Najważniejszą nowością w nowym modelu pedałów francuskiego producenta jest 460-milimetrowa powierzchnia styku z butem. Podeszwa i blok spoczywają na poszerzonym, metalowym korpusie opierając się na całej jego powierzchni. W zależności od wysokości bieżnika w naszym obuwiu MTB dobieramy odpowiednie podkładki pod blok. Są one dołączone do każdego zestawu pedałów (2x0,5mm, 1mm oraz 2mm). Ich montaż pod blokiem
umożliwia ustawienie go na takiej wysokości, aby bieżnik w pełni pokrywał się z powierzchnią korpusu pedałów.
Duża powierzchnia styku buta z pedałem poprawia efektywność przekazywania energii pedałującego na napęd. Z pewnością nie są to duże wartości, ale nawet niewielka przewaga może przełożyć się na zysk w postaci dodatkowych sekund na mecie. W naszym odczuciu, oprócz samej poprawy transferu mocy, warto również zwrócić uwagę na wygodę użytkowania.
S-track powinny szczególnie przypaść do gustu kolarzom, którzy większość czasu spędzają na rowerach szosowych. Są oni przyzwyczajeni do dużej powierzchni podparcia pedału, a z nowym modelem Look`a przesiadka na MTB nie będzie tak dużym zaskoczeniem jak zwykle. Duża powierzchnia styku ze stopą niweluje również problemy ze stopami, tzn. punktowym naciskiem w miejscu kontaktu pedału z butem. U niektórych użytkowników, szczególnie początkujących, Look S-Track mogą być remedium na ten problem. U wszystkich pozostałych najlepiej sprawdzi się duża powierzchnia styku, która faktycznie poprawia jakość pedałowania i podnosi sam komfort jazdy.
Wczesna wiosna w lesie to duże błoto. Tutaj pedały sprawiają się równie dobrze. Ażurowa konstrukcja korpusu i nowa technologia budowy bloków, Dynamic Cleat System, szybko usuwają nieczystości. Błoto nie zbiera się w jednym miejscu, ale jest na bieżąco usuwane we wszystkich kierunkach. Sam blok jest stosunkowo cienki, ale wykonany z bardzo twardego stopu metali. Jego zakończenia są dodatkowe pokryte wymiennymi wstawkami gumowymi, aby jeszcze lepiej trzymać się powierzchni pedału.
W każdym modelu pedałów warto również zwrócić uwagę na sposób wpięcia oraz siłę potrzebna do uwolnienia się "z potrzasku". W przypadku S-Track szybkie wpięcie nie jest trudne, ale wymaga wyrobienia nowego nawyku, szczególnie w przypadku użytkowników przesiadających się ze standardowych SPD. Po krótkim czasie opanowanie nowych pedałów Look`a nie stanowi już problemu. Sprężyna (przypominająca kształt litery "S" w przekroju poprzecznym) jest mocna, szczególnie jak na pedały MTB, i wydaje wyraźne "kliknięcie" przy wpięciu i wypięciu. Siła tego manewru nie jest regulowana żadnym pokrętłem ani śrubą, jest ustawiona na stałe. Wydaje się jednak na tyle uniwersalna, że powinna sprostać wymaganiom większości użytkowników - nie za twarda, nie za miękka. Warto wspomnieć, że luz roboczy wynosi +/-1mm, dzięki czemu stopa spoczywa w jednym miejscu. Konieczne jest wobec tego precyzyjne ustawienie bloka, które jednak na dłuższą metę zawsze jest niezbędne.
W testowanym przez nas modelu S-track (259,90zł) korpus został wykonany z materiałów kompozytowych, a oś ze stali. Łożyskowanie opiera się na dwóch łożyskach maszynowych oraz jednym igiełkowym. Luz roboczy wynosi 3°, a kąt potrzebny do wypięcia buta - 15°. Waga kompletu to 284g. Dodatkowo w ofercie Looka znajdziemy dwa wyższe modele: S-Track Race (549,90zł, 290g) z karbonowym korpusem i stalową osią oraz S-Track Carbon Ti (1049,90zł, 244g) z karbonowym korpusem i osią tytanową. Waga bloka i podkładek wynosi łącznie 36g.
Co ciekawe, producent przewidział również chęć zastosowania pedałów w ostrzejszych odmianach MTB. Dla miłośników jazdy All-mountain/Enduro Look przygotował dodatkową, szeroką pokrywę montowaną bezpośrednio na standardowy model S-track (oraz S-Track Race). S-track Cage, bo tak nazywa się obudowa, zwiększa powierzchnię styku z butem aż do 870mm2, dzięki czemu umożliwia zastosowanie obuwia używanego w AM/Enduro. Platforma Cage (89,90zł) waży zaledwie 74g i wykonana jest z kompozytu.
Podsumowanie
Look S-Track to innowacyjne i przemyślane pedały MTB, które odznaczają się kilkoma zaletami. Duża powierzchnia styku, szybkie usuwanie błota i interesujący design to najważniejsze z nich. Atrakcją dla miłośników ostrzejszej jazdy jest pokrywa Cage zwiększająca dwukrotnie powierzchnię pedału. S-Track dostępne są w trzech wersjach, więc aktualni i przyszli wielbicie francuskiego Looka powinni znaleźć idealnie dopasowaną do swoich potrzeb.
Fot.: Look, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: Poręba