Crossmax SLR 29
Początkowo Mavic planował wypuszczenie swoich sztandarowych kół MTB w wersji 29-calowej na lato bieżącego roku, ale premierę zdecydowano się odsunąć, głównie ze względów technologicznych. Wersje prototypowe były po prostu wierną kopią klasycznych Crossmaxów, tyle że przeznaczoną do twentyninerów. Cechuje je jednak niedostateczna sztywność oraz wytrzymałość, w związku z czym francuski producent zdecydował się na podjęcie dalszych prac związanych z rozwojem konstrukcyjnym nowego produktu.
Inżynierowie znad Loary zgodnie stwierdzili, że sztywność kół 29-calowych cechuje duży spadek sztywności, który następuje na skutek wzrostu średnicy. Z ich obliczeń wynika, że wynosi nawet 39% w porównaniu do standardowych 26-calówek. Oprócz tego powiększone koła charakteryzują się o 40% mniejszą inercją (siłą bezwładności), a zaplecione szprychy odznaczają się mniejszą częstotliwością pracy, ale większym napięciem punktowym. Ten ostatni może w dużym stopniu wpływać na wytrzymałość całej konstrukcji. W związku z tymi problemami, Mavic musiał wprowadzić wiele nowoczesnych technologii do swoich kół. Jak to zrobił?
Francuzi zdecydowali się na montaż 24 zamiast 20 szprych w celu zwiększenia sztywności koła. Odbiło się to jednak negatywnie na masie konstrukcji. Próbowano również stosować zaplot 20-szprychowy, ale z zastosowaniem mocniejszego materiału szprych. To badanie z kolei dało podobny wzrost sztywności jak założenie kompletu o większej ilości szprych, nie zwiększyło także wydatnie masy koła. Mimo to w obydwu przypadkach zanotowano pęknięcia na obręczy.
Optymalnym rozwiązaniem okazało się zmniejszenie szerokości ścianek o 0,6mm (długość wewnętrzna wynosi 19mm, podobnie jak w dwóch pozostałych modelach 29-calówek). Tak niewielka zmiana okazała się skuteczna, bowiem pęknięcia przestały mieć miejsce. Poprawiono również technologię ISM 3D(Inter Spoke Milling), która polega na przeszlifowaniu ścianek oraz zewnętrznej płaszczyzny obręczy między otworami na szprychy, bez utraty właściwości jezdnych koła, w celu zmniejszenia wagi (o ok. 30-40g). Początkowo bowiem standardowe frezowanie powodowało łamanie się szprych tylnego koła po stronie napędu. Naprawiono to poprzez wzmocnienie wytrzymałości tylko tych szprych, które poddawały się zbytnim naprężeniom po zastosowaniu ISM 3D. Osiągnięto to z nieznacznym tylko wzrostem masy. W obydwu kołach zastosowany w szprychach materiał to Zicral.
Montaż hamulców tarczowych odbywa się za pomocą 6 śrub lub systemu Centerlock.
Ostateczna waga nowych Crossmaxów SLR 29 wynosi 1620g (755g przód, 865g tył). Piasty są dostosowane do szerokiego typu montażu osi - przód 9/15 oraz Lefty, tył 9/12 x 135/142. Koła dostarczane są dodatkowo ze wszystkimi możliwymi adapterami osi. Koła będą dostępne w czerwcu bieżącego roku, a ich cena ma wynosić $999,9 (ok. 3200zł).
Crossmax ST 29
Ten model francuskich kół, przeznaczony do użytku all-mountain, charakteryzuje się przede wszystkim dużą wytrzymałością, a cechą drugorzędną jest uzyskana masa końcowa. W związku z tym ich proces produkcji nie wymagał tak zaawansowanych prac, jak opisane wyżej SLR-y. Co więcej, okazało się że niewiele nowinek technologicznych jest potrzebne do stworzenia koła większego o 3 cale od standardowej wersji, przy zachowaniu wysokich właściwości jezdnych.
Zastosowano więc identyczne piasty jak w bardziej wycieniowanym bracie (SLR). Zdecydowano się na również na standardowe frezowanie ISM (frezowanie płaszczyzny obręczy między otworami na szprychy, bez szlifowania ścianek) oraz okrągłe szprychy z Zicralu (24 z przodu, 20 z tyłu). Pomimo że masa obydwu modeli nie jest aż tak znacząco różna, to w tym wypadku dużą rolę odgrywa masa bezwładności, która w SLR-ach jest znacząco niższa. Wpływa to na dużo już większą różnicę właściwości jezdnych, która czasami niekoniecznie jest wyrażona w liczbach.
Montaż hamulców tarczowych odbywa się za pomocą 6 śrub lub systemu Centerlock.
Masa kompletu wynosi więc 1710g (825g przód, 885g tył) i również pracuje ze wszystkimi standardami osi, włączając w to Lefty oraz 20mm front thru axle. Crossmax ST mają być dostępne pod koniec sierpnia (mniej więcej w terminie targów Eurobike), a ich cena ma wynosić $824,9 (ok. 2650zł).
Crossride 29
Ten model przeznaczony jest przede wszystkim dla użytkowników rozpoczynających swoją przygodę z twentyninerami, którzy chcą nieco mniej zainwestować w nowy sprzęt. Ich masa wynosi 2020g, którą "zawdzięczają" głównie wzmocnionym obręczom. Koła zaplecione są na standardowych szprychach i nyplach, a piasty montowane są w systemie 15mm (przód) oraz 10mm QR (tył). Inne adaptery osi dostępne są osobno.
Montaż hamulców tarczowych odbywa się za pomocą 6 śrub.
Cena Crossride 29 wynosi $299,9 (ok. 950zł).
Fot.: Mavic
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com