opony bezdętkowe, wtedy zamiast dętki mamy wentyl wkręcony bezpośrednio w obręcz, a w środku opony znajduje się specjalny płyn uszczelniający.

Northtec Cayon DR 2x10Michał Kuczyński

Układ hamulcowy

Z uwagi na nasze bezpieczeństwo, układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów roweru. Obecnie na rynku mamy trzy popularne systemy. Najbardziej powszechnym i najlepszym są hydrauliczne hamulce tarczowe, gdzie między klamką hamulcową na kierownicy, a zaciskiem przy tarczy hamulcowej, mamy przewód z płynem. Taki układ jest zamknięty i cechuje się największą siłą hamowania oraz wysoką odpornością na przegrzewanie. Kolejną opcją są mechaniczne hamulce tarczowe, które skonstruowane zostały podobnie, ale zamiast płynu hamulcowego i całego układu hydrauliczne są tam po prostu linka i pancerz. Trzeci typ to hamulce szczękowe typu V-brake, gdzie klamka hamulcowa łączy się za pomocą linki i pancerza z hamulcem, a ten działa na zasadzie ocierania okładzinami o boki obręczy rowerem.

Tabou Blade 29 5.0Michał Kuczyński

Przerzutka tylna

Sercem współczesnego napędu w rowerze jest przerzutka tylna, które zmienia biegi z tyłu, czyli przesuwa łańcuch pomiędzy kolejnymi koronkami w kasecie. Obecnie dominują napędy rowerowe, gdzie z tyłu mamy od 9 do 12 biegów. Najtańsze i najbardziej archaiczne modele posiadają 7-8 biegów. Warto dodać, że standardem są mechaniczne przerzutki, gdzie całość sterowana jest dzięki linkom, ale na rynku są też przerzutki elektroniczne - oczywiście tylko w droższych rowerach.

Przerzutka przednia

Choć współczesne rowery bardzo często mają napędy z jedną tarczą z przodu, to spora część jednośladów wciąż posiada również przednią przerzutkę. Ona pozwala zmieniać biegi z przodu, czyli przesuwać łańcuch między zębatkami w korbie.

Northtec Cayon DR 2x10Michał Kuczyński

Manetki

Manetki, bądź manetka w przypadku napędów 1x (z jedną tarczą z przodu), zlokalizowane są na kierownicy i dzięki nim możemy zmieniać biegi. Innymi słowy, to one sterują naszymi przerzutkami.

Kaseta i łańcuch

Kaseta to zębatki z tyłu, które są montowane na tylnej piaście. Po niej pracuje łańcuch, który łączy kasetę z mechanizmem korbowym i jest elementem składowym układu napędowego w rowerze.

Romet Mustang M6 (2022)Michał Kuczyński

Mechanizm korbowy

Mechanizm korbowy to element pomiędzy ramą roweru, a pedałami. Składa się z ramion korb oraz zębatki (lub zębatek).

Wkład suportu

To element, który wkręcamy w ramę (konkretnie w mufę suportu), a do niego przykręcamy ramiona mechanizmu korbowego. Znajdują się w nim łożyska, które umożliwiają płynne obracanie się korb.

Northtec Cayon DR 2x10Michał Kuczyński

Pedały

Pedały wkręcamy w ramiona korby. Dzięki nim możemy pewnie oprzeć stopy i przenosić moc na napęd roweru. Pedały dzielą się na platformowe, do których używamy zwykłych butów oraz zatrzaskowe, w które wpinamy się metalowymi blokami, które przykręca się do podeszew w specjalnych butach.

Kierownica

Kierownica to po prostu odpowiednio wyprofilowana rurka, która pozwala nam sterować rowerem. Tańsze modele rowerów mają kierownice aluminiowe, a najdroższe karbonowe. Szerokość kierownicy i jej gięcie powinno być dostosowane do anatomicznej budowy ciała użytkownika.

Romet Mustang M6 (2022)Michał Kuczyński

Wspornik kierownicy

Mostek - bo taka jest alternatywna nazwa tego elementu - łączy kierownicę roweru z rurą sterową amortyzatora. Rura sterowa to ta część widelca, która znajduje się w główce ramy rowerowej.

Chwyty kierownicy

Chwyty kierownicy, które potocznie są nazywane ,,rączkami", to gumowe lub piankowe elementy nasuwane na kierownicę roweru. Dzięki nim mamy pewne trzymanie rąk. W rowerach szosowych i gravelowych zamiast chwytów stosuje się specjalną owijkę (taśmę), którą nawija się na kierownicę.

Stery

Stery to łożyska, które montuje się w główce ramy rowerowej - na jej dole i na górze - to one odpowiadają za możliwość obracania się kierownicy w rowerze.

Tabou Blade 29 5.0Michał Kuczyński

Siodełko

Siodełko - obok chwytów i pedałów - jest jednym z trzech punktów podparcia naszego ciała podczas jazdy na rowerze. Należy je odpowiednio dopasować do naszego stylu jazdy oraz rozstawu kości kulszowych w miednicy. Tylko odpowiedni dobór siodła jest w stanie dać nam komfort w trakcie jazdy rowerem i odpowiedni transfer mocy.

Wspornik siodełka

Sztyca, bo tak alternatywnie mówi się na wspornik siodła, to rurka łącząca ramę z siodłem. Najczęściej wykonuje się ją z aluminium, a w droższych rowerach z karbonu. Warto dodać, że w rowerach górskich bardzo często spotkacie obecnie regulowane sztyce (tzw. dropper'y), czyli wsporniki z możliwością obniżenia wysokości za pomocą manetki na kierownicy. To z kolei pozwala łatwiej i bezpieczniej pokonywać trudne zjazdy w terenie.

Tabou Blade 29 5.0Michał Kuczyński

Linki i pancerze

Linki znajdziecie pomiędzy manetkami a przerzutkami, czasem również między klamkami a hamulcami, czy np. do sterowania regulowaną sztycą lub blokadą skoku amortyzatora. Linka zawsze biegnie w pancerzu. Oczywiście - o czym już wspominaliśmy - drogie rowery mogą mieć elektroniczne przerzutki, w takim wypadku linek tam nie znajdziecie. 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj