Cannondale Trigger

Drukuj

26-calowe koła i zaawansowany system amortyzacji to gwarancja niezłej zabawy. Jak będzie ona wyglądać przy użyciu najnowszych rowerów Cannondale`a?

Rower w założeniach czerpie z najlepszych wzorców modeli Jekyll i Claymore. Znajdziemy tutaj tłumik DYAD RT2 (1). Jego praca mieści się w granicach skoku 120-70mm i może być regulowana. Dodatkowo sama wielkość dampera Foxa jest zmniejszona (2), a jego praca przebiega dwukomorowo. W trybie Elevate DYAD działa wydajnie i szybko w celu sprostania wyścigowym wymaganiom. Przerzucając na Flow zyskamy bardziej miękką charakterystykę pracę, przystosowaną do użytku trailowego.

W porównaniu do słynnego Jekylla, tutaj zdecydowano się na obniżenie wysokości roweru (3). Zastosowano także dość stromy kąt główki sterowej 69º i 33-centymetrowy środek suportu. Dodatkowo (4) przestawienie na wspomniany wyżej tryb Elevate podwyższa naprężenie wstępne i zwiększa kąt nachylenia główki. W trybie Flow naprężenie jest większe o 40%, kąt główki mniejszy, a środek suportu opada nieco niżej dla uzyskania lepszej stabilizacji i obniżenia środka ciężkości. Punkty obrotu (5) oparte są na 15-milimetrowych osiach, co wydatnie zwiększa sztywność Triggera.
 


Tłumik DYAD pracuje poprzez przełączanie stopnia kompresji i odbicia kontrolujących jego ruch, a także dzięki otwieraniu i zamykaniu przepływu powietrza w filtrze. W trybie krótkiego skoku tłumik używa powietrza z większego filtra w celu zainicjowania 70-milimetrowego skoku. W trybie Flow otwiera się dodatkowo drugi filtr, dzięki któremu zapewniony jest większy przepływ powietrza i skok do 120mm. Przełącznik odpowiada także za przekierowanie oleju do odpowiednich obwodów tłumiących. Filtr używany do pracy krótkiego skoku jest używany w obydwu trybach. Jeśli jest on ustawiony na korzystanie tylko z niego, to pozostaje on używany w pierwszych 70mm skoku. Dlatego też przy trybie Elevate rower umieszczony jest nieco wyżej przy bardziej stromej główce sterowej.

Tłumik ma oddzielne pokrętła regulacyjne w odniesieniu do każdego ustawienia. Ugięcie jest stosunkowo gładkie, szczególnie w pierwszej połowie (Elevate) oraz w 2/3 skoku (Flow). W końcowych częściach ugięcia jego szybkość wzrasta już gwałtowniej.

Zastosowany w Trigger widelec Lefty to model o niepoddającym się zmianom skoku 130mm. Jest to istotna różnica w porównaniu do Jekylla, którego amortyzator Fox Talas jest regulowany.

Węglowa rama Triggera została wykonana z włókien BallisTec, które wytrzymują bardzo duże naprężenia. System ECS-TC (czytany jako "ecstasy") odpowiada za poprawę sztywności (Enhanced Center Stiffness) oraz kontroli skrętu (Torsion Control). Odnosi się on do konstrukcji ramy z użyciem powiększonych osi i szeroko rozmieszczonych, podwójnych łożysk osi tylnej, które mają ułatwiać kontrolę nad rowerem, szczególnie podczas ostrego brania zakrętów.

 

 

Trigger2


Triggery trzy
Na rynku dostępne będą trzy modele Triggera: Ultimate (tylko na terenie Europy), 1 i 2. Wszystkie z nich wyposażone są w karbonowe ramy BallisTec, środek suportu BB30, 1,5-calowe główki sterowe i podwójne łożyskowane tylnej osi 135x9mm.

W Ultimate zdecydowano się na użycie kół ENVE carbon XC, korb Si Hollowgram, napędu SRAM XX (z manetkami X0). Jego łączna waga i cena nie są jeszcze ujawnione.

Trigger 1 opiera się na kołach Reynolds Carbon z oponami Schwalbe Racing Ralph EVO 26×2.35. Zastosowano w nim manetki Shimano XT, przerzutkę tylną XTR Shadow Plus, hamulce XTR Trail, przednią przerzutkę SRAM X0, karbonowe korby i kierownicę Truvativ Noir, a także sztycę Fi:zik`a i siodło Prologo. Widelec to Lefty XLR Carbon 130mm ze zintegrowanym mostkiem OPI. Łączna waga to 10,9kg, a cena $6999 (22400zł).

W modelu Trigger 2 zdecydowano się na tłumik X-Fusion P1-RL 120mm bez możliwości dopasowania długości skoku. Co ciekawe będzie on zastosowany tylko w rowerach dystrybuowanych na terenie Stanów Zjednoczonych. Europejczycy dostaną sprzęt z tłumikiem Fox DYAD RT2. Za amortyzację przednią odpowiada Lefty PBR 130mm. Rower został wyposażony w koła Mavic CrossTrail z oponami Schwalbe Racing Ralph Performance 26×2.25. Zastosowano w nim osprzęt SRAM X9 (manetki), X9 Type 2 (tylna przerzutka), X7 Direct Mount (przednia przerzutka), hamulce Magura MT2 oraz siodełko Prologo. Łączna waga roweru ma wynosić 10,8kg, a cena $4999 (ok. 16000zł).

W zestawie dostaniemy także wysokociśnieniową pompkę do amortyzatorów w celu sprostania wymaganiom tłumika DYAD.

Fot.: Cannondale
Dystrybutor: www.grupapgr.pl