Słowo o producencie
AGang (link do polskiej strony) to czeska marka, która w swojej kolekcji posiada rowery z każdego sektora sprzętowego. Rzecznicy firmy w szczególności skupiają się na podkreślaniu zalet sprzętu dotyczących dbałości o szczegóły oraz dobrego stosunku ceny do jakości. Oprócz tego rowery AGang odznaczają się interesującą stylistyką i wzornictwem, dzięki czemu są dobrze rozpoznawalne w rowerowym środowisku. Głównym mottem marki jest hasło: "Diabeł tkwi w szczegółach".
Warto dodać, że brand managerem AGanga jest były czeski zawodnik trailowy, Jaromir Spěšný, pseudonim "Spaceman". Do jego największych sukcesów należą drugie (1996 r.) i trzecie miejsce (1999 r.) w klasyfikacji generalnej pucharu świata w tej dyscyplinie.
Czeski producent rowerów współpracuje także z najlepszym w Europie centrum MTB - Singltrek pod Smrkem, który uzyskał prestiżowy certyfikat jakości IMBA. Na miejscu istnieje możliwość przetestowania 20 modeli testowych AGanga.
Z rowerów marki korzysta także drużyna AGang mbike.pl Team (Fanpage teamu). Ekipa specjalizuje się głównie w występach enduro. Drużyna wspierana przez markę AGang używa rowerów z serii Cult. Aluminiowe modele Cult 3.0 i 2.0 są na bieżąco testowane przez członków teamu. Wersja 3.0 wyposażona jest obecnie w widelec FOX 36 Float RC2 160 mm z osią 20 mm i osprzętem SRAM X7/X9. Niższy model 2.0 posiada amortyzator RST Titan Air 15 150 mm z osią 15 mm i powietrzną blokadą skoku. Zawieszenie serii rowerów Cult oparte jest na technologii Drive Link Pivot.
Swoją ofertę na nadchodzący sezon 2013 AGang zaprezentował szerszej publiczności na żywo podczas międzynarodowych targów Eurobike w niemieckim Friedrischhafeen.
Cross country
Jedną z odświeżonych nowości w sektorze XC jest 29-calowy model Gangsta 9.29 wyposażony w karbonowy widelec Slide X-Fusion 29 RL, który wydatnie zwiększa poziom komfortu użytkowania. Specjalnie dobrana do wyczynowych zastosowań geometria pozwoliła na uzyskanie wysokiej zwrotności i znakomitego prowadzenia, zwłaszcza w kategorii twentyninerów, których wiele modeli znanych jest z ociężałości w szybkich i wąskich zakrętach czy dynamicznych podjazdach.
W Gangsta 9.29 zdecydowano się na napęd Sram 2x10 z tarczami o rozmiarach 38/24. Do zmiany biegów użytkownicy nowego Gangsta będą używali gripshiftów X0. Tylna przerzutka to wyposażona w sprzęgłowy system napinania łańcucha X9 Type 2. Środek suportu użyty w nowym 29-calowcu to standard BB30 Pressfit.
Ciekawą ofertą z punktu widzenia dobrego stosunku jakości do ceny jest model Gangsta 7.29. Sztywny twentyniner z widelcem RST 29 F1RST Air 80 mm oparty jest na aluminiowej ramie ze stopu 6061. W 29-calowcu zamontowano osprzęt SRAM X7 oraz koła oparte na piastach (Disc) i obręczach (Sphere) marki AGang. Całość przy wadze 13,2kg stanowi interesującą opcję w cenie 3699zł.
W całej serii Gangsta zdecydowano się również na odświeżenie designu - postawiono przede wszystkim na prostotę i przejrzystość kolorystyki oraz stylu malowania ram.
Oprócz tego firma zaproponowała model oparty na kołach 650B w rowerze Nikita 9.27. Wymagania podyktowane nowym rozmiarem zmusiły konstruktorów do zaprojektowania całkowicie nowej ramy, przystosowanej do wymogów 27,5 cali. W tym modelu także zdecydowano się na widelec X-Fusion, tym razem w wersji Enix RL. Podobnie jak w Gangsta 9.29, również w Nikicie umieszczono napęd Sram 2x10 (38/24) obsługiwany gripshiftami X0. Rower przeznaczony jest dla kobiecej budowy anatomicznej i dostępny będzie w rozmiarach 14.75", 16.5" i 18.5"
Zjazdowe nowinki
Całkowicie nowymi modelami w sektorze DH są Ninja DH Team oraz Ninja DH.
Najważniejszą technologią wykorzystywaną przy tworzeniu ram nowych zjazdówek jest autorski system AGang`a o nazwie Drive Link Pivot®. Oparty na czterech zawiasach mechanizm amortyzacyjny charakteryzuje się umieszczeniem punktu obrotu pomiędzy głównym punktem obrotu (P) i osią tylnego koła. Najważniejszą zaletą DLP jest umieszczenie punktu obrotu powyżej osi tylnego koła, dzięki czemu główny punkt obrotu przesuwa się bliżej mufy suportu. System ten był już wcześniej wykorzystywany w modelach Ninja, Cult i Trinity - teraz zdecydowano się na jego przeniesienie i przystosowanie do wymogów rowerów DH.
W modelach Ninja DH górny łącznik zawieszenia porusza się w przód, a amortyzator znajduje się w prawie poziomej pozycji. Pozwala to na lepsze tłumienie wstrząsów, a także zwiększenie progresji skoku w jego ostatnich 20%. Długość całego skoku to 203mm.
Obydwa modele nie różnią się pod względem konstrukcji ramy, a jedynie pod kątem użytych komponentów i osprzętu. Dostępne są w rozmiarach M i S.
Interesujące prototypy
Ciekawostką podczas targów było zaprezentowanie przez AGang dwóch prototypów rowerów, które jeszcze nie znalazły się w nowej kolekcji.
Jednym z nich jest aluminiowy model Patriot 27,5" FSX, który wskazuje na wzrastające zainteresowany firmy sektorem rowerów 650B. W połączeniu z napędem Sram XX1 nowy model AGang`a może stać się łakomym kąskiem dla żądnych nowości miłośników 27,5-calowych fulli.
Ciekawa będzie także geometria ramy - 69° nachylenia główki sterowej i 74° przy rurze podsiodłowej tworzy zwrotny zestaw trailowy ze szczególnie stromą przednią częścią roweru. System zawieszenia to opisywany wyżej Drive Link Pivot® o skoku 140mm. Jeśli chodzi o konstrukcję ramy, to pomyślano o coraz szerszej grupie użytkowników regulowanych zdalnie wsporników siodła - w dolnej części rury podsiodłowej umieszczono otwór umożliwiający wewnętrzne poprowadzenie jej linki.
Kolejnym modelem z tej kategorii "kołowej" będzie Léon 27.5". To z kolei sprzęt dla koneserów gatunku, którym z pewnością do gustu przypadnie w chromo-molibdenowa rama oraz zadziorny, trailowy charakter sprzętu. Został on wyposażony w napęd Sram X0, prototypowy widelec RST oraz hamulce TRP4.
Fot.: AGang
Dystrybutor: www.velo.pl