Najwyższe grupy szosowe Shimano w nowej wersji będą posiadać 11-rzędową kasetę naśladując w tym swojego włoskiego konkurenta - Campagnolo. Oprócz tego jeden z najpopularniejszych producentów osprzętu deklaruje zdecydowaną poprawę designu, sztywności, kontroli oraz jakości wykorzystanych materiałów. Co nowego zawierają poszczególne komponenty?
Cechy wspólne
Shimano postawiło na asymetryczną, czteroramienną korbą Hollowtech II (FC-9000) ze wzmocnieniami w newralgicznych miejscach. Umożliwia to optymalny transfer energii pedałującego. Specjalne, blisko trzyletne trzyletnie badania praktyczne i teoretyczne pozwoliły na namacalne potwierdzenie tej cechy. Testerami byli m.in. kolarze z Team Sky. Dodatkowo tarcze wykonane są w technologii Hollowglide, aby usprawnić pracę łańcucha. Możliwy jest również montaż tarcz kompaktowych lub standardowych do produkowanej korby. Rozstaw będzie dostępny w zestawach: 50-34T/52-36T/52-38T/53-39T/54-42T/55-42T, chociaż Shimano obiecuje także możliwość indywidualnego doboru zestawienia, wykonanego na zamówienie (przy innych rozmiarach małej tarczy zmienia się sposób wykończenia zębów dużej tarczy). Korba opiera się na osi zintegrowanej, która zamontowana jest w środku suportu (SM-BB9000) opierającym się na mniejszych łożyskach niż dotychczasowa wersja. Posiada on dodatkowo poprawione smarowanie, które ma zmniejszać opory toczenia o 50%. Dostępny w wersji tradycyjnej lub Press-Fit.
Nowe hamulce (BR-9000) oparte zostały na symetrycznej, podwójnej konstrukcji piwotu i łożyskach zapewniających jej zwiększoną stabilność. W praktyce ma ona na celu skrócenie dystansu między ramieniem a klockiem, co przejawia się w zwiększeniu siły działania. Zestaw działa w oparciu o linki BC-9000, a w całości ma być 20% mocniejszy niż poprzednia wersja. Hamulce mogą być montowane również w trybie direct mount w rowerach do jazdy na czas.
11-rzędowa kaseta (CS-9000) oparta jest na tytanowych (pierwsze pięć) i stalowych (końcowe sześć) zębatkach oraz częściowo karbonowej konstrukcji pająka. Dostępnych będzie pięć możliwych kombinacji rozstawów kasety (szczegóły poniżej). Product manager szosowego segmentu Shimano, Dave Lawrence, podkreśla że "bardzo dużym udogodnieniem nowej grupy jest zastosowanie szerokiej rozpiętości zębatek w kasecie. Porównując to do napędu 10-biegowego, jeśli używasz 11-25, teraz możesz swobodnie używać zębatki 28 i uzyskujesz możliwość wspinania się w niedostępnych do tej pory miejscach. Większość amatorów skłania się ku zwiększonej rozpiętości zębatek w rowerach szosowych aniżeli ciasnemu zestawieniu co jeden ząbek - my dajemy wybór zarówno dla nich jak i dla zawodników startujących w wyścigach". Zębatki kasety są tej samej szerokości co poprzednio, ale zmniejszyła się oczywiście odległość pomiędzy nimi. Cała kaseta jest szersza o 1,85mm w związku z dołożeniem jedenastej zębatki.
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
12-28: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28
Łańcuch (CN-9000) dostosowany jest do napędu 11-biegowego poprzez zwężenie i zwiększenie wytrzymałości. Posiada pokrycie PTFE dla poprawy jakości pracy. Dodatkowo jego konstrukcja usprawnia działanie systemu Hyperglide - po zwiększeniu szerokości kasety łańcuch wskakuje na zębatki pod nieco bardziej ostrym kątem, co poprawia efektywność pracy. Jego szerokość w największym miejscu wynosi 5,62mm, podczas gdy obecny model liczy sobie 5,88mm. Średnica wewnętrzna ogniw jest taka sama, ale ogniwa są cieńsze o 0,08mm. Całość jest o 9g lżejsza od poprzedniej wersji. Jednocześnie wytrzymałość ma wzrosnąć o 20%, głównie za sprawą pokrycia PTFE.
W skład nowej grupy wchodzą także nowe koła WH-9000. Dostępne będą w wersjach na szytkę, oponę lub tubeless. Zestawy będą również produkowane w kilku wysokościach obręczy: 24, 35, 50 oraz 75mm. Zwiększono także powierzchnię kołnierzy piast (FH-9000/HB-9000) w celu poprawy sztywności, poprawie uległa także konstrukcja łożysk.
Ostatnim elementem nowego DA są pedały (PD-9000) oparte na konstrukcji karbonowo-kompozytowej i wykonanym ze stali nierdzewnej korpusie. Zmianie uległa konstrukcja bloków, która została podyktowana chęcią zmniejszenia luzów bocznych. Bloki są szersze w przodzie i dostępne będą w dwóch wersjach: 2º luzu roboczego (niebieskie) oraz brak luzu (czerwone).
Napęd mechaniczny
Manetki Dual Control (ST-9000) zostały przemodelowane - zmieniono kształt dźwigni poprawiając ergonomię chwytu. Stawiany przez nie opór został zmniejszony o 30% w porównaniu do ST-7900. Bardzo dużą różnicę wprowadzają polimerowe linki, które biorą na siebie dużą część wstrząsów, przez co poprawiają płynność pracy mechanizmów wewnętrznych manetek.
Przerzutka tylna (RD-9000) została przeprojektowana w celu poprawy jakości pracy z wykorzystaniem linek z pokryciem polimerowym. Maksymalna obsługiwana wielkość zębatki to 28T. Warto również dodać, że nowe manetki i przerzutki nie będą kompatybilne z poprzednią grupą osprzętu ST-7900. Główną przyczyną jest odmienne rozmieszczenie mechanizmu linki i pancerza.
Przednia przerzutka (FD-9000) została również delikatnie zmodyfikowana pod kątem poprawy szybkości obsługi łańcucha. Obejma zyskała także dodatkową śrubę w celu zwiększenia stabilności komponentu w ramie.
Kablem po ramie
Manetki ST-9070 zostały przeprojektowane pod kątem zastosowania w napędzie 11-biegowym. Poprawie uległa także ergonomia, przede wszystkim po przeprojektowaniu konstrukcję na większą w celu ułatwienia dostępu do guzików zmiany biegów, które uległy poszerzeniu. Za zasilania odpowiadać będzie teraz pojedynczy kabel E-tube znany z Ultegra Di2, dzięki któremu łatwiej będzie także kontrolować dostęp do manetek w kierownicach czasowych oraz triatlonowych. Jego zastosowanie umożliwiło montaż licznka Flight Deck wyświetlającego informacje rowerowego i będącego jednocześnie centrum sterowania. Komputerek wyposażony jest w dotykowy ekran, umożliwia także odczytanie statusu baterii, aktualnego biegu oraz pozwala na podstawowe zmiany programistyczne (aktywowanie trybu Crash Mode, poprawę regulacji przerzutek itd.). Jednocześnie nie ma konieczności korzystania z niego, niemniej dedykowany jest do użytku z grupą Di2 9070.
Przerzutka tylna (RD-9070) uległa przemodelowaniu konstrukcji, która stała się bardziej kompaktowa i lżejsza. Ciekawostką jest montaż modułu antywypadkowego, który przemieszcza przerzutkę do wewnątrz w razie gwałtownego zetknięcia z przeszkodą. Maksymalna obsługiwana wielkość zębatki to 28T. Zmieniono także sposób montażu linki, w sposób która zwiększać będzie siłę pracy przerzutki.
Przerzutka przednia (FD-9070) charakteryzować się będzie bardziej wydajną i cichą pracą, ponieważ wózek ustawia się automatycznie w stosunku do wybranego na kasecie przełożenia. Został on również wydłużony w porównaniu do poprzedniej wersji, co w praktyce odznacza się bardziej gładkim rozpoczynaniem pracy i zwiększaniem siły nacisku przy zmianie położenia łańcucha. Marketingowcy z Shimano określają to mianem "mechanicznej wersji Di2, umożliwiającej także zmianę biegu podczas mocnego nacisku na pedały".
Bateria uległa pomniejszeniu (a przynajmniej tak mówi producent, bo zdjęcia z realnego montażu nie zostały jeszcze przedstawione) i dostępna będzie w wersjach przeznaczonych do montażu zewnętrznego lub wewnętrznego. Co ciekawe, przy wyborze tej drugiej opcji nie będzie konieczne wyjmowanie baterii w celu jej naładowania - służyć temu będzie specjalny kabel. Jej użytkowanie ma wystarczać na ok. 2000km. Nowością jest wyposażone elektronicznej skrzynki w obsługę protokołu ANT+. Liczniki w niego wyposażone będą mogły odczytywać informacje dotyczące statusu baterii, aktualnego przełożenia itd.
Podsumowanie najważniejszych zmian:
* 11-biegowy napęd z wieloma możliwymi do wyboru konfiguracjami kasety
* Bardziej kompaktowe dźwignie manetek dla poprawy kontroli
* Asymetryczna, czteroramienna korba
* Polimerowe pokrycie linek
* Pokrycie łańcucha powierzchnią PTFE
* Pojedynczy kabel elektryczny w Dura-Ace Di2 ułatwiający montaż
* Bardziej kompaktowa bateria Dura-Ace Di2 z opcją montażu wewnątrz ramy
* Poprawiona zmiana biegów w Dura-Ace Di2 i możliwość jednorazowej zmiany kilku przełożeń
* Nowe wersje aerodynamicznych kół Dura-Ace
* Przeprojektowane, symetryczne hamulce zbudowane na podwójnym piwocie
* Identyczny rozstaw śrub w korbie - możliwość montażu tradycyjnych lub kompatkowych tarcz na jednej korbie (dwutarczowej)
* Dostępność grupy Dura-Ace 9000 (mechaniczna): wrzesień 2012
* Dostępność grupy Dura-Ace 9070 Di2 (elektroniczna): listopad 2012
Waga komponentów grupy elektronicznej 9070
Manetki: 237g
Przerzutka przednia: 114g
Przerzutka tylna: 217g
Hamulce: 297g
Korba + BB: 683g
Kaseta: 166g
Łańcuch: 243g
Elektronika: 90g
Całość: 2047g
Waga komponentów grupy mechanicznej 9000
Manetki: 365g
Przerzutka przednia: 66g
Przerzutka tylna: 158g
Hamulce: 297g
Korba + BB: 683g
Kaseta: 166g
Łańcuch: 243g
Całość: 1978g
Fot.: Shimano
Dystrybutor: www.shimano-polska.com